باید به ورزش پهلوانی توجه ویژه شود

شهر: شهردار تهران در مراسم افتتاح تالار مشاهیر ورزش ایران از وزیر ورزش درخواست کرد توجه ویژه ای به ورزش پهلوانی داشته باشد و در اشاعه و ترویج آن کوشش کند.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین افتتاح تالار مشاهیر ورزش ایران در ساختمان کمیته ملی المپیک و رونمایی از سردیس قهرمانان ورزش کشور، با تقدیر از اقدام کمیته ملی المپیک برای راه اندازی موزه ورزش گفت: شهرداری تهران از همه نهادهایی که می خواهند در قالب راه اندازی موزه شناسنامه هویتی خود را به نمایش بگذارند استقبال می کند. هم اکنون در تهران موزه های متعددی مانند موزه بانک ملی و موزه پرواز وجود دارد که بسیار دیدنی هستند، موزه ها نیاز فرهنگی شهرهای امروز هستند، برای نمونه شهری مثل لندن ۲۰۰ موزه دارد و تهران هم می تواند موزه های متنوعی داشته باشد.

او با تشکر از سید رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک برای راه اندازی این موزه گفت: تاسیس موزه مانند شمعی است که روشن می ماند و مطمئن باشید که ورزشکاران مدال های خود را به این موزه هدیه خواهند داد.

حناچی از وزیر ورزش درخواست کرد در امر توسعه ورزش پهلوانی نیز تلاش کند و گفت: ورزش باستانی و پهلوانی ورزشی ایرانی است که باید جدی گرفته و برای اشاعه و ترویج فرهنگ آن تلاش شود.

او با تاکید بر ارزش جوانمردی گفت: امام حسین (ع) می فرماید اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. آزادگی همان جوانمردی و مایه خوش عاقبتی می شود و معتقدم آنچه تختی را در حیات معاصر زنده نگه داشته است اخلاق و منش پهلوانی او بود.

شهردار تهران امروز با دوچرخه به کمیته ملی المپیک در بزرگراه سئول رفت و به همراه دیگر مسئولان از سردیس قهرمانان کشتی و وزنه برداری محمود ملاقاسمی، محمد ابراهیم سیف پور، امام علی رحمانی، علی میرزایی، محمد مهدی یعقوبی و سیامند رحمان، قهرمانان ورزشی کشور رونمایی کرد. این تندیس‌ها در تالار مشاهیر ورزش ایران قرار دارند که امروز افتتاح شد.

هر ۶ماه ۶ سردیس

سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک، در این  با اشاره به ضرورت راه‌اندازی موزه برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی گفت: این موزه به همت وزیر ورزش و با کمک مجموعه میراث فرهنگی و شهرد اری تهران به نتیجه رسید چرا که دغدغه گسست فرهنگی یک نگرانی بزرگ است و موزه هایی این چنین می تواند جلوی این گسست فرهنگی را بگیرد.

صالحی امیری ادامه داد: هویت، ضامن بقای یک ملت بوده و موزه نماد هویت ملی یک سرزمین است و اگر کسی بخواهد ریشه های ورزش کشور را بشناسد به این سرزمین بیاید.

او با بیان این که هر ماه در این موزه ۶ سردیس از ورزشکاران قرار داده می شود و تا فروردین ۱۴۰۰ تعداد این سردیس ها به ۶۶ عدد می‌رسد، بیان کرد: باید بدانیم که ایران را به غنای فرهنگی، تاریخ، اسطوره، شعر و ادب و سازگاری و تعامل شناخته می‌شود، بنابراین نباید کاری کرد که ایران با نفت، موشک و انرژِ هسته‌ای بشناسند. بی شک ما در دنیای معاصر غنی ترین فرهنگ را داریم و وای به حال ما که نتوانسته ایم از آن استفاده کنیم.

موزه ورزش به یکی از بهترین موزه‌های کشور تبدیل می‌شود

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در بخش دیگری از این مراسم گفت: در همه جوامع افرادی بودند که با تلاش و کوشش فراوان و گذشت برای ملت خود افتخار آفرینی کرده اند. عده ای در صحنه های صیانت از کشور جان دادند، عده ای دیگر در عرصه ادبیات این کار را دنبال کردند و عده ای هم در هنر افتخار آفریدند. برخی در مباحث علمی چهره بودند و موجب افتخار ملت شدند و عده ای هم در بخش ورزش موجب افتخار آفرینی شدند و دل ملت را شاد کردند. ملت و کشور ما با هویت تاریخی بسیار گرانقدر در صدر کشورهایی بوده  که در تاریخ بشری می درخشند و این بزرگترین داشته ملت است که نباید از یاد برده شود.

مونسان با اشاره به آمار موزه‌های کشور افزود: ۷۰۰ موزه در کشور وجود دارد و مطمئنم افتتاح موزه ورزش در تالار مشاهیر، به یکی از بهترین موزه های کشور تبدیل شده و ورزشکاران کشور آن را غنی تر می‌کنند.  

راه‌اندازی موزه، تاریخ ورزش را زنده نگه می‌دارد

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان هم دربخشی از این مراسم به سخنرانی پرداخته و گفت: اتفاق امروز می تواند تاریخ ورزش ایران را در اذهان مردم زنده نگه دارد و این افتخارات را از نسلی به نسل دیگر منتقل کند. در ۱۶ دوره ای که ایران در المپیک های مختلف شرکت کرده است،  افتخار آفرینی های زیادی داشت که حاصل آن در ۱۶ دوره بازی ۱۹ مدال طلای المپیک بود که ۴ طلا متعلق به قبل از انقلاب و ۱۵ طلا در بعد از انقلاب به دست آمده است، این موضوع نشان می دهد که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ورزش سرمایه گذاری کرده، مدیران زحمات فراوانی کشیدند و قهرمانان توانسته اند برای کشور افتخار آفرینی کنند.

او درباره تاسیس موزه ملی المپیک گفت: از دو سال قبل درباره تاسیس این موزه  بحث می شد و طرح اولیه هم تهیه شده است قرار است سال ۹۹ با تامین منابع مورد نیاز عملیات اجرایی آن آغازشود این قول را می دهیم و حتما با کمک همه دوستان این کار را بزرگ را امسال آغاز می‌کنیم.

برای دیدن گزارش تصویری اینحا را ببینید.

نویسنده :اکبر بیاتی صالح

۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 1577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =