تغییر شاخص‌های ارزیابی پسماند مناطق/ پیش‌بینی بسته‌های تشویقی جهت ترغیب شهروندان به مشارکت در تفکیک پسماند

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری آخرین وضعیت و اقدام‌های انجام شده را در حوزه مدیریت و تفکیک پسماند تشریح کرد.

شادی مالکی معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر در تشریح آخرین وضعیت طرح های در دست اجرای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: همان‌گونه که پیش‌تر از سوی  این سازمان اعلام شد، رویکرد سازمان جدیت در اجرای طرح تفکیک پسماند از مبداء و بهره گیری از ظرفیت ایستگاه‌های میانی برای کاهش تناژ زباله‌های ورودی به آرادکوه است.

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: ما در سازمان مدیریت پسماند ۴  ایستگاه میانی جمع آوری پسماند (MRF) پیش بینی کردیم که اولین پهنه آن در کوهک واقع در منطقه ۲۲ است که امیدواریم تا ۲ ماه دیگر افتتاح و راه اندازی شود.

کاهش تناژ پسماند ورودی به آرادکوه با راه اندازی ایستگاه‌های میانی

مالکی ادامه داد: اگر پهنه‌های MRF باقی‌مانده نیز در کمتر از یک سال آینده راه اندازی شود شاهد کاهش چشم‌گیر تناژ زباله ورودی به آراد کوه هستیم و در ادامه کار می‌توان صنایع تبدیلی پسماند را در همان پهنه ها شکل دهیم.

او در تشریح دیگر برنامه‌های در دست اجرا بر پایه آموزش شهروندی و فرهنگ عمومی جامعه، گفت: یکی دیگر از موارد در دست اجرا در مناطق طرح گلماند است که به دنبال سازوکاری هستیم که این طرح در سطح دیگر مناطق نیز گسترش پیدا کند.

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ظرفیت آموزش‌گران در حوزه مدیریت پسماند بسیار بالاست و می‌توان از طرح آموزش چهره به چهره نیز برای بالا بردن فرهنگ اجتماعی در حوزه پسماند بهره ببریم.

مالکی ادامه داد: ما در حوزه مدیریت پسماند خانگی باید به سمتی حرکت کنیم تا جذابیت‌های این اقدام برای شهروندان بیشتر شود و از این طریق مشارکت در طرح تفکیک از مبدا افزایش پیدا کند. در این مسیر می‌توان از کمک‌های مردمی نیز بهره برد، زیرا ترغیب شهروندان به اجرای طرحی مانند تفکیک از مبداء می‌تواند نقش موثری در کاهش پدیده زباله گردی داشته باشد.

بی رغبتی شهروندان به مشارکت در طرح های اجتماعی مدیریت پسماند

او در پاسخ به این سوال که طرح تفکیک پسماند از مبداء تا چه اندازه از سوی شهروندان انجام می‌شود، گفت: متاسفانه طرح تفکیک پسماند از مبداء تا به امروز مورد اقبال شهروندان قرار نگرفته است و ما به دنبال افزایش جذابیت جهت مشارکت بیشتر شهروندان در طرح‌های اجتماعی مدیریت پسماند هستیم.

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: یکی از طرح‌های در دست بررسی جهت ایجاد جذابیت و ترغیب شهروندان به مشارکت بیشتر در طرح‌های اجتماعی، عرضه بسته‌های تشویقی است که می‌تواند در کنار آموزش‌های چهره به چهره نقش پر رنگی در مشارکت بیشتر شهروندان در مدیریت پسماند در منزل و مبداء داشته باشد.

مالکی با اشاره به تعداد غرفه‌های بازیافت در مناطق پایتخت گفت: اکنون ۴۵۴ غرفه بازیافت در مناطق داریم که اگر در این غرفه‌ها جذابیت‌هایی از نظیر قیمت و بسته‌های تشویقی در نظر بگیریم مشارکت شهروندان بیشتر می‌شود و در حال حاضر غرفه پسماند از ۹ صبح تا ساعت ۱۴ دایر هستند که به دنبال افزایش ساعت فعالیت‌های غرف بازیافت برای مشارکت بیشتر شهروندان هستیم.

او گفت:شهروندان باید به این موضوع توجه داشته باشند اگر تفکیک زباله خشک از در منزل انجام شود آن‌چه که به سایت دفن پسماند وارد می شود بیشتر زباله‌های‌تر است که همین امر موجب کاهش پدیده زباله گردی می‌شود.

بی خبری شهروندان از اپلیکیشن های مدیریت پسماند

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به این نکته که در حال حاضر بیشتر شهروندان از برنامه‌های قابل نصب بر روی تلفن همراه مدیریت پسماند اطلاعی ندارند، گفت: ۴ برنامه مدیریت پسماند خانگی طراحی و در دسترس عموم شهروندان قرار دارد که شهروندان می‌‍توانند با استفاده و نصب این نرم افزاها به شکل نظام‌مند در طرح‌های اجتماعی سازمان مدیریت پسماند مشارکت جدی داشته باشند.

مالکی در تشریح دیگر اقدام‌های انجام شده در سازمان مدیریت پسماند برای افزایش مشارکت اجتماعی بیان کرد: یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرا، استفاده و جایگذاری دستگاه های RVM (دستگاه هوشمند پسماند خشک) است که با سازمان میادین میوه و تره بار تفاهم‌نامه‌ای برای نصب این دستگاه‌ها به امضا رسیده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا شهروندان ساکن در مجتمع‌های تجاری و یا شاغل در مراکز تجاری با توجه به حجم پسماند خشک می‌توانند درخواست نصب دستگاه‌های هوشمند پسماند خشک داشته باشند یا خیر، گفت: به دنبال ایجاد سازو کار این اقدام با همکاری مناطق هستیم اما در حال حاضر به دلیل محدودیت در تعداد این دستگاه‌ها نمی‌توانیم به شکل درخواست و نصب آن از سوی شهروندان عمل کنیم.

طرح مدیریت پسماند برای جمع آوری پسماند میادین میوه و تره بار و فضای سبز

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران طرح این نهاد برای جمع آوری پسماند مکان‌هایی از جمله میادین میوه و تره بار و فضای سبز است.

مالکی در تشریح این طرح گفت: با توجه به نوع پسماند تولید شده در مکان‌هایی از جمله میادین تره‌بار و فضای سبز با استفاده از طرح‌های متفاوت نسب به گذشته می‌توانیم از پسماند تولیدی این دست از مجموعه ها در تولید کود با مصارف متفاوت بهره ببریم.

او در پاسخ به این سوال که برای نظافت بیشتر مخازن زباله و اطراف آن جهت کنترل جمعیت جانوران موذی چه برنامه‌ای در دست اجراست پاسخ داد: با توجه به گزارش‌های دریافتی از مناطق، شاخص‌های ارزیابی تغییر داده شده است که بر اساس تغییر ایجاد شده به کیفی بودن کار توجه می شود.

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که شاخص‌های ارزیابی به چه شکل تغییر کرده است، پاسخ داد: از شاخص‌هایی که به آن توجه شده است، شاخص شست‌وشو مخازن، کف سابی، بررسی وضعیت انهار اطراف مخازن است که توجه به این دست از اقدام ها می‌تواند نقش موثری در کنترل و کاهش جمعیت جانواران موذی از جمله موش داشته باشد.

۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 14322

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =