لزوم توجه ویژه به بودجه مناسب سازی در دستگاهها

قادری گفت: در بودجه ۱۴۰۱ موضوع مناسب سازی بسیار مهم است که در بهزیستی توجه ویژه ای به آن شده و امیدواریم سایر دستگاه ها نیز بودجه ای برای مناسب سازی منظور کرده باشند.

به گزارش خبرنگار شهر، علی محمد قادری رییس سازمان بهزیستی کشور در حاشیه سی  و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: قانون پیش بینی کرده که موضوع مناسب سازی و تسهیل در تردد افراد دارای معلولیت امری بدیهی و مهم است که آحاد این جامعه را به سمت فضای روزمره هدایت می کند. این موضوع در سازمان بهزیستی کشور دبیرخانه ای دارد و رییس آن وزیر کشور است و رییس سازمان بهزیستی دبیر آن خواهد بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: طبق آیین نامه این دبیرخانه، هر سه ماه یک بار جلسه ای تشکیل می شود که استانداران مکلف هستند که این موضوع را به صورت استانی و حتی شهرستانی پیگیری کنند.

قادری با بیان اینکه موضوع مناسب سازی صرفا برای افراد دارای معلولیت نیست و برای آحاد جامعه است، ادامه داد: در این بخش کاستی هایی وجود دارد و مناسب سازی در عرصه شهر، داخل منازل، ادارات، دانشگاه ها و مراکز درمانی و ورزشی باید انجام شود. همه دستگاهها بر اساس قانون مکلف هستند موضوع مناسب سازی را در ردیف های اعتباری بودجه سالانه شان منظور و تکالیف خودشان را پیگیری کنند.

او اضافه کرد: اگر موضوع مناسب سازی را در تهران بررسی کنیم در می یابیم که مناسب سازی فضای پارک های شهر و اماکن اطراف سازمان بهزیستی و شهرداری کافی نیست و حتما در بحث نشانگرها، هدایتگرها و موضوع پارک خودروهای افراد دارای معلولیت و جانبازان کاستی هایی وجود دارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: این موضوعات را بررسی می کنیم و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز تاکید کرد که در تاریخ ۳۰ آذر جمع بندی تکالیفی که باید سایر دستگاه ها انجام می دادند را به رییس جمهور ارسال خواهند کرد و فروردین ماه ۱۴۰۱ این مساله را مجددا پیگیری می کنند و با هر دستگاهی که کاستی هایی در اجرای وظایف محوله داشت، طبق قانون برخورد خواهد شد.

قادری عنوان کرد: طبق قانون وظیفه داریم که به عنوان یکی از مسئولین  این حوزه پیگیر اجرای قانون و حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باشیم و برای کارامد سازی این قانون و اجرای آن با تمام وجود تلاش می کنیم.

او درباره مشکلات مناسب سازی در حمل و نقل گفت: بخشی ازاین موضوع  مرتبط با شهرداری است و وسایل نقلیه عمومی باید مناسب سازی و بودجه ای برای آن در نظر گرفته شود. البته کارهایی انجام شده و در سطح شهر شاهد مناسب سازی هایی هستیم اما این کافی نیست. بر اساس جامعه هدف، در کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار افراد دارای معلولیت داریم که بخشی از آنها در حال تردد هستند .

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: در بودجه، قانون یک عددی را برای ما هر ساله منظور می کند و در بودجه ۱۴۰۱ نیز موضوع مناسب سازی بسیار مهم است که در بهزیستی توجه ویژه ای به آن شده و امیدواریم سایر دستگاه ها نیز بودجه ای برای مناسب سازی منظور کرده باشند تا بتوانیم با تجمیع آن نقاط دسترس پذیر را برای افراد دارای معلولیت در نظر بگیریم و شهری کم مانع داشته باشیم.

انتهای پیام

۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 15499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =