نهضت جدید شهرداری برای پایتخت

معضل کمبود جای پارک و نبود پارکینگ از معضلات شهر تهران است که تاکنون رفع نشده و حالا شهردار تهران از نهضت پارکینگ سازی خبر داده و اعضای شورای شهر هم می‌گویند تا ۳ هفته دیگر طرحی جامع در این زمینه ارائه می‌دهند.

به گزارش شهر، کمبود جای پارک و پارکینگ از معضلات همیشگی تهران است سالانه‌ تعداد زیادی خودرو به مجموعه خودروهای تهران افزوده می‌شود و روز به روز به مشکل کمبود جای پارک دامن زده شده است. کمبود جای پارک‌ و پارکینگ مستقیم و غیر مستقیم بر نظم ترافیکی تاثیر گذار است و همین پارک‌های آشفته‌ موجب  افزایش  ترافیک خواهد شد و افزایش ترافیک هم تشدید آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی و روانشناختی را برای شهروندان به همراه دارد.

در دوره ‌های مختلف مدیریت شهری برنامه‌ هایی به عنوان راهکار کاهش این معضل ارائه شده ولی آنطور که باید به نتیجه نرسیده است اما علیرضا زاکانی از زمانی که در شهرداری عهده دار مسوولیت به عنوان شهردار پایتخت شد، تأکید کرد در تهران نیازمند نهضت پارکینگ ‌سازی هستیم.

موضوع پارکینگ و جای پارک یکی از مسائل مهم شهری/ راهکارهایی برای ساخت و سرمایه‌گذاری در حوزه پارکینگ

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: موضوع پارکینگ و جای پارک یکی از مسائل مهم شهری در پایتخت محسوب می‌شود که ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل به این مسئله به عنوان یکی از اولویت‌ ها نگاه می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: راهکارهای ساخت و سرمایه‌گذاری در حوزه پارکینگ باید در تهران فراهم شود. بسیاری از بناها کسری پارکینگ دارد و علاوه بر کسری موجود ممکن است بنا به شرایط باز هم تعداد بیشتری از بناها با مسئله کسری پارکینگ مواجه شوند.

مدل و طرحی نوین برای رفع مشکل جای پارک و پارکینگ

تشکری هاشمی افزود: در حال طراحی مدلی در شورای شهر هستیم که سیستم و روش ‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت از سوی بخش خصوصی در حوزه پارکینگ ایجاد شود و در زمینه ساخت پارکینگ طبقاتی و مکانیزه اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد. در این مدل هم سعی شده راهکارهایی برای کسری پارکینگ بناها و ساختمان‌ها داشته باشیم و هم در زمینه جای پارک بهترین راهکارها ارائه شود.  

او عنوان کرد:‌ البته اقداماتی باید به صورت مشترک بین شورا و شهرداری مد نظر باشد و حوزه شهرسازی و حمل و نقل هم باید در احصاء لیست کمبودها را به ما ارائه دهند و پس از آن نظام مشارکت برای موضوع نهضت پارکینگ ‌سازی تعریف شود.

ارائه گزارش و طرحی در صحن شورا تا سه هفته آینده

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: گزارشی را سه هفته دیگر در زمینه نهضت پارکینگ ‌سازی تکمیل و در شورا ارائه می‌کنیم که این گزارش به عنوان طرح و اگر شهرداری هم تمایل داشته باشد و راهکارهایی بدهد، به صورت لایحه در صحن مطرح خواهد شد.

 خبری برای مالکان ساختمان ‌های بدون پارکینگ

تشکری هاشمی درباره موضوع خرید و فروش پارکینگ در سطح شهر تهران برای املاکی که فاقد سند پارکینگ هستند، گفت: به هر حال برخی از پلاک ‌ها در تهران در زمان ساخت نمی‌توانند در بنا پارکینگ داشته باشند و ما می‌خواهیم در مدل جدید و طرحی که قرار است ارائه شود روش‌های جایگزین را مطرح سازیم.

او اضافه کرد:‌ در مورد پاک حاشیه‌ای نیز این مسئله در مدل جدید مد نظر است تا سرمایه‌گذاران با کارهای اقتصادی امکان فروش پارکینگ طبقاتی را برایشان فراهم کنیم و از طرفی برای شهروندان این امکان فراهم شود که جای پارک داشته باشند و به موضوع کمبود پارک حاشیه‌ای یا پارکینگ پایان دهیم.  

آمار کسری پارکینگ در تهران

عضو شورای شهر تهران گفت:‌ در چند سال گذشته مطرح شد که ۴۵۰ هزار کمبود جای پارک در تهران داریم ولی اخیرا در گزارشی دیدم که یک میلیون کمبود مطرح شده که به نظرم باید کار کارشناسی دقیقی در این زمینه انجام گیرد و آمار به صورت دقیق احصاء شود.

جای پارک به معنای تشویق برای تردد با خودرو؟

تشکری هاشمی بیان کرد: مردم برای جای پارک خودروهای خود در تهران با مشکل مواجهند و اینکه گفته می‌شود تهیه جای پارک به معنای تردد بیشتر خودروها و تشویق مردم به آمدن در خیابان‌ها است، نگاه کارشناسی نیست. هر مالک و یا هر خودرو باید در مبدأ و مقصد، پارکینگ و یا جای پارک داشته باشد چرا که در غیر این صورت سرریز شدن تردد خودروها را در تهران و به عبارتی ترافیک بیشتر را شاهد خواهیم بود.

 مدیریت پارکینگ کامل باید هوشمند باشد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر نرخ پارک حاشیه‌ای در تهران گفت: هر ساله این موضوع در شورای شهر تعیین می‌شود و به نظر ما مدیریت پارکینگ نباید به صورت محلی بلکه باید به صورت هوشمند و جامع اجرایی شود که در مورد پارک حاشیه‌ای مکانیزه هم اخیرا در کمیسیون عمران مباحثی داشتیم و ان‌شاءالله در مدل جدید که قرار است در صحن شورا در زمینه تأمین پارکینگ ارائه شود، به این مسئله نیز جامع خواهیم پرداخت.

 توسعه و ساخت پارکینگ‌های عمومی

وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل ‌و نقل شهرداری تهران نیز در این زمینه بیان کرد: در شهر تهران کسری شدید پارکینگ داریم. با توجه به این موضوع نخستین گام در بحث توسعه و ساخت پارکینگ ‌های عمومی، شناسایی مناطق و محله ‌هایی بود که در آنها کمبود و مشکلات جدی در زمینه پارکینگ‌ های عمومی داریم.

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل ‌و نقل شهرداری تهران افزود: گام بعدی شناسایی زمین‌هایی است که به لحاظ ابعاد و موقعیت برای احداث پارکینگ مناسب هستند. قیمت زمین در شهر تهران بسیار بالا بوده و درصورتی که بخواهیم زمینی خریداری کنیم بخش زیادی از بودجه ما صرف این کار می‌شود. در نتیجه اولویت با زمین‌های متعلق به شهرداری است و از طریق شهرداری‌های مناطق درحال جمع‌آوری اطلاعات لازم در این رابطه هستیم که این کار تا شناسایی تمام زمین‌های مناسب برای احداث پارکینگ‌ های عمومی همچنان ادامه دارد.

اختصاص ۱۵ زمین متعلق به شهرداری برای ساخت پارکینگ/احداث پارکینگ زیرسطحی

سرلک ادامه داد: تاکنون ۱۵ زمین متعلق به شهرداری برای ساخت پارکینگ مشخص شده است که از جمله آنها می‌توانیم به زمینی در منطقه ۲۰ اشاره کنم که ازجمله مناطقی است که بحث کمبود پارکینگ در آنها جدی است. همچنین در نقاطی که لازم باشد با توجه به اقتضائات به جای پارکینگ سطحی، پارکینگ‌های زیرسطحی و مکانیزه احداث خواهد شد که ازجمله می‌توانم به ساخت پارکینگ زیرسطحی در خیابان مدنی منطقه ۸ اشاره کنم.

او گفت: در نقاطی که فضای کافی و مناسب وجود دارد، اولویت با احداث پارکینگ‌های بزرگ است، اما در نقاطی که محدودیت فضا داریم، سراغ پارکینگ ‌های مکانیزه می‌رویم. در حال انجام کارهای لازم برای شروع احداث پارکینگ در ۱۵ نقطه شناسایی ‌شده هستیم و تا پایان سال ۱۴۰۰ تعدادی از این پارکینگ‌ها احداث شده و آماده بهره ‌برداری می‌شود. مابقی نیز اوایل سال ۱۴۰۱ احداث خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل ‌و نقل شهرداری تهران عنوان کرد: البته کار به همین ۱۵ نقطه‌ای که تاکنون شناسایی شده ختم نمی‌شود و شناسایی زمین‌ها و احداث پارکینگ‌های عمومی بیشتر همچنان ادامه خواهد داشت. پس از تکمیل فرایند شناسایی و احداث پارکینگ‌های عمومی در زمین‌های متعلق به شهرداری، سراغ مرحله بعدی یعنی خرید زمین در نقاطی می‌رویم که نیاز به پارکینگ عمومی دارند و این برنامه تا زمانی که دیگر مشکل پارکینگ عمومی در شهر تهران وجود نداشته باشد، همچنان ادامه خواهد داشت.

استقبال شهرداری از بخش خصوصی

سرلک همچنین از آمادگی شهرداری برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در بحث احداث پارکینگ عمومی خبر داد و افزود: در بحث ساخت پارکینگ‌های عمومی از حضور و مشارکت بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و کمیته ‌های مالی داریم که پیشنهادهای رسیده را دریافت و بررسی می‌کنند.

پرونده پارکینگ سازی روی میز مدیریت شهری جدید

حدود ۱۰۰ روز از فعالیت مدیریت شهری جدید می‌گذرد. برنامه‌های زیادی در این مدت مورد توجه شورای ششم و شهرداری تهران قرار گرفته که کاهش معضلات ترافیکی و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در صدر آن قرار گرفته است حالا باید دید طرحی که قرار است تا سه هفته دیگر در صحن شورا برای رفع معضل کسری پارکینگ و جای پارک ارائه شود چیست و چگونه تیم جدید شهری به رفع این مشکل و ترافیک ناشی از آن می‌پردازد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 15181

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =