وقوع تخلف نباید به قاعده تبدیل شود

شهر: قوه قضاییه مهم ترین رکن اعتمادساز در جامعه است و به همین دلیل ارزیابی هایی که در روره های مختلف دستگاه قضایی نسبت به گذشته و عملکرد انها انجام گرفته ابهامات زیادی را ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار شهر، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه روز سه شنبه -۳ تیر -گفت:در هفته قوه قضاییه و آستانه سالروز فاجعه هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی و یاران حزب جمهوری قرار داریم، تصمیم امام خمینی برای انتصاب شهید بهشتی که یک روحانی روشنفکر و آزاد اندیش، مجتهد و عالم دینی اخلاق گرا و نظریه پرداز نظام جمهوری اسلامی محسوب می شد بعنوان رییس دیوانعالی کشور وبالاترین مقام قضایی، دامنه استانداردها وانتظارات جامعه از دستگاه قضایی را مشخص می کند.
او ادامه داد: دستگاه قضایی مهمترین رکن اعتمادساز در جامعه نسبت به حاکمیت است و اگر نتواند وظایف خود را بدرستی انجام دهد، اعتماد عمومی آسیب جدی می بیند و به همین دلیل ارزیابی هایی که در دوره های مختلف دستگاه قضایی نسبت به گذشته وعملکرد آنها صورت می گیرد، ابهامات زیادی را برای جامعه ایجاد می کند.
او ادامه داد: نظارت در کشورهای توسعه یافته وهمچنین آموزه های دینی بر پیشگیری بجای مچ گیری تمرکز دارد و با شفاف سازی، کاهش تاثیر سلایق و نظرات شخصی در سیستم و تقدم قانون بر منافع فردی و گروهی، ارتکاب جرم و سواستفاده از قدرت را کاهش می دهد.
هاشمی گفت: مچ گیری گذشته گرا و جزئی نگر است در حالیکه پیشگیری، آینده گرا و جامع وکلی نگر است و در یک سیستم پیشگیری مناسب می تواند با تخلفات استثنایی رخ داده نیز برخورد کرد نه اینکه وقوع تخلف به قاعده تبدیل شود.
او ادامه داد: نظارت بر تخلفات در سطح مدیریت شهری نیز باید بر پیشگیری استوار باشد نه آنکه منافع شهروندان در تخلف و سپس پرداخت جریمه و مجازات تامین شود و موجب انباشت دهها هزار پرونده در شعبات کمیسیون ماده صد و بخشهای مختلف شهرسازی یا دیگر بخشهای مدیریت شهری باشد.
هاشمی بیان کرد: ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان قضایی، امیدواریم بتوانیم با اجرای استانداردهای کیفی در نظارت بر مسئولان و اجرای قوانین، نرخ وقوع جرم و میزان سوءاستفاده از قدرت را کاهش دهیم.
هاشمی گفت: در راستای صیانت از حقوق عامه، مدیریت شهری بخصوص شورای شهر پنجم اقدامات موثری در شفافیت، حفظ محیط زیست و صیانت از باغات و همچنین کاهش رانت و تخلف از طریق سیستماتیک کردن فرایند انجام داده است که می تواند در دیگر حوزه ها نیز این تجربیات استفاده شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 1552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =