محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با شهر، در پاسخ به این پرسش که چرا مصوبهای در شورای شهر تهران برای واگذاری بخشی از سهام مترو تهران به بخش خصوصی وجود ندارد، توضیح داد: مترو، تشکیلات ضرردهی است که به همین علت مهم امکان ورود به بورس را ندارد. سه میلیارد دلار برای ساخت مترو تهران هزینه شده است. دارایی و سرمایه ناوگان مترو تهران که شامل ایستگاهها، تونلها، فضاهای اجارهای، ورودی و خروجی و ... میشود، ارزش بسیار بالایی دارد اما به علت ضرردهی هنوز نتوانسته وارد بورس شود. باید روشهای دیگری برای ورود مترو به بورس دنبال شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که با روشهای دیگر امکان واگذاری بخشی از سهام مترو به بخش خصوصی وجود دارد یا خیر، گفت: باید مابه التفاوت قیمت تمام شده ساخت شبکه مترو با سود را یک شرکت خصوصی پرداخت کند که در این صورت شرکت مترو تهران سودده فرض میشود و آن زمان امکان ورود به بورس را دارد.
علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز درباره واگذاری بخشی از سهام مترو به بخش خصوصی معتقد است که اگر شرکت مترو قصد داشته باشد که وارد بورس شود یا بخشی از سهام را به بخش خصوصی واگذار کند، باید تابع مقررات و مصوبات بالادستی در مدیریت شهری باشد. درضمن صد در صد سهام شرکت مترو متعلق به شهرداری تهران است.
شرکتهای دولتی میتوانند با واگذاری بخشی از اموال و سهام خود به بخش خصوصی، کسری بودجه های که در هر سال با آن مواجه میشوند را جبران کنند.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
نظر شما