توصیه‌های بهداشتی و محیط‌زیستی سازمان پسماند برای شب یلدا

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، توصیه‌های بهداشتی و محیط‌زیستی برای شب یلدا ارائه کرد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، محمد کیخا گفت: شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال از جایگاه ویژه‌ای در میان ایرانیان برخوردار است. این شب فرصتی را فراهم می‌کند تا اعضای خانواده و فامیل فارغ از دغدغه‌های روزمره، ساعاتی را به هم صحبتی و هم‌نشینی با هم سپری کنند. با این وجود، مصرف زیاد مواد غذایی و خریدهای گوناگون مخصوص این شب، باعث می‌شود که مقدار تولید پسماندها و حتی میزان شیرابه آن افزایش یابد. 

او با بیان اینکه این مهم علاوه بر هدررفت منابع و صرف هزینه، با آسیب‌های بهداشتی و زیست محیطی به طبیعت همراه خواهد بود، افزود: به همین دلیل، شهروندان می‌توانند علاوه بر پایبندی بر سنت‌های اصیل ایرانی، در این شب خاص با رعایت نکاتی ساده و کاربردی به فکر محیط زیست و پاک و سالم نگه‌داشتن زمین هم باشند. 

کیخا با ارائه توصیه‌هایی بیان کرد: بهتر است به اندازه نیاز واقعی در شب یلدا میوه و مواد غذایی بخریم، برای خرید شب یلدا حتما به جای کیسه پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم، برای خرید یک محصول مشخص به جای چند بسته‌بندی کوچیک، یک بسته بزرگ‌تر را انتخاب کنیم تا پسماند کمتری تولید شود، تا جایی که می‌شود از تمام بخش آب‌دار هندوانه استفاده کنیم و چیزی را روی پوستش باقی نگذاریم، اگر دوست داشتید می‌توانید به جای دور انداختن پوست هندوانه، از آن برای پخت مربا استفاده کنید، اجازه بدهیم پسماند پوست میوه و هندوانه برای چند ساعتی باقی بماند و رطوبتش را از دست بدهد تا شیرابه کمتری تولید شود. 

او تاکید کرد: برای آبگیری پوست هندوانه آنها را با چاقو به قطعات کوچک‌تری برش بزنیم. سعی کنیم از ظروف و سفره‌های یکبار مصرف استفاده نکنیم و پسماندهای تر و خشک را حتما از هم تفکیک کنیم.

۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 15758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =