روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰متوفی تکفین و دفن می‌شوند/کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا(س)

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای توسعه آرامستان‌های پایتخت مکان یابی منطقه ای شده است، گفت: احداث یک آرامستان در یک منطقه باید با دقت، مطالعات علمی و پژوهش انجام شود که آسیبی به پروژه و شهر نزند زیرا قرار نیست برای نسل‌های بعدی بحران ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار شهر، روز دوشنبه -۶ دی ۱۴۰۰- سعید غضنفری مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در حاشیه نشست با اصحاب رسانه، بیان کرد: سراسر جهان، نماد سربازان کشته شده در جنگ‌های خود را در میادین و معابر اصلی شهر قرار می‌دهند تا شهروندان یادی از سربازان کنند و خاطره‌ای از آن‌ها احیاء شود. این سازمان متبرک به نام حضرت فاطمه زهرا(س) است که ۳۰هزار شهید را در دل خود جای داده است و بهترین مکان برای گردش، بهشت گردی و درس گرفتن از شجاعت و ایثار شهدا به ویژه برای نسل نوجوان و جوانی‌ست که از فضای اصلی فاصله گرفته اند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با بیان اینکه زمان این فاصله را برای نسل نوجوان و جوان ایجاد کرده است، افزود: بهشت گردی می‌تواند بخشی از سنت و اصالت انقلاب اسلامی را برگرداند و احیاء کند. برنامه‌های مختلفی برای بهشت گردی درنظر گرفته شده است؛ نظیر استفاده از خودروهای برقی در گلزار شهدا برای تردد دانش آموزان تا با این نسل رشید شهدا که در ایام جنگ تحمیلی از وطن دفاع کردند، آشنا شوند. کجای دنیا را سراغ دارد که ۳۰هزار شهید و سرباز جان بر کف در یک مکان آرمیده باشند؟

غضنفری با اعلام اینکه مطالعات این برنامه انجام شده و درحال تکمیل سیر اجرایی است، عنوان کرد: شهیدسلیمانی در وصیت نامه خود آورده است که فرزندان را با نام و یاد شهدا آشنا کنید. این اقدام اتفاق مبارکی برای نسل جدید خواهد بود تا خودشان را با شهدای دفاع مقدس گره بزنند.

او با بیان اینکه درحال حاضر نزدیک به ۲۵هزار قبر آماده وجود دارد، گفت: ما به حیات بیشتر از ممات توجه داریم، برای همکاران داخل سازمان بسته‌ای تحت عنوان «حیات در برابر ممات» آماده شده است چرا که این افراد انسان‌های فداکاری هستند که زحمت تطهیر و تکفین و تدفین متوفیان را انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در ادامه بیان کرد: در سال‌های گذشته برای توسعه آرامستان‌های پایتخت، مکان‌هایی در غرب و شرق شهر تهران بررسی و مطالعه شده است که امیدواریم این آرامستان‌ها را به زودی احداث کنیم. احداث آرامستان مطالعات آب، خاک و زمین شناسی خاص خود را دارد. قرار نیست برای نسل‌های بعدی بحران ایجاد شود، احداث یک آرامستان در یک منطقه باید با دقت و مطالعات علمی و پژوهی انجام شود که آسیبی به پروژه و شهر نزند.

غضنفری با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا(س) نازل‌ترین قیمت‌ها را برای قبور ارائه می‌کند، افزود: در شهر تهران به هر شهروند یک قبر رایگان اختصاص می‌یابد و اگر قبور سه طبقه باشند دو قبر دیگر نهایت بین ۵ تا ۶ میلیون تومان نسبت به تراکم هزینه دارند.

او درباره برنامه کاهش هزینه خدمات به خانواده متوفی، بیان کرد: کاهش هزینه‌های خدمات وظیفه ماست و مرگ اتفاقی است که روزانه در میان همه رقم می‌خورد. روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ متوفی در بهشت زهرا (س) تکفین و دفن می‌شوند که هزینه‌هایی دارد. ما به دنبال این هستیم که هزینه‌ها را حداقل برسانیم تا یک درد از آن‌ها کم شود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در ادامه گفت: قراردادن مسئول شب در سازمان می‌تواند بخشی از آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا (س) را کم کند. همچنین تقویت یگان حفاظت و حفظ و حراست از سازمان جزو برنامه‌های ماست.

غضنفری درباره تصویر بی حجاب زنان متوفی روی سنگ قبر هم گفت: نظارت ما ضعیف بوده است. درحال حاضر با تک تک خانواده‌ها تماس گرفته می‌شود و با آن‌ها گفتمان می‌شود تا در یک فضای لطیف آن‌ها را قانع کنیم که این روح متوفی با چنین تصویر حک شده روی سنگ قبر در عذاب است. خانواده‌ها در سالن پذیرش تعهدنامه‌ای را پر می‌کنند که تمامی این موارد (عرض و طول قبر، شکل قبر و ...) تذکر داده است اما گاهی اوقات بعضی از خانواده‌ها سنگ را تغییر می‌دهند.

انتهای پیام/

۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 16035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =