زاکانی: مسئولان باید فریاد مردم و مطالبه‌گری آن‌ها را بشنوند/  اصلاح را از شهرداری آغاز می‌کنیم/ به دنبال شهر هوشمند هستیم

شهردار تهران گفت: امروز در گام دوم انقلاب باید عینیت شعارهای خود را روی زمین به جهان نشان دهیم. اگر آزادی و استقلال را مطرح کردیم باید همه عناصر و اجزای آن ر ا به درستی پیاده کنیم. مثلا مسئولان باید فریاد مردم و مطالبه گری آنها را بشنوند و این آزادی مدنظر انقلاب است.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در همایش بزرگداشت روز دانشجو که با عنوان "با روایت طبیب، دردهای مزمن شهر" در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: امروز ۱۶ آذر و روز دانشجو است. اتفاق ۶۸ سال پیش در دانشگاه تهران یک وجه ضد استبدادی و یک وجه ضد استکباری داشت؛ جهت ضد استبداد قیام علیه حاکمیت وقت بود و وجه ضد استکبار آن نه گفتن به نماینده نظام سلطه برای حضور در ایران بود. 
شهردار تهران افزود: ادامه این نقطه درخشان تاریخی همیشه این رسالت را برای ما یادآور شده که اگر ما این روز را گرامی می داریم بخشی از آن گرامیداشت یاد شهدا و این حماسه است و بخشی از آن یادآور مسئولیت هایی است که نسبت به تلاش صورت گرفته در مسیر جریان دانشجویی تا امروز انجام شده است.

*در ۱۶ آذر باید مسئولیت های بزرگ تاریخی خود را یادآور شویم
زاکانی ادامه داد: در دهه ۷۰ و ۸۰ تلاش شد که جوهره جریان دانشجویی تغییر پیدا کند و یک مسیری بر خلاف مسیر ذاتی آن طی شود. بعد از انقلاب یک مسیر درخشان دیگر یعنی ۱۳ آبان ۵۸ را داشتیم که در آن نیز یک اصلاح درونی و یک نه بزرگ بیرونی مقصود بود؛ اصلاح درونی نسبت به دولت موقت بود که اگر استمرار پیدا می کرد منجر به انحراف نظام می‌شد و "نه" بزرگ بیرونی به پذیرش شاه مستبد بود.
او با بیان اینکه در ۱۶ آذر باید مسئولیت های بزرگ تاریخی خود را یادآور شویم، اضافه کرد: با انقلاب اسلامی وارد یک رقابت جدی بین اسلام و لیبرالیسم با یک نگاه متفاوت نسبت به انسان شدیم.

* حاکمیت مستضعفان بر جهان یک نوید قرآنی است
شهردار تهران در ادامه بیان کرد: نگاه لیبرالیستی انسان را جایگزین خدا، طبیعت را در تسخیر انسان، جامعه را در جهت سودحداکثری و انسان را در جهت لذت حداکثری می بیند. اما در نگاه اسلام انسان خلیفه الهی، طبیعت یک امانت در دست انسان و جامعه هویت مستقلی از جمع جبری انسان‌ها دارد  و تا افق بی نهایت امکان رشد و تعالی دارد و فرد نیز تا بی نهایت به سمت امام معصوم می تواند طی طریق کند. 
زاکانی یادآور شد: این رقابت در عرصه جهانی ادامه دارد. بی تعارف ما به دنبال جهانی شدن هستیم و اینکه مستضعفان بر جهان حاکم و حکمران خواهند شد نوید قرآنی است. غرب نیز به دنبال بلعیدن جهان و استثمار دیگران و یک یکپارچگی بر محوریت خودش است. وقتی در سال ۱۹۹۱ سه ماه قبل از فروپاشی شوروی، بوش پدر اعلام نظم نوین جهانی کرد در توضیح آن گفته بود که ما یک جهان یکپارچه و دهکده ای با کدخدایی امریکا را پیگیری می کینم. حمله به افغانستان و عراق بعد بعد از ۱۰ سال عملا حکایت از یک ناکامی اولیه داشت و برای جبران این ناکامی بود که این نقطه از جهان انتخاب شد. پس این رقابت فوق العاده نفسگیر است.
او تاکید کرد: در این رقابت ما به دنبال آگاهی بخشی هستیم و او با زور و تهدید به دنبال تحمیل خود است. ما دنبال یک حرکت جمعی و جبهه سازی جهانی هستیم و او به دنبال تحت سیطره قرار دادن دیگران برای خود و  ایجاد شرایطی که در آن از منابع دیگران برای استمرار حیات ناپاک خود استفاده کند.
شهردار تهران عنوان کرد: این رقابت پایان ندارد و وقتی از مولفه های قدرت می کنیم، یکی از مولفه های قدرت علم است و امریکا با علم خودش، خودش را تحمیل می‌کند و ما نیز باید با استفاده از دانش و توانمندی و علم و فناوری خود در مسیر حرکت کنیم.

*اگر آزادی و استقلال را مطرح کردیم باید همه عناصر آن را به درستی پیاده کنیم

زاکانی گفت: امروز در گام دوم انقلاب باید عینیت شعارهای خود را روی زمین به جهان نشان دهیم. اگر آزادی و استقلال را مطرح کردیم باید همه عناصر و اجزای آن ر ا به درستی پیاده کنیم. مثلا مسئولان باید فریاد مردم و مطالبه گری آنها را بشنوند و این آزادی مدنظر انقلاب است.

او افزود: باید در هم اندیشی و تبادل افکار به یک نقطه مطلوب برسیم. عدالت یک بحث جدی و یک امر قطعی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. نباید شاهد این فقر و فساد و تبعیض باشیم. باید درمقابل این پلشتی ها بایستیم و این کار هزینه دارد. بعد دیگر مربوط به پیشرفت است. جامعه‌ای که پیشرفته نباشد و دچار عقب افتادگی باشد از درون خود اقتضائات سقوط خود را فراهم می کند. بنابراین باید کوشش کنیم گامی به سمت جلو داشته‌باشیم.

* ما باید در نوکری به مردم گوی سبقت را از هم برباییم

شهردار تهران ادامه داد: ادامه مسیر انقلاب با ساختن یک الگو قابل هموار شدن است. روز دانشجوی امسال باید پیام ویژه ای داشته‌باشد. امروز نیازمند این هستیم که در داخل با تبعیض و فقر و فساد مقابله کنیم و بی شک دانشجو نسبت به این مساله مسئولیت پذیری جدی دارد.
زاکانی عنوان کرد: ما مکلفیم نسبت به خدمت شایسته و نوکری مردم گوی سبقت را از هم برباییم و دانشجویان مسئولیت و رسالت ویژه ای در این مسأله دارند و حداقل می توانند این مسأله را از مسئولان بطلبند. ما مسئولیم که کشور را به سمت پیشرفت و آبادانی مادی و معنوی ببریم.

او گفت: در داخل نیازمند یک انسجام و امید و روشن بینی نسبت به آینده و همچنین جهاد و حرکت همه گیر برای تحقق اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی هستیم. در خارج نیز باید یار مظلومان باشیم و با جبهه سازی درست ظرفیت‌های خود را تکامل بخشیم. چرا که مظلوم وقتی با حمایت ما بلند شد در خدمت اهداف انقلاب قرار می گیرد.
شهردار تهران افزود: دشمنان باید صدای واحدی را از داخل بشنوند و باید احقاق حق خودمان را در عرصه های مختلف داشته‌باشیم. و افکار عمومی جهانیان روشنگری کنیم و دیپلماسی عمومی و مردمی را در اختیار بگیریم و  جبهه سازی نوینی کنیم بین ظرفیت های مختلفی که در دولت های مختلف وجود دارد و نسبت به دشمنی با آمریکا با ما مشترکاتی دارند. 

* «ما می توانیم» برای ما مسجل شده است
در داخل کشور در برهه ای از زمان عده ای مشکلات متعدد را با نمی شود و نمی توانیم پاسخ می دادند. اما برای ما مسجل شد که ما می توانیم اگر حرف خود را منطقی و دقیق بزنیم و دچار سستی نباشیم. 
زاکانی ادامه داد: جریان جنبش دانشجویی مسئولیت ها و رسالت های بزرگی دارد که دانشجو به صورت بالفعل می تواند امروز در خدمت انقلاب اسلامی قرار بگیرد و امروز می تواند خودش را برای پذیرفتن مسئولیت ها در آینده بسازد.
او در ادامه بیان کرد: با یک شهر، شهروند و شهرداری مواجهیم که تحقق نکات اساسی و توفیق مندی در تحقق خدمت پیوستگی بین این سه جز را می طلبد. شهردارای دارای نقصان است و در راه طی شده در سالهای گذشته بیشتر توجه به کالبد شهر شده و به روح شهر کمتر توجه شده است. 
شهردار تهران عنوان کرد: تهران به عنوان پایتخت نظام جمهوری اسلامی هویتی دارد اما در معماری و شهرسازی هویت آن مفقود است.

* وجود سه گسل فعال در تهران  بحران زا است

زاکانی عنوان کرد: وجود ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در دل این بافت ناپایدار و وجود سه گسل فعال در تهران بحران زا است. ۵۷۰ کیلومتر معابر انتقال آب سطحی شهر داریم که بخش زیادی از آن فرسوده شده و هیچ پولی برای حل این مشکل در محاسبات دیده نشده است. در حوزه ترافیک و حمل و نقل ۷ خط مترو به ۳ هزار واگن نیاز دارد در حالی که همه این خطوط ۱۵۰۰ واگن دارد و از این موارد نیز تنها  ۱۱۳۶ مورد آن در حال ارائه خدمت هستند و حتی دو سوم آن نیز نیاز به اورهال دارد.
او اضافه کرد: در بخش اتوبوسرانی، از ۵ تا ۶ هزار اتوبوس فعال در گذشته فقط  ۲۲۵۰ اتوبوس در فعال است و به تازگی  ۱۷۵دستگاه خریدیم و به دنبال جبران کاستی ها در این بخش هستیم. همچنین ۴.۵میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارد که بسیاری از آن ها کاربراتوری هستند  و یک موتور کاربراتوری ۷ برابر یک ماشین آلودگی ایجاد می کند. پس با این همه معضلاتی که در کنار هم قرارمی گیرد چگونه می توان صحبت از هوای پاک کرد؟ 
شهردار تهران تاکید کرد: شهروندان دچار مشکلاتی هستند و به حق ناراحتند. سطح سرمایه های اجتماعی در تهران در  پایین ترین سطح قرار دارد و در این بخش نیز به یک زنگ خطر دیگر بر می خورید.
شهرداری نیز به نوبه خود مشکلات متعددی دارد و باید از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی اثرگذار ارتقا پیدا کند و آن موقع است که می تواند ناظر به حوزه اجتماعی‌ و آسیب های اجتماعی و مسائل زیست محیطی و فرهنگ حرفی برای گفتن داشته باشد.
زاکانی ادامه داد: باید به مردم یک خدمت شایسته صورت بگیرد و این خدمت دروازه ورود و پیوستگی مردم و مسئولین را فراهم کند و مردم محور تحول بر مدار نخبگان قرار گیرند. وقتی مردم به میدان بیایند می توانیم داعیه دار این باشیم که می توانیم یک شهر الگو بسازیم و نوک تیز این پیکان و این مسیر را هم نخبگان شهر و فرهیختگان حوزه و دانشگاه به عهده دارند. 
او خاطرنشان کرد: در شهرداری خود را نیازمند پیوستگی به مراکز علمی می دانیم و بر همین اساس یکی از هویت هایی که دنبال می کنیم تا شهر تهران با آن هویت در عرصه جهانی شناخته شود هویت علمی و فناوری است. تلاش می کنیم زیرساخت‌های لازم پهنه های علم و فناوری را در شهر تهران فراهم کنیم . سعی داریم در مجموعه های مختلف امکانی را فراهم کنیم که دانشگاه‌ها برای  بعد و حین تحصیل خود یک سکانداری جدی برای توسعه علم و فناوری در شهر و گره گشایی از موضوعات مختلف شهر تهران را در دستور کار قرار دهند. 
شهردار تهران گفت: در شهرداری نیازمند علوم انسانی، تجربی، فنی و مهندسی و هنر و همه عرصه ها هستیم و نظام مسائل ما باید به دست اهل دانش گره گشایی شود و در این مسیر ما خود را محتاج دانشگاه و اهالی علم و دانش می دانیم. این احتیاج و هم افزایی ظرفیت ها و حضور جدی اهل علم برای راه گشایی مسیر و گره گشایی از مشکلات امکانی را فراهم کند که هم تعالی دانش را ببینیم و هم در کنار آن مشکلات تهران که درواقع خودش یک کشور است را حل کنیم.

زاکانی افزود: ۱۳ میلیون نفر جمعیت روزانه تهران است و مشکلات آن بسیار زیاد که برای حل آن نیازمند علم و دانش هستیم. مثلا مشکلات در حوزه پسماند حتما یک راه منطقی و علمی و دقیق دارد اما اینکه این طلای سیاه به بلای جان ما در تهران تبدیل شده حکایت از این می کند که نیازمند یک طریق درست و اراده صحیح برای عبور از مشکلات هستیم. 

* واکنش زاکانی به فیلم کتک زدن کودک کار
او ادامه داد: فیلمی که در باره برخورد با کودکانی که زباله خشک جمع می کنند پخش می شود ارتباطی به امروز و این دوره ندارد. فیلمی که مربوط به منطقه ۱۲ در این مورد پخش شد مربوط به ۶ ماه پیش است البته هرموقع این اتفاق بیفتد بد است و امروز بدتر است و یا کودکی را زده بودند نیز ربطی به این دوره نداشت. 
شهردار تهران اضافه کرد: این مسائل حکایت از زخمی دارد که هر از چند گاهی سر باز می کند و این باید التیام پیدا کند.

شهرداری خودش را در قبال آسیب‌های اجتماعی مسئول می‌داند

وی ادامه داد: در شهری زندگی می کنیم که ۲۱ هزار معتاد متجاهر و ۴ هزار کودک خیابانی دارد و چند هزار زباله گرد دارد و نمی توان از کنار این مسائل به راحتی عبور کند. در دوره گذشته این مساله را یک نوع زیست می دانستند اما ما می گوییم که این نگاه با کرامت انسانی در منافات است. لذا شهرداری قبول کرده که این مسئولیت اجتماعی را بپذیرد.

زاکانی عنوان کرد: بر همین اساس قرارگاه اجتماعی در تهران با حضور همه دستگاهها با محوریت شهرداری شکل گرفته تا این مشکلات را حل کنیم و باید در بحث معتادان توجه کنیم که جمع آوری آنها آسان است و زمان زیادی نمی برد اما ۶ تا ۷ سال باید پای این معتادان که جمع آوری شده بنشینید تا دوباره به آغوش جامعه برگردد. 

* در نوع برخورد با معتادان دچار یک سیکل معیوب هستیم
او در ادامه با اشاره به اینکه قرار خدمت در مناطق را در هفته های اخیر به دلیل بحث بودجه و حضور در دولت نتوانستیم برگزار کنیم، افزود: در بحث معتادان دچار یک سیکل معیوب هستیم و برای حل مشکلات در حوزه های مختلف تکیه به حوزه و دانشگاه برای ما امکانی را فراهم می کند که از آن ها الهام و جهت بگیریم.

* خودمان را مکلف می دانیم که اصلاح را از درون شهرداری آغاز کنیم
شهردار تهران بیان کرد: هر نقطه شهر را دست بگذارید نیازمند علم و عالم است و بسیار خشنود هستم در این مقطع مشخص در این محفل نورانی این نیاز خود را اعلام می کنم. تلاش می کنیم در حوزه های مختلف یک صورت نوین و  یک تحول در روح و کالبد شهر خلق کنیم و یک هویتی را به قالب شهر دهیم که خود این قالب برای ما روح افزا باشد و برای این کار باید به جریان فکری کشور تکیه کنیم. 
زاکانی تاکید کرد: خودمان را مکلف می دانیم که اصلاح را از درون شهرداری آغاز کنیم و در درون شهرداری ظرفیت های خوبی وجود دارد. باید دست به دست دهیم و افق های پیش رو را به نحو اعلا دنبال کنیم. 
او درباره پدیده فرار نخبگان گفت: اگر زمینه ظهور و بروز و زمینه خلاقیت نخبگان را در کشور فراهم کنیم او از کشور فرار نمی کند چرا که یک نخبه معمولا با دل خون از کشور می رود. البته مهاجرت با فرار مغزها متفاوت است و مهاجرت برای فراگیری علم امری ممدوح است. 

* به دنبال شهر هوشمند هستیم
شهردار تهران افزود: اگر به دنبال یک شهر هوشمند باشیم باید خدمات خود را به صورت هدفمند دنبال کنیم. مثلا در حوزه استفاده از مترو باید که آنکه دارا است هزینه استفاده اش از مترو را بپردازد و آنکه ندارد و دارای شرایط ویژه ای است مانند دانش آموزان و دانشجویان هزینه‌ مترو برای آنها را رایگان کنیم و این جزو اهداف ما در هوشمندسازی شهر است. 
او ادامه داد: نیازمند صورت جدیدی از شهر تهران هستیم و صورت فعلی تهران زیبنده شهروندان و جمهوری اسلامی نیست. باید این تحول را ایجادکنیم و ماحصل و برکات و خیرات این تحول را برای آیندگان داشته‌باشیم. 
زاکانی به ارتباط آلودگی هوا با با خودروهای اشاره کرد و گفت: ۸۲درصد آلودگی هوا مربوط به عناصر متحرک شهری است. بخشی از آن مربوط به شهرداری است، بخشی از آن مربوط به خودروهای شخصی است، بخش دیگر مربوط به موتور سیکلت ها است.
شهردار تهران اضافه کرد:ه اگر ما  همه تهران را اتوبان و بزرگراه کنیم ۶ ماه شرایط خوب می شود و بعد از ورود خودروهای جدید طی دو تا سه سال دچار یک قفل شدگی مضاعف می شود، لذا باید کارهای تهران را به دقت دنبال کرد. 

* تلاش کنیم یک هویت جدید را برای تهران خلق کنیم
زاکانی یادآور شد: به دنبال این هستیم با یک برنامه ریزی ۱۰ ساله در ۱۲ سرفصل مسیری را برویم که ماحصل آن یک شهر پیشرو و پیشرفته در ابعاد مختلف باشد که انسان‌ها در آن آسایش، امنیت، آرامش و شرایط ممتازی داشته باشند. البته راه سختی است چرا که نان خیلی ها در زدن آدم ها است نگاه کنید ما هنوز هیچ کاری نکرده دارند ما را می زنند. ما نه حوصله و نه وقت این را داریم که خودمان را درگیر آنها کنیم، ما داریم کار خودمان را می کنیم. البته پاسخگو هستیم ولی پاسخگو به سوالات دقیق نه نکاتی که که به یک نوعی از سر رقابت نادرست و بعضا کینه ورزی صورت می گیرد.
او گفت: امیدواریم در خدمت علم و دانش و حوزه و دانشگاه و دانشگاه های اثر گذار تهران باشیم امکاناتمان را بسیج کنیم. شما فکر و دانش و همت خود را برای رفع معضلات کشور به کار ببندید و یک هویت جدید را برای تهران خلق کنیم. 
انتهای پیام/

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
کد خبر: 15274

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =