بازگشت موفق معتادان به آغوش جامعه، اولویت است/ پس از درمان در کنار رها یافتگان خواهیم بود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران صبح امروز با حضور در سومین بازدید شهردار تهران از مناطق ۲۲ گانه کلانشهر تهران، زیرساخت ها، امکانات اجتماعی و فرهنگی، ورزشی و مذهبی و نقاط ضعف و قوت منطقه ۱۶ را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. 

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمد امین توکلی زاده در این بازدید درباره وضعیت آسیب های اجتماعی منطقه 16 گفت: حضور معتادان متجاهر در خیابان ها، بوستان ها و محلات از اصلی ترین مشکلات ساکنان این منطقه است که باید هر چه سریعتر برطرف شود.

وی در خصوص وضعیت این منطقه از لحاظ دامنه حضور معتادان متجاهر و میزان آسیب‌های اجتماعی گفت: در گذشته قرار بوده است یک سوله‌ به منظور ساماندهی و اسکان این افراد در منطقه 16 ساخته و راه اندازی شود که متاسفانه این طرح به اجرا در نیامد و متوقف شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با تاکید بر اهمیت پیگیری وضعیت محل اسکان معتادان متجاهر منطقه 16، فعال سازی طرح ساخت سوله اسکان و حل مشکلات این گروه از افراد آسیب دیده بیان کرد: در بازدید از منطقه مشکلات فهرست بندی شدند تا با دسته بندی‌های مشخص هر نیاز و کاستی به سمت واحدی که باید برای رفع آن اقدام کند، هدایت شود. آن دسته از معتادانی که بیمار هستند یا مشکلات حاد جسمی دارند و آن دسته از متجاهرینی که دارای زخم‌های عمیق هستند نیز برای درمان و پیشگیری از شیوع بیماری در منطقه سامان دهی و به مراکز بهداری منتقل می شوند.

توکلی زاده با تاکید بر اینکه شهرداری تهران بهبود شرایط و کیفیت بخشی وضعیت این گروه از آسیب دیدگان اجتماعی را با برنامه ریزی و طراحی چندین مرحله ساماندهی خواهد کرد، خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم که صرف ساماندهی اولویت ما نیست، بلکه بهبود و عبور از این شرایط نیازمند طی شدن مراحلی است که شهروندان آسیب دیده را به آغوش جامعه باز گردانیم. این بدین معناست که این افراد نباید به عنوان یک موجود اضافی از شهر تهران و جامعه ترد شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان با اشاره به مراحل پیش بینی شده به منظور بهبود بخشی شرایط شهروندان آسیب دیده از جمله معتادان متجاهر منطقه 16 گفت: مراحل بهبود بخشی معتادان متجاهر شامل شناسایی و هویت یابی، سم زدایی و درمان، بازسازی شخصیتی و روحی، مهارت آموزی، بازگرداندن به آغوش خانواده، بازگردانی به جامعه با یک شغل آبرومند و در آخر نظارت و پیگیری شرایط این افراد است. در واقع باید بگویم ما تنها به دنبال ترک و رهایی این افراد از بند اعتیاد نیستیم بلکه ناظر و پیگیر سلامت این گروه در سال های پس از رهایی از اعتیاد نیز خواهیم بود.

در ادامه مراسم سومین هفته بازدیدهای میدانی با عنوان "قرار خدمت" از منطقه ۱۶ تهران، توکلی زاده در جمع اهالی محله باغ آذری حضور پیدا کرد و در جریان برخی مشکلات اهالی این منطقه درباره وضعیت امنیت و آسیب‌های اجتماعی قرار گرفت.

همچنین اهالی این محله نسبت به ناامن بودن بوستان‌های ضلع شرقی منطقه ۱۶، مانند بوستان میثاق و بوستان بعثت به واسطه تردد معتادان متجاهر شکایاتی مطرح کردند.

در همین راستا معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت و لزوم فراهم سازی شرایط ایمن برای زندگی سالم و ایمن شهروندان گفت: پیگیری‌های لازم جهت تکمیل ساختمان محل اسکان معتادان منطقه ۱۶ در دست اقدام است تا این ساختمان به محلی برای اسکان و بهداری این افراد آسیب دیده و بی‌خانمان اختصاص یابد.

توکلی زاده همچنین پس از رصد وضعیت بوستان میثاق محله باغ آذری، به بازدید از مهمانسرای ترمینال جنوب رفت و پس از بررسی دقیق ساختمان این مجموعه که حدود شش سال است غیر فعال مانده است، دستور به بازسازی و فعال سازی مجدد برای استفاده مسافران پایانه جنوب و راه آهن تهران و افراد بی‌خانمان و در راه مانده ها داد.

توکلی زاده سپس از مجموعه ورزشی استاد کهن منطقه ۱۶ که پرمخاطب‌ترین مجموعه ورزشی منطقه است و از سال ۱۳۷۲ آغاز به کار کرده، بازدید کرد. 

این مجموعه ورزشی حدود سه سال است که بلااستفاده مانده و نیاز به بازسازی و ترمیم دارد. ترمیم و بازسازی این استخر در دو سال اخیر به دلیل اختصاص نیافتن  بودجه عمرانی ناقص مانده که با تاکید معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرادی تهران مقرر شد بودجه مورد نیاز تامین و روند فعال سازی این مجموعه ورزشی در کمترین زمان ممکن انجام شد.

در ادامه سومین مراسم "قرار خدمت" معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، توکلی زاده از موزه محلات بوستان بهمن بازدید و در جلسه با مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ بر رفع و حل مشکلات و مسائل فرهنگی و اجتماعی این منطقه در کمترین زمان ممکن تاکید مضاعف کرد. سپس با حضور در مسجد امیرالمومنین(ع) محله باغ آذری، از نزدیک با مردم محل گفتگو کرد.

۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 14338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =