۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 14538

یک کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با شهر:

منع تردد شبانه یکی از دلایل ترافیک کنونی پایتخت است

شاه کلید مدیریت ترافیک، توسعه شهر هوشمند و دولت الکترونیک است
منع تردد شبانه یکی از دلایل ترافیک کنونی پایتخت است

وحید نوروزی اجرای محدودیت منع تردد شبانه را یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیک در سطح معابر پایتخت می‌داند.

به گزارش خبرنگار شهر، اواخر شهریور بود که با رفع محدودیت‌ها و لغو دورکاری کارمندان دولت و شرکت‌های خصوصی، ترافیک در سطح معابر پایتخت بیش از پیش افزایش یافت. همزمان با رفع محدودیت‌ها، کاهش آمار مبتلایان کرونایی و همچنین واکسیناسیون گسترده شهروندان، خبر از بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در اواسط مهر و آذر به میان آمد.

تمامی این شرایط دست به دست هم داد تا ترافیک نسبت به سال گذشته و روزهایی که محدودیت‌های بسیاری وضع شده بود، تغییر کند و معابر بزرگراهی و اصلی شهر در ساعات صبحگاهی و شبانگاهی توسط خودروها قفل شود.

اگر این روزها از شهروندان پرسیده شود که مشکل اصلی شهر چیست، به قطع یقین پاسخ‌شان یک کلمه ۶ حرفی یعنی «ترافیک» خواهد بود.

در همین رابطه؛ وحید نوروزی کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با شهر، در تشریح علت تشدید ترافیک کنونی شهر تهران، توضیح داد: در مسابقه میان ساخت معابر و ورود خودروهای جدید، خودروسازان نسبت به مدیریت شهری جلوتر و برنده هستند.

به گفته این کارشناس مدیریت شهری؛ به هر میزانی که خیابان ساخته شود، روزانه میان یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی جدید وارد شهر می‌شود و در مقابل حتی یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج نمی‌شود.

نوروزی در مثالی بیان کرد: اگر فرض شود که روزانه یک هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی جدید وارد معابر شهر می‌شوند و فضای پارک هر دستگاه خودرو برابر با ۴ متر است، تنها باید پنج کیلومتر معبر ساخته شود تا خودروهای جدید در آن پارک کنند. آیا انتظار می‌رود که در چنین وضعیتی ترافیک کاهش یابد و تشدید نشود؟

او درباره علت افزایش ترافیک در پیک شبانگاهی، توضیح داد: شیوع کرونا، استفاده حداکثری شهروندان از خودروی شخصی و وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی و همچنین تصمیم اشتباه و غیرکارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره منع تردد شبانه، دست به دست هم داده تا یک بار روانی ایجاد شود و شهروندان برای اینکه بابت ساعت منع تردد شبانه جریمه نشوند، ترافیک شبانگاهی با حجم سنگین ایجاد کنند.

این کارشناس مدیریت شهری با بیان اینکه حل تعدادی از مشکلات نیاز به علم و دانش عالی ندارد و با یک تصمیم مدیریتی قابل حل است، افزود: مدیریت شهری و پلیس راهور درباره محدودیت منع تردد شبانه مخالف هستند اما مشخص نیست که چه کسی اعتقاد دارد که محدودیت منع تردد شبانه باید همچنان استمرار یابد.

نوروزی محدودیت منع تردد شبانه را یکی از دلایل ترافیک کنونی دانست و تأکید کرد: مدیریت شهری باید با همکاری دولت به سرعت و به شدت به سمت گسترش دولت الکترونیک و شهر هوشمند حرکت کنند.

به گفته او؛ شاه کلید مدیریت و کنترل ترافیک در شرایط فعلی، توسعه شهر هوشمند است. روزانه صدها هزار سفر غیرضروری و زائد شکل می‌گیرد که با گسترش دولت الکترونیک و شهر هوشمند حذف خواهد شد.

این کارشناس مدیریت شهری در پایان عنوان کرد: سال‌هاست که یک دوربین به مدیریت هوشمند ترافیک شهر تهران اضافه نشده است و مدیریت هوشمند در زمینه کنترل ترافیک باید به صورت ضربتی گسترش یابد.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 14538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =