رونمایی از کتاب «جامعه شناسی تفاخر»در فرهنگسرای رسانه

کتاب «جامعه شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی و ذات انگاری فرهنگی» نوشته محسن سلیمانی فاخر، در فرهنگسرای رسانه رونمایی و تحلیل می شود.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این نشست با حضور نویسنده کتاب، علامرضا آذری، مدرس و پژوهنده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، میثم رشیدی، کارشناس مجری ۲۵ آبان ماه همزمان با هفته کتاب ساعت ۱۵ در سالن دکتر شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار می شود.

به زعم نویسنده و محقق کتاب «جامعه شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی وذات انگاری فرهنگی» در دوران تحولات پرشتاب، واکاوی‌خود، برای تداوم فرهنگی یک ضرورت است. بدون چنین بازاندیشی‌هایی یک فرهنگ و سنت امکان مواجه فعال با وضعیت های جدید اجتماعی را از دست می‌دهد. فرهنگ ایرانی دارای امکان‌ها و موانع خاص خویش است که بازشناسی آنان  از منظر وجودشناسانه درونی، می‌تواند به توان این سنت در مواجه با امر نو و تعامل با دیگر سنت‌ها بیفزاید.  

مولف، این اثر جامعه‌شناسانه،را «برانگیختن آگاهی انتقادی» و «خودکاوی فرهنگی» بر می شمارد  تا موانع تحریف ارتباطات درون خویش  بازشناسانده شود به طوریکه اولا در درون سنت خویش قرار داشته باشد و ثانیا به تعبیر فرانکفورتی ها «نقد درونی» تناقضات میان «واقعیت» و «ایده‌آل‌های اجتماعی» باشد.

در مقدمه کتاب آمده است :«جامعه‌شناسی در درون هر تمدنی اگر بخواهد روایی باشد باید با غور در تجربه تاریخی و البته نو شونده آن تمدن، بنای خویش را بنیان نهد. لذا با نگاه نظریه پردازانه جامعه شناسی ، مصداق های جامعه ایرانی این بیماری روز افزون و اپیدمی جامعه یعنی «تفاخر و خودنمایی» مورد تحلیل و واکاوی قرار  گرفته است.»

این کتاب شامل ۶ فصل با این عناوین است:«طرح مسئله و مسیر مداقه»،« تفاخر و مصرف گرایی»، «شوق منزلت» «خودنمایی و هویت اجتماعی»،«خودستایی متقابل و مبادله ای» و «خودشیفتگی تاریخی ایرانیان» این کتاب در٢٣٠ صفحه با قیمت ۶۰ هزارتومان منتشر شده است.

۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 14455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =