تجلیل از ۶ چهره قرآنی در نوزدهمین همایش «عمری با قرآن»

فرهنگ‌سرای قرآن نوزدهمین دوره همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» را جمعه ۲۶ آذرماه با تجلیل از ۶ چهره قرآنی در پردیس سینمایی ملت برگزار کرد.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نوزدهمین دوره همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» جمعه ۲۶ آذرماه به همت فرهنگ‌سرای قرآن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و جمعی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری، مهدی قره شیخلو رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن بیادی و جمعی از چهره‌های قرآنی در این مراسم حضور داشتند. 

رحیم خاکی رییس فرهنگ‌سرای قرآن در ابتدای این مراسم با خیر مقدم به حاضران گفت: این برنامه با توجه به محدودیت‌هایی که در پی شیوع کرونا ایجاد شد، چندین بار برنامه‌ریزی و سپس لغو شد و حالا خوشبختانه با کاهش موج بیماری، توانستیم آن را برگزار کنیم. در این دوره از سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور استعلام شد تا افرادی را معرفی کنند و در نهایت در خدمت این چهره‌های پیشکسوت قرآنی هستیم. 

او اضافه کرد: انشاءلله در سال‌های آینده یک دوره عدم برگزاری همایش در سال ۱۳۹۹ را جبران خواهیم کرد و یک همایش دو دوره‌ای برگزار می‌کنیم. از زحمات مدیران سازمان فرهنگی هنری و سازمان زیباسازی شهر تهران، همراهی رسانه‌هایی مانند شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن و همکارانم در فرهنگ‌سرای قرآن سپاسگزارم و امیدوارم همگی در پناه قرآن کریم باشیم. 

حجت‌الاسلام میثم امرودی دیگر سخنران مراسم بود که با تسلیت ایام فاطمیه گفت: در این نشست فقط برای عرض ادب و احترام به پیشکسوتان و بزرگان و خادمان قرآنی حاضر شدم. بزرگ‌ترین تجلیل را حضرت احدیت از این عزیزان کرده است. خدمت به قرآن امری عینی، ذاتی و واقعی و نه اعتباری و مجازی است. در حکم اعتباری، مسئولیتی به ما می‌دهند که موقتی و وابسته به ارزش فرد است، ولی خدمت به قرآن ارزش ذاتی دارد. 

او افزود: این همایش معرفی کسانی است که ارزش آنها واقعی است. خدمت به قرآن زیرکی بزرگانی است که خودشان را نه فقط در این دنیا، بلکه در همه عوالم و آخرت ماندگار کردند. من معتقدم حضرت حافظ فرد بسیار زیرکی بوده است. خیلی‌ها شعر گفته‌اند، اما حافظ ماندگار شده، چرا که خود را به قرآن کریم متصل کرده است. 

حجت‌الاسلام امرودی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اشراف امتی حملة القرآن و اصحاب اللیل». پیامبر این دو گروه را بزرگان امت خود می‌داند. دو مسئله «موضوعیت» و «طریقیت» از یکدیگر جداست. به عنوان مثال می‌گویند عمر ما موضوعیت دارد، طریقیت ندارد. ما به دنیا آمده‌ایم که یک اتفاقی را رقم بزنیم. هنر ابزار است و موضوعیت ندارد، بلکه طریقیت دارد. ولی برخی چیزها مانند قرآن کریم موضوعیت دارند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: حضرت امام(ره) جمله‌ای دارند که می‌فرمایند: «این طرف و آن طرف نروید، قرآن اینجاست.» امروز ما مشکل طریق نداریم؛ فضای مجازی، تلویزیون، سینما، تئاتر، ادبیات و... را داریم، مشکل ما امروز محتواست. وقتی فیلم می‌سازیم، این طرف و آن طرف نرویم، قرآن را داریم. چرا مرحوم سلحشور ماندگار می‌شود؟ چون برای قرآن کار  کرده است. هنر برای هنر نداریم، هنر طریقیت دارد. اگر می‌خواهیم چون حافظ ماندگار شویم، بهره‌گیری از ظرفیت قرآن را فراموش نکنیم.

او در پایان گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت همایش «عمری با قرآن» این است که در زمان حیات استادان این تجلیل صورت می‌گیرد. انشاءلله تمرین کنیم که کارهای خوب افراد را در زمان حیاتشان ببینیم و ارج بنهیم. از همه دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه و همکارانم در سازمان فرهنگی هنری و فرهنگ‌سرای قرآن تشکر می‌کنم.

در ادامه نوبت به تجلیل از پیشکسوتان قرآنی رسید و علی‌اکبر توپچی، محمد عباسی، مرتضی لبانی، احمد ابوالقاسمی، عباس اخوین و عذرا روشندل به عنوان چهره‌های برگزیده نوزدهمین دوره همایش «عمری با قرآن» تجلیل شدند. 

اجرای این مراسم به عهده عباس سلیمی بود و تلاوت قرآن کریم توسط احمد ابوالقاسمی و ابتهال‌خوانی حسن خانچی بخش‌های دیگر مراسم بود.

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 15625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =