بهار امسال با ۸۷ روز مطلوب به پایان رسید

شهر: بررسی آمارها نشان می‌دهد در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، کیفیت هوا در بیشتر روزها از شرایط مطلوبی برخوردار بود تا جایی که در بهار ۱۳۹۹، در مجموع ۶ روز شرایط هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و ۸۷ روز هوای مطلوب در پایتخت حاکم بود.

محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا درباره جزئیات این خبر به شهر گفت: فصل بهار سال ۱۳۹۹ از شرایط خاصی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود. شیوع ویروس کرونا موجب شد رفت‌وآمد و حضور مردم در مشاغل، متفاوت از گذشته باشد و این تغییر به‌ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار بیشتر بود. کاهش ساعات کار، اجرا نشدن طرح‌های ترافیکی در بیشتر روزهای این فصل از دیگر شاخصه‌های فصل بهار امسال بود که امکان استفاده از وسایل نقلیه شخصی را فراهم کرده و همین‌طور از تعداد سفرها با وسایل نقلیه عمومی به میزان قابل توجهی کم شد

او افزود: در کنار افزایش حجم ترافیک، پدیده‌های مناسب جوی از جمله وزش باد و بارش باران به‌خصوص در دو ماه ابتدایی سال کمک کرد تا کیفیت هوا در اکثر روزها از شرایط مطلوبی برخوردار باشد. داده‌های برداشت شده از سامانه شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد در مجموع در فصل بهار سال جاری ۱۵ روز در شرایط پاک، ۷۲ روز در شرایط قابل قبول و ۶ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا بیان کرد: فروردین ماه با داشتن ۱۴ روز پاک و ۱۷ روز قابل قبول شرایط مطلوبی را برای شهروندان درپی داشت و در اردیبهشت هم هیچ روزی در شرایط نامطلوب قرار نگرفت. با شروع خردادماه و همزمان با افزایش دمای هوا، شرایط برای افزایش غلظت آلاینده ازن فراهم گردید و ۶ روز طی این ماه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. البته در یکی از این روزهای آلوده، آلاینده ذرات معلق ریز هم در شرایط نامطلوب بود.

روشنی افزود: بررسی شرایط نشان می‌دهد که با توجه به امکان تردد وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر و در صورتی که تهویه طبیعی هوا به‌خوبی انجام نگیرد، امکان افزایش آلاینده‌ها وجود دارد. از سوی دیگر با گرم‌تر شدن هوا طی دو ماه تیر و مرداد، بستر برای افزایش غلظت آلاینده ازن مهیا شده و شهروندان باید در ساعات گرم روز به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر از تردد غیرضروری در هوای آزاد پرهیز کنند.

 خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 1448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =