پیمانکاران مسئول تامین ایمنی و بهداشت محل اسکان کارگران هستند

پیمانکاران موظف هستند موضوعاتی از جمله ایمنی و بهداشت محل اسکان را تامین و تضمین کنند و اگر مناطق به این نتیجه برسند سلامت کارگران در محل های اسکان در خطر است به موضوع ورود می کنند.

بامداد دوشنبه ۲۴، آبان ماه بود که رضا سیفی دستیار رسانه ای شهردار تهران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از بازدید شبانه علیرضا زاکانی شهردار تهران از بخش پسماند و ایستگاه های برف روبی مناطق ۳ و ۴ پایتخت خبر داد، شهردار تهران در بازدید شبانه خود سری به محل اسکان کارگران پسماند در منطقه ۳ تهران زد و در جریان امکانات اسکان کارگران پسماند قرار گرفت و همان‌جا دستور رسیدگی به وضعیت اسکان کارگران و بهبود شرایط اسکان آن‌ها را صادر کرد.

پویش «قرار خدمت» علیرضا زاکانی شهردار تهران در گام چهارم ، منطقه ۳ تهران بود که روز پنجشنبه ۲۷ آبان ماه از طرح های فنی عمرانی، فرهنگی و ورزشی منطقه بازدید کرد و در جریان ظرفیت های موجود منطقه برای بهبود سطح کیفی زندگی ساکنان منطقه ۳ قرار گرفت.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در ابتدای بازدید خود از منطقه ۳ در پویش «قرار خدمت» برای بررسی دستورهای صادره جهت بهبود شرایط اسکان کارگران بخش پسماند مجدد به محل اسکان کارگران پسماند در منطقه رفت تا نسبت به اقدام های انجام شده برای بهبود ایمنی و سطح کیفی اسکان کارگران اطلاع پیدا کند.

شرایط اسکان کارگران نسبت به بازدید بامداد دوشنبه ۲۴ آبان ماه شهردار تهران، وضعیت مناسبی پیدا کرده و بخشی از ساختمان که امکان ایمن سازی نداشت پلمب و بخش دیگر به تجهیزات استراحت و گرمایش استاندارد مجهز شده بود.

پس از بازدید شهردار تهران از محل اسکان کارگران و بهبود شرایط سکونت آن ها این پرسش مطرح شد که رسیدگی به وضع محل های اسکان کارگری به عهده کدام نهاد است و آیا این مسئولیت شهرداری تهران است یا خیر؟

اصغر عطایی مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در گفت و گو با شهر در تشریح سازو کار نظارت بر محل اسکان کارگران در پایتخت گفت: تمام پیمانکارانی که در سطح شهر مشغول فعالیت هستند باید محل اسکان کارگران خود را تامین و تجهیز کنند.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران افزود: به عنوان مثال اگر به طرح های عمرانی در شهر نگاه کنید تامین، تجهیز و پیش بینی محل های اسکان بر عهده پیمانکاران است و شهرداری وظیفه ای در این مورد ندارد، اما در گذشته به دلیل آن که نیاز بود نیروهای پیمانکاران در حوزه خدمات شهری در دسترس باشند شهرداری تهران مکان هایی به عنوان اسکان کارگری احداث کرده و آن را در اختیار پیمانکاران قرار می داد و تمام مسئولیت نگهداشت آن نیز بر عهده پیمانکار بود.

عطایی ادامه داد: درست است شهرداری تهران فضایی به عنوان اسکان کارگری در اختیار پیمانکاران قرار می دهد اما پیمانکاران موظف هستند موضوعاتی از جمله ایمنی و بهداشت محل اسکان را تامین و تضمین کنند و اگر مناطق به این نتیجه برسند سلامت کارگران در محل های اسکان کارگری در خطر است به موضوع ورود می کنند اما بر اساس قانون این وظیفه پیمانکارانی است که در مناقصه شرکت می‌کنند و پس از برنده شدن می دانند به عنوان مثال باید ۱۰۰ نیروی کارگری را مدیریت کنند.

او با تاکید مجدد بر این نکته که بحث تجهیزات و تامین ایمنی کارگران در محل اسکان کارگری بر عهده شهرداری تهران نیست و این مسئولیت بر دوش پیمانکار است، بیان کرد: پیمانکاران در حوزه خدمات شهری باید موضوعات پیرامون ایمنی کارگران را دنبال کنند و این اقدام در قبال قرارداد آنها با مدیریت شهری است.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران افزود: بارها مشاهده شده است در این گونه موارد که محل های اسکان کارگری که فاقد ایمنی لازم هستند مردم شهرداری تهران را مقصر می دانند اما در این حوزه باید با پیمانکاران برخورد شود زیرا محل اسکان کارگری در اختیار پیمانکار است.

عطایی با بیان این مطلب که اداره محل های اسکان کارگری در ید اختیار پیمانکار است، ادامه داد: در حال حاضر حالت یک بام و دو هوا ایجاد شده است، اما پای قانون که وسط باشد پیمانکار مسئول هر گونه حادثه در محل اسکان های کارگری است.

او در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران در حوزه نظارت بر فعالیت پیمانکاران در محل های اسکان کارگری ورود پیدا می کند یا خیر، بیان کرد: نیروهای نظارتی شهرداری تهران کار نظارت و ارزیابی فعالیت پیمانکاران را انجام می دهند و در مواردی نیز عکس و فیلم از محیط برای بررسی موضوع تهیه می کنند.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران افزود: اعتقاد اخلاقی شهرداری تهران این است که اگرچه محل اسکان کارگری در اختیار و مدیریت پیمانکاران است اما باید شرایط حضور کارگران در آن فراهم باشد و با توجه به فصول مختلف امکانات ایمن گرمایش و سرمایش وجود داشته باشد.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 14585

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =