۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 14744

شفیعی تاکید کرد

بهبود شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی

سوابق شایسته اصل به صورت کامل با شرکت مترو مرتبط است
بهبود شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جمع خبرنگاران درباره تصویب لایحه «تعیین ضابطه تعرفه گذاری بهای محصولات حاصل از طرح‌های سرمایه گذاری مشارکت عمومی - خصوصی»، ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز و سوابق مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار شهر، سید مجتبی شفیعی در حاشیه بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به تصویب لایحه «تعیین ضابطه تعرفه گذاری بهای محصولات حاصل از طرح‌های سرمایه گذاری مشارکت عمومی - خصوصی»، بیان کرد: سال‌هاست که شرایط منابع مالی شهرداری اجازه نمی‌دهد مدیریت شهری مانند گذشته بتواند با اتکاء بر منابع داخلی و دولتی، حمل و نقل عمومی را توسعه دهد. لازم است که براساس تکالیف قانونی و شرایط مالی مشارکت بخش خصوصی به صورت جدی حمایت و اجرایی شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه مذاکراتی با بخش خصوصی و اعضای کارگروه ماده ۲۷ قانون انجام شده است، افزود: موضوع مذاکرات این بود که به چه صورت می‌توان زمینه مشارکت جدی بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی را ایجاد کرد.

شفیعی در ادامه عنوان کرد: یک قرارداد هم به عنوان نخستین قرارداد مشارکت بخش خصوصی امضاء شده است که تاکنون منتظر تأیید شورای اسلامی شهر تهران روی این لایحه بودیم. این تأیید امروز صورت گرفت و کلیات لایحه با یک سری ملاحظات که اصل لایحه را تغییر نخواهد داد، تصویب شد.

او با بیان اینکه فضا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در سیستم‌های مختلف حمل و نقل عمومی بهتر از گذشته خواهد شد، افزود: در این لایحه تعریف شده است که بخش خصوصی غیر از درآمدهای عملیاتی، هزینه‌های غیرعملیاتی را از محل تبلیغات، حمایت دولت و شهرداری و ... نیز کسب کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره الزامات شهرداری در این لایحه توضیح داد: شهرداری در این لایحه مکلف شده است که اگر مابه‌التفاوت هزینه جابجایی مسافر با تمام درآمدهایی که سرمایه گذاران بخش خصوصی کسب می کنند، دارای گپ یا فاصله بود، آن فاصله از محل منابع شهرداری تأمین شود.

انعقاد نخستین قرارداد با بخش خصوصی و ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی

شفیعی درباره نخستین قرارداد بخش خصوصی با شهرداری، بیان کرد: قرار است که بخش خصوصی برای اولین بار ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد یکی از خطوط کند. همه ابعاد این قرارداد شفاف است اما منوط به تأیید مصوبه امروز شورا بود تا این قرارداد عملیاتی شود. به زودی ظرف ماه‌های آینده شاهد سرویس دهی این اتوبوس‌های برقی پاک و منطبق با تکنولوژی روز دنیا در پایتخت خواهیم بود.

او با بیان اینکه سرمایه گذاران دیگری هم هستند که نگاهشان به این قرارداد بود، افزود: شرکتی وجود داشت که اعلام کرده بود تا سقف هزار دستگاه اتوبوس برقی را وارد کشور می‌کند، اما منجر به انعقاد قرارداد نشد. درحال حاضر شرکت مذکور منتظر است که آیا این خط به عنوان نمونه موفق خواهد شد یا خیر.

به گفته معاون شهردار تهران؛ حمایت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران از این مصوبه باعث می‌شود که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی تشویق شود.

شفیعی درباره انقضای مخازن CNG اتوبوس‌های گازسوز، گفت: حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به مدت سه سال متوقف هستند و علت توقف عمده آن‌ها به خاطر منقضی شدن تاریخ مخازن است. هفته گذشته منابع این قرارداد تأمین شد و درحال حاضر عملیات جایگزینی آغاز شده است.

ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز تا ۳ ماه آینده

او در ادامه اضافه کرد: خودروساز به ما قول داده است که حداکثر ظرف مدت ۳ ماه، ۵۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها را وارد چرخه فعالیت کند.

معاون شهردار تهران همچنین درباره انتصاب شایسته اصل به عنوان مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، گفت: متأسفانه رسانه‌ها سوابق این آقا را به صورت کامل منتشر نکرده‌اند. شرکت بهره برداری مترو تهران وظایف بسیار متنوعی دارد و مدیرعامل چنین شرکتی لازم نیست که حتماً مهندس برق یا مکانیک باشد. مدیرعامل جدید دارای مدرک دکتری مهندسی صنایع  و برنامه ریزی سیستم‌ها است.

شفیعی با بیان اینکه سوابق اقتصادی و کارنامه اجرایی شایسته اصل کاملاً مرتبط با مترو است، افزود: رزومه او به صورت کامل منتشر نشده است، او مدیر بسیار خوش فکر و مبتکری است.

او ضمن اشاره به رخداد حوادث و نواقصی در خطوط مترو در روزهای گذشته، گفت: به همین خاطر نیاز بود که در شرکت بهره برداری مترو تحول مدیریتی اتفاق افتد. به نظر می‌رسد که اگر تحول در مدیریت اتفاق افتد سرعت بعضی از اقدامات نظیر تعمیرات اساسی واگن‌ها و تجهیزات جانبی افزایش می یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مبلغ وصول شده بابت اجرای طرح ترافیک نیز گفت: سرمایه گذاری و هزینه‌ای که شهرداری تهران در توسعه حمل و نقل عمومی انجام داده بسیار بیشتر از عددی است که بابت عوارض طرح ترافیک از شهروندان دریافت کرده است. بدهی معوقات شهروندان بابت طرح ترافیک بسیار زیاد است. هر میزان درآمدی که از طریق اجرای طرح ترافیک جذب شود، طبق تکلیفی که وجود دارد برای توسعه حمل و نقل عمومی صرف خواهد شد.

۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 14744

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =