جهان و کنترل تغییرات اقلیمی تا سال ۲۱۰۰

شهر: به گفته استاد ایرانی دانشگاه برلین، موج گرمای سال ۲۰۰۳ واقعیتی بود که اروپایی ها از آن درس گرفتند، در عین حال که موج گرما در اروپای غربی وجود داشت در اروپای شرقی دما کمتر بود. در این موج ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار شهر،نشست تغییرات اقلیمی و ناهنجاری های دمای زمین صبح امروز، یکشنبه اول تیر ماه از سوی معاونت امور بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد. این نشست در راستای سلسله نشست های تجربیات شهری، آموزه ها و تجربیات بین الملل در مدیریت شهری با حضور فاضل خیاطیان، استاد دانشگاه در برلین به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

خیاطیان در این نشست با ارائه پاور پوینت هایی با موضوع تغییرات اقلیمی و گرمای هوا و با مقایسه برخی مطالعه و راهکارها در شهرهای اروپایی به ارائه راه حل هایی که در بخش های مختلف جهان برای مقابله با گرمایش زمین مورد استفاده قرار گرفته است پرداخت.

او توضیحات خود را در چند بخش ارائه کرد و از جمله آنها به تغییرات اقلیمی در شهر و ساختمان، چشم انداز ۳۰ ساله شهر زوریخ برای جامعه پایدار و چالش های بهینه سازی مصرف انرژی و ساختمان و... پرداخت.

خیاطیان گفت: موج گرمای سال ۲۰۰۳ واقعیتی بود که اروپایی ها از آن درس گرفتند و در عین حال که موج گرما در اروپای غربی وجود داشت در اروپای شرقی دما کمتر بود. در این موج ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته این استاد دانشگاه در مطالعه ای که در ایتالیا انجام شد در میلان و ‌تورین که در دامنه کوه هستند و مردم احساس نزدیک به دمای سرد دارند افزایش مرگ و میر در مقایسه با رم و شهرهای فلات بیشتر بوده است.

خیاطیان گفت: وقتی موج گرما در تابستان اتفاق بیافتد گروه سنی ۶۵ سال به بالا در معرض خطر هستند و به راحتی می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند و جانشان را از دست بدهند. در یک بررسی دیگر در اروپا مشخص شد دماهای پایین، ۲ تا ۳ نفر درصد نفر است اما در دمای سرد این رقم به صورت تصاعدی بالا می رود.

خیاطیان بیان کرد: جدا از گرمای زمین خرده اقلیم هایی هم تحت تاثیر ساخته های بشر تغییر می کنند. به طور مثال در مرکز شهر که تمرکز زیاد است و سرانه جمعیت بالا است تمرکز دما بالا می رود و اختلاف ۵ تا ۱۰ درجه ای با روستا و اطراف شهر پیدا می کند. پارک، تراکم ساختمان و جنس مصالح می تواند تاثیر گذار باشد. این عوامل در رطوبت هم تاثیرگذار هستند که اثرات خاص خود را دارد.

او ادامه داد: مهمترین اتفاق تغییرات اقلیمی بعد از پایین آمدن خورشید است که به این ترتیب شاهد تغییرات بیشتری در مرکز شهر نسبت به روستا هستیم. هر چه میزان جرم بیشتر باشد  دمایی که قرار است به فضا در شب بازگردد با سرعت کمتری باز می گردد و دلیل اهمیت موضوع این است که در شب زمانی که مردم خواب هستند و متوجه استرس دما نمی شوند این تغییرات اقشار حساس جامعه را دچار خطر می کند.

خیاطیان بیان کرد: در مطالعه ای در شهر لندن که تغییرات اقلیمی شهری تقریبا یکنواخت است و در این مطالعه تاثیر گرمایش شهری در مرگ و میر مردم بررسی شده است. این مطالعه درباره ساختمان ها، میزان تهویه و مصالح بوده و به این نتیجه رسیدند که میزان مرگ و میر بیشتر تابع ساختمان است تا گرمایش شهری.

این استاد دانشگاه برلین همچنین توضیح داد که در قسمت هایی از شهر که ساختمان ها در دوره خاصی ساخته شدند اثرات بیشتر بوده است.

او در ادامه درباره مطالعات در شهر زوریخ نیز گفت: با توجه به روند افزایش دمای زمین، پیش بینی هایی از دمای آینده انجام گرفته که چهار حالت کلی وجود دارد که به میزان دی اکسید کربن تولیدی بستگی دارد. در این تحقیق مشخص شده اگر همه کشورها این میزان را کاهش دهند در سال ۲۱۰۰ دمای زمین چقدر افزایش پیدا می کند و در صورتی که به وعده هایشان عمل نکنند چه اتفاقی می افتد.

خیاطیان به قانونی که در شهر زوریخ بر اساس رای مردم تصویب شد اشاره و بیان کرد که دولتمردان متعهد شدند اقداماتی برای پایداری شهر انجام دهد. آنها جامعه دو هزار واتی را در نظر گرفتند که بر این اساس هر شخصی به صورت ثابت در سال دو هزار وات انرژی استفاده می کند. ۲۵۰۰ وات معادل یک تن دی اکسید کربن است که اگر شخص در سال یک تن دی اکسید کربن تولید کند، این رقم قابل کنترل است.

او ادامه داد: سوخت های فسیلی باید در سرانه مصرف انرژی حذف شوند و باید کل مصرف انرژی نصف شود. در این مسیر پنج اصل در نظر گرفته شد؛ میزان مصرف، زیربنا و محیط مصنوعی مورد استفاده بشر، میزان مصرف انرژی، حمل و نقل عمومی و تفکیک زباله.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از بین چشم اندازهای زوریخ برای آینده، ساختمان مهمترین است که کاهش سرانه زیربنای ساختمان، کاهش نیازهای مصرفی ساختمان، مشاوره عملکرد ساختمان و تاسیس گروه تعیین قیمت برق حائز اهمیت است.

نشست تغییرات اقلیمی و ناهنجاری های دمای زمین با ارائه تحقیق های منتشر شده در اروپا از سوی خیاطیان به منظور دست یابی به راهکارهای مناسب برای روند کاهش دما برگزار شد و کارشناسان با تهیه یادداشت هایی از سخنرانی این استاد دانشگاه در آینده راهکارهای مناسبی برای مدل داخلی به دست آوردند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 1481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =