تفویض اختیار به شهرداران برای چابک سازی فعالیت های صف

شهرداران مناطق در دیدار با شهردار تهران برای چابک سازی در فعالیت های صف خواستار تفویض اختیار به شهرداران شدند. آنها معتقدند که باید هر چه زودتر ریل و بستر گذاری برای حرکات جهادی در مناطق نیز از این طریق فراهم شود.

به گزارش خبرنگار شهر، حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه یک در نشست شورای شهرداران مناطق ۲۲گانه که صبح یکشنبه-۲۳ آبان- با حضور شهردار تهران برگزار شد،گفت: جمعیت پذیری تهران محل مناقشه است. در مطالعات انجام شده، کارشناسان سقفی برای جمعیت پذیری تهران قائل شدند و این میزان تا پنج سال دیگر به حد نهایی خود می رسد. تفاوت جمعیت شب و روز تهران توجه ویژه مدیران به موضوع مهاجرت و کلونی کار و اقتصاد و اشتغال و تمرکز آن ها در تهران را ضروری تر می کند و  نشان می دهد که سیاست های عمومی تهران باید فراتر از حریم تهران در نظر گرفته شود.  

او بر ضرورت بازنگری در قانون های مرتبط با شهرداری تاکید و خاطرنشان کرد: این قوانین از سال ۱۳۳۴ بازنگری نشده  به همین دلیل ۶۰ سال پیش اختیارات شهرداری بیش از دوران فعلی بوده است. 
شهردار منطقه یک افزود: توسعه متوازن در بافت های شهری می تواند ارزشمند و مورد توجه باشد. همچنین تحقق الگوسازی تهران ، بازنگری اساسی در موضوع خواهرخواندگی ها را نیاز دارد و باید ساز و کاری برای آن تعریف شود. در بحث  انتقال پایتخت نیز یک دفاع خوب می تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد. 
حاجوی همچنین عدم دفاع مناسب را از دلایل محکومیت های حقوقی شهرداری معرفی کرد و گفت: نکته دیگر اینکه پیوست های فرهنگی در پروژه های زیرساختی باید مورد توجه قرار گیرد. در بحث استعلام‌ ها نیز باید دستگاههای اجرایی دارای استعلام، به قانون توجه داده شوند و پنجره واحد داشته باشند و استعلامات را بر خط در اختیار شهرداری قرار دهند تا زمان صدور پروانه های ساختمانی کاهش پیدا کند.

فاضلاب و ساماندهی زمین؛ دو مساله اولویت دار منطقه ۲۲
در ادامه این نشست وحیدرضا محمدی،  شهردار منطقه ۲۲ بیان کرد: موضوع عدم توازن روح و کالبد شهر ، در غرب تهران مشهودتر است. در منطقه ۲۲ باید در موضوعات اجتماعی و سرانه‌ای مختلف اقدام عاجلی صورت گیرد. با بارگذاری های صورت گرفته اگر در موضوع سرانه ها و  به ویژه سرانه‌های فرهنگی اقدامی صورت نگیرد توازن روح و کالبد در منطقه ۲۲ ایجاد نخواهد شد. 
او تاکید کرد: در بحث امور نهادها، زمین های زیادی واگذار شده و این مسأله خوب پیگیری نشده و بار مالی زیادی به دوش شهرداری می گذارد. امور نهادها تشکیل شود تا موضوع زمین و بانک زمین با نهادها را سروسامان دهیم. در منطقه ۲۲ تنها ۲۵ درصد توسعه فاضلاب داشتیم و بخش زیادی از فاضلاب ها در انهار رها می شود تقاضا داریم این حساسیت به وزیر نیرو منتقل شود تا بحث فاضلاب را مدیریت کنیم و شبکه فاضلاب را پیش ببریم. 
شهردار منطقه  ۲۲عنوان کرد: فرایند زمان صدور پروانه طولانی شده که باعث بسیاری از مفسده ها و افزایش هزینه‌های شهروندان شده است که اگر مدیریت نشود شاید خدمت بی منت در موضوعات شهرسازی و مالی به راحتی اتفاق نیفتد. همچنین تقاضا داریم دستورالعمل های تکمیلی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ به صورت ویژه تعیین تکلیف شود.  

محمدی بیان کرد: برای بلوک‌های بهره برداری شده کد نوسازی را نمی توانیم داشته‌باشیم در صورتی که اگر برای بلوک‌های تکمیل و بهره برداری شده پایان کار صادر کنیم، مردم از بلا تکلیفی خارج خواهند شد. 

هزینه پایتخت بودن تهران را شهروندان به تنهایی پرداخت می کنند

در ادامه این نشست مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ گفت: برنامه پنج ساله شهرداری تهران نیاز به بازنگری جدی دارد. این برنامه در درون شهرداری و از جنس روزمرگی نوشته شده و افق جدی در آن دیده نمی شود. در بحث فرهنگ باید توجه داشته باشیم که موضوع  فرهنگ بین بخشی است و انتظار مردم بالا است و سایر حوزه ها پاسخگو نیستند و شهرداری به‌تنهایی عهده دار این حوزه است در حالی که باید دستگاه‌های دیگر نیز در این حوزه حاضر باشند. مثلا وقتی در مساجد در جمع مردم حاضر می شوم ۵۰ درصد درخواست های مردم جزو وظایف شهرداری نیست و به دلیل پاسخگو نبودن سایر نهادها مردم آنها را از ما مطالبه می کنند. 
او ادامه داد: شهر تهران هزینه پایتخت بودن خود را بیش از حد روی دوش شهروندان قرار داده، باید هزینه شهر تهران را شهروندان و پایتخت بودن تهران را کشور پرداخت کند. مثلا برخی از نهادها و وزارتخانه ها عوارض نوسازی خود را پرداخت نمی کنند. این موضوع  نیاز به دستورالعملی دارد که هزینه پایتختی تهران از روی دوش شهروندان برداشته شود. 
صالحی یادآور شد: نیاز داریم که در حوزه نظارت حد بهینه تعریف کنیم تا کار متوقف نشود. همچنین به دلیل اینکه تکریم همه خانواده های شهدا انجام شود برگزاری یادواره شهدای هر منطقه می تواند اقدام مناسبی باشد. برگرداندن ماده ۱۶ و ۱۷ به شهرداران و احیای بحث قائم مقام و مشاور در مناطق در سرعت پیدا کردن کارهای مناطق تاثیر مثبتی خواهد داشت. علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در پاسخ به این نکته گفت: طبق پیگیری ها و نامه ای که به سازمان استخدامی کشور فرستادیم، سمت قائم مقام به زودی به نوعی احیا می شوند. 

در ادامه این جلسه حسین کاشانی پور شهردار منطقه ۲۱ گفت: در ابتدای کار همه مناطق وضع موجود را ثبت کنند. اینکه در چه شرایطی کار تحویل گرفته می شود سبب می شود تا ارزیابی  مناسبی در آینده داشته باشیم.  همچنین‌ وقتی قرار است مردم محوری و مردمی سازی اصل باشد نیاز به رفع سوتفاهم ها و باورسازی دارد. 

مدیریت ارشد شهری پرونده های درآمدزای مناطق را بررسی کند

حمید جوانی، شهردار منطقه ۳ نیز در این جلسه عنوان کرد: در این مدت در منطقه ۳ پرونده‌های خاص را مجدد بررسی کردیم که می توانست درآمد مناسبی داشته باشد. اما در اختیارات در مناطق محدودیت داریم و تقاضا داریم تیمی از طرف حوزه مدیریت ارشد شهرداری برای تعیین تکلیف پرونده هایی که درآمد مناسبی برای شهرداری خواهد داشت تشکیل شود. همچنین بدهی های نهادها در بخش تخلفات ساختمانی و عوارض باید پیگیری شود.
او اضافه کرد: نیازمند اصلاحاتی در فرایند شهرسازی از جمله طرح تفصیلی، آرای ماده صد و زمان صدور پروانه ساختمانی هستیم . 

در خواست تفویض اختیارات در امور مناطق

همچنین سیدمحمد ناظم رضوی، شهردار منطقه ۲۰ گفت: طرح «قرار خدمت» با تاکید بر اجرایی شدن از سوی شهردار و با همکاری معاونین و پیگیری ها پیش خواهد رفت. به نتیجه رسیدن محورها با ابلاغ این طرح از سوی شهردار تهران راحت تر خواهد بود. همچنین در شهرداری روال تصمیم گیری در حوزه های ستادی مانع چابک سازی حوزه های پایین تر شده است. امیدواریم هر چه زودتر ریل و بستر گذاری برای حرکات جهادی در مناطق فراهم و تفویض اختیارات و تسهیل امور مناطق انجام شود. 

شهردار منطقه ۲۰ افزود: چند طرح جهادی در کوتاه مدت طراحی کنیم تا زمینه خدمت به مردم فراهم تر شود. تفویض امور در حوزه های مالی در کسب درآمد و هزینه‌کرد با نظارت دیگر دستگاهها می تواند موضوعات مالی را حل و فصل کند. 

اصلاح فرایندها در شهرسازی راحت نیست

در ادامه این جلسه رضا پوریافر، شهردار منطقه ۴ گفت: همراستایی مسئولین و مدیران شهرداری ضرورت دارد. ضرورت یکپارچگی و هماهنگی دستگاه‌های معین شهرداری نیز مطرح است که نیاز به وحدت فرماندهی و هماهنگی کلان دارد. همچنین باید به این مساله توجه داشته باشیم که افق  طرح جامع سال ۱۴۰۴ و طرح  تفصیلی مربوط به موضوعات جاری است. علاوه بر این باید به این نکته نیز دقت کنیم که در بحث شهرسازی اختیارات را به دفاتر خدمات و سازمان نظام مهندسی دادیم و امروز برای انجام امور باید منتظر تصمیم آنها باشیم و به همین دلیل اصلاح فرایندها در بخش شهرسازی به راحتی انجام نمی شود.

۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 14430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =