رفع مشکل دسترسی جزیره‌ای محله بلورسازی در منطقه ۱۷

به واسطه حضور ایستگاه راه آهن در منطقه ۱۶ تهران، دو خط ریلی تهران_ اهواز و تهران _ تبریز از محدوده ۳ کیلومتری منطقه ۱۷ عبور می‌کنند، که این دو خط محلات جنوبی و شمالی محلات را از یکدیگر جدا کرده است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، در یک دهه پیش خط راه آهن تهران_ تبریز که از محلات شمالی منطقه عبور می کرد با یک همت همگانی بین دستگاهی  به شکل تونل در آمد و تردد قطار در محور تهران_ تبریز به زیر زمین انتقال پیدا کرد و روی این محور محیطی به نام باغ راه حضرت فاطمه (س) ساخته شد تا از ظرفیت محیطی این محور به شکل مطلوبی برای سرانه های فضای سبز، تفریحی، گردشگری، ورزشی و... استفاده شود.

دومین خط تردد قطار در منطقه ۱۷ مربوط به خط ریلی تهران_ اهواز است، به نوعی می توان گفت مهم ترین خط تردد قطار مسافربری و بار بری کشور به حساب می آید؛ اما این خط راه آهن محلات جنوبی منطقه ۱۷ را به دو نیمه تقسیم کرد و تردد خودروها را از محلات شمالی به جنوبی منطقه ۱۷ با مشکل رو به رو کرده است.

در این بین بسیاری از شهروندان ساکن در اطراف این خط راه آهن که معروف به ساکنان لب خط هستند خواستار انتقال این خط همانند خط راه آهن تهران_ تبریز به زیر زمین هستند، اما کمبود اعتبار از سوی دولت توان اجرای این پروژه را فراهم نمی کند.

در این میان شهرداری منطقه ۱۷ در نظر دارد با احداث سه زیر گذر خودرویی در طول سه کیلومتر مسیر خط راه آهن در این محدوده از پایتخت تردد خودرویی را به سهولت انجام دهد تا محلات مانند بلورسازی و مقدم از جزیره ای بودن خارج شود و تردد خودروهای امدادی به سهولت انجام شود.

دیوار صوتی نصب شود

یکی از شهروندان منطقه ۱۷ که در حال عبور از خیابان متین به سمت ایستگاه مترو زمزم است، در این باره گفت: خواسته به حق شهروندان این منطقه این است که خط راه آهن مسیر تهران_ اهواز همانند خط راه آهن تهران_ تبریز به زیرزمین انتقال پیدا کند، که گویا مسئولان مربوطه فعلا عزمی برای اجرای این طرح ندارند.

او که خود را امیری ساکن محله بلورسازی معرفی کرد، ادامه داد: آلودگی صوتی یکی از مهم ترین مشکلات تردد قطار برای ساکنان محلات جنوبی این منطقه است، که اگر مسئولان مربوط اقدام به نصب دیوار صوتی کنند باعث کاهش شدید آلودگی صوتی برای ساکنان همجوار این خط راه آهن خواهد شد.

امیری ادامه داد: شرکت راه آهن اگر دیوار صوتی در این خط راه آهن ایجاد کند دیگر شاهد افراد متخلف برای به سرقت بردن نرده های حفاظ این ریل راه آهن نخواهیم بود و از سوی دیگر معتادان متجاهر برای اینکه از یک محیط امن برخوردار نباشند با راه اندازی این دیوار صوتی ترددشان به حریم خط به راحتی امکان پذیر نخواهد شد.

زیرگذر کمک بزرگی به تردد آسوده می کنند

یکی دیگر از شهروندان این منطقه معتقداست: احداث زیرگذر برای تردد خودرویی در حریم خط راه آهن تهران_ اهواز باید از سالیان گذشته رخ می داد تا تردد آسوده خودروها بین محلات به وجود می آمد.

سعید رحمتی افزود: تردد خودرویی بین محلات شمال و جنوب خط راه آهن تهران_ اهواز موجب می شود که در وقت و هزینه شهروندان برای جابه جایی صرفه جویی صورت گیرد.

او ادامه داد: شهروندان برای تردد از محلات شمالی به جنوبی منطقه باید از خیابان ابوذر به پل روی گذر شهید برادران حسنی عبور کنند یا از آیت الله سعیدی و سپس بزرگراه شهید چراغی استفاده کنند که با ایجاد این زیرگذر سرعت دسترسی بسیار قابل توجه خواهد بود.

تردد اتوبوس به محلات جنوبی منطقه ۱۷

سمیه ستوده دبیر شورایاری محله بلور سازی در این باره گفت: حریم خط راه آهن تهران_ اهواز محله بلور سازی را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است و موجب شده که بافت جنوبی این محله به شکل جزیره ای در محدوده منطقه ۱۷ باشد.

او اظهارداشت: خوشبختانه با پیگیری های رضا شنگی و شهردار محترم تهران در حریم خط راه آهن تهران_ اهواز زیرگذر خودرویی قرار است احداث شود که سرعت کار عمرانی در این پروژه این روزها افزایش پیدا کرده است، تا هر چه سریعتر این زیر گذر مورد افتتاح قرار گیرد.

این عضو شورایاری محله بلورسازی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل خط راه آهن تهران _ اهواز در این محله امکان برخورداری ساکنان این منطقه به سیستم حمل و نقل عمومی ناوگان اتوبوسرانی وجود ندارد و اتوبوس ها امکان تردد به محله بلور سازی را ندارند، در صورتی که این زیرگذر مورد بهره برداری قرار گیرد خودروهای سنگین از جمله اتوبوس امکان تردد به این محله را خواهند داشت.

سال آینده زیرگذر حریم خط افتتاح می شود

برای اینکه در جریان آخرین فعالیت های این طرح عمرانی قرار بگیریم به سراغ سعید سراج معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۷ که مسئولیت این پروژه را برعهده دارد رفته ایم، او در این باره گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده سه زیرگذر در حریم خط راه آهن تهران_ اهواز برای تردد آسوده خودروها در نظر گرفته شده است.

او افزود: این زیرگذرها که به شکل یو طراحی شده امکان تردد خودروهای سنگین را فراهم می کند و این اقدام باعث کاهش زمان دسترسی خودروهای امدادی شامل آتش نشانی، اورژانس، پلیس و.. از محلات جنوبی به شمالی منطقه می شود.

سراج تصریح کرد: محلات جنوبی منطقه از ضلع شرق بزرگراه شهید نواب از ضلع جنوب بزرگراه شهید چراغی، از ضلع غرب بزرگراه آیت الله سعیدی و از شمال حریم خط راه آهن تهران_ اهواز وجود دارد که دسترسی های محدودی را برای شهروندان این محلات به بافت مرکز منطقه به وجود آورده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه۱۷ تصریح کرد: سالیان سال است که ساکنان محلات همجوار حریم خط راه آهن خواستار انتقال این خط راه آهن همانند خط راه آهن تهران_ تبریز به زیر زمین هستند تا به شکل یکپارچه برای محلات منطقه دسترسی ایجاد شود، اما باتوجه به اینکه اعتباری برای این موضوع از سوی شرکت راه آهن در نظر گرفته  نشده است، شهرداری منطقه ۱۷ درنظر دارد سه زیرگذر خودرویی در این محدوده راه اندازی کند.

او به پیشرفت فیزیکی این طرح پرداخت گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی طرح زیرگذر خیابان متین به اجرا در آمده است و دو زیرگذر دیگر فعالیت عمرانی آن شروع شده است.

سراج گفت: پیش بینی می کنیم در صورتی که روند فعالیت عمرانی این طرح  به همین منوال ادامه داشته باشد سال آینده این زیرگذر خودرویی افتتاح شود.

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 15728

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =