۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 14434
دولت و حاکمیت نقش اول در حل آلودگی هوا هستند

وحید نوروزی با تأکید براینکه در خط مقدم مبارزه با آلودگی هوا، حاکمیت و دولت نقش دارند، گفت: وظیفه حاکمیت و دولت مدیریت و کاهش آلودگی هوا است.

وحید نوروزی کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با شهر، در پاسخ به این پرسش که در وضعیت کنونی شهر باید چه اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال انجام داد، بیان کرد: آلودگی هوا یک موضوع فیزیکی است و با سفارش و توصیه، مدیریت نمی‌شود. زمانی‌که ذرات آلاینده تولید و در هوای شهر منتشر می‌شود، سلامت انسان‌ها به خطر می‌افتد. باید با یک‌سری اقدامات فیزیکی مشخص که در سراسر دنیا شناخته شده، به جنگ با آلودگی هوا رفت.

این کارشناس مدیریت شهری با تأکید براینکه راهکار اصلی و مهم کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است، اضافه کرد: اگر گفته شود که بودجه برای تقویت حمل و نقل عمومی در دسترس نیست یا همزمان با شیوع کرونا وضعیت فعلی حمل و نقل ضعیف است و سال‌ها یک رام قطار یا اتوبوس جدیدی وارد نشده و به دنبال راهکار باشیم باید به جمله طنز «دعا کنیم تا باران بیاید» رجوع کنیم.

نوروزی با بیان اینکه توصیه شهروندان به پیاده روی و همپیمایی راهکارهایی نیستند که به صورت عمده پاسخگو حل مشکل آلودگی هوا باشد، افزود: همیشه در موضوع آلودگی هوا، دولت و بدنه حاکمیت نقش نخست را دارند و وظیفه این دو مدیریت شرایط است.

او در ادامه توضیح داد: تمامی موضوعات حمل و نقل عمومی، مدیریت ترافیک، دولت الکترونیک، استاندارد کردن خودروهای نو و خروج خودروهای فرسوده و همچنین معاینه فنی مربوط به حاکمیت است. درنتیجه نباید آلودگی هوا را نظیر کمبود آب بر گردن شهروندان انداخت و اعلام کرد که برای صرفه جویی ۱۰ درصد کمتر از آب استفاده کنید.

این کارشناس مدیریت شهری با تأکید براینکه در خط مقدم مبارزه با آلودگی هوا حاکمیت و دولت نقش دارند، عنوان کرد: بعد از آن می‌توان از شهروندان انتظار مشارکت و همیاری داشت. زمانی‌که دولت الکترونیک تکمیل شود می‌توان از شهروند درخواست کرد که برای جلوگیری از سفرهای زائد، تمامی فعالیت‌های خود را از طریق رایانه یا تلفن همراه هوشمند در خانه انجام دهد.

به گفته نوروزی؛ این موضوع به شرطی قابل اجراست که شهروند مطمئن باشد که می‌تواند تمامی کارهای اداری خود را از طریق رایانه انجام دهد. چنین موضوعی استقرار کامل دولت الکترونیک از طریق حاکمیت را می‌طلبد.

او در ادامه بیان کرد: اینکه گفته شود شهروند از خودروی خوب استفاده کند درحالی امکان پذیر است که ابتدا دولت خودروی خوب و مطابق با استانداردهای روز را تولید کند.

این کارشناس مدیریت شهری با طرح این پرسش که شهروند چه نقشی در تولید خودروی استاندارد و خروج خودروهای فرسوده دارد، گفت: دیوان عدالت با شکایت یک نفر در قانون هوای پاک، آیین نامه خروج خودروهای فرسوده از کل کشور را لغو کرد و سال‌هاست که یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج نشده است.

نوروزی در ادامه عنوان کرد: اینکه بگوییم بودجه برای توسعه حمل و نقل عمومی نیست، خودروی فرسوده از رده خارج نمی‌شود، خودروی استاندارد تولید نمی‌شود، استاندارد بنزین پایین است، زمستان و وارونگی دما آلودگی هوا را تشدید می‌کند، کمبود فشار گاز در زمستان اتفاق می‌افتد و درنتیجه مجبور به استفاده از مازوت هستیم؛ پس حالا برای کاهش آلودگی هوا چه اقدامی انجام دهیم. با این وضعیت نمی‌توان توقع معجزه داشت و راهکاری ارائه داد.

او با بیان اینکه سالیانه صدها شهروند جان خود را بر اثر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا از دست می‌دهند، گفت: متأسفانه این چرخه تکرار می‌شود و امسال هم شاهد چنین وضعیتی خواهیم بود.

۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 14434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =