آنچه در قرار خدمت منطقه ۲۲ گذشت

شهردار پایتخت در هفتمین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق شهر تهران برای بررسی مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌ها از ساعت ۵:۳۰ صبح امروز در منطقه ۲۲ تهران حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی در هفتمین برنامه از سلسله بازدید های هفتگی خود از مناطق پایتخت ، برای بررسی آخرین وضعیت طرح ها و پروژه های فرهنگی، عمرانی و به منظور بهبود سطح زندگی شهروندان به منطقه ۲۲رفت.

زیارت مزار شهدای گمنام و بازدید از موزه دانشگاه علامه طباطبایی 

شهردار تهران برنامه هفتمین پویش قرار خدمت خود در منطقه ۲۲ را با زیارت مزار شهدای دانشگاه علامه طباطبایی و ادای احترام به مقام شامخ این شهدا آغاز کرد. 

زاکانی سپس از بخش های مختلف موزه دانشگاه علامه طباطبایی دیدن کرد.

بازدید از پروژه هزار و یک شهر 

شهردار تهران در اولین بازدید خود از پروژه های منطقه از پروژه هزار و یک شهر در شمال بزرگراه شهیدخرازی بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت و مشکلات آن قرار گرفت.

بررسی وضعیت ساخت بیمارستان شریعتی۲

زاکانی پس از بازدید از پروژه هزار و یک شهر از پروژه بیمارستان شریعتی ۲ در منطقه ۲۲ بازدید کرد و از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی  و مشکلات آن مطلع شد.
دراین بازدید یکی از مدیران پروژه توضیح داد که این بیمارستان در  ۳۰هکتار زمین در حال احداث است و  مصوبات شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده پنج را دارد. در واقع فاز اول بیمارستان هزار تختخوابی شریعتی۲ که ادامه رسالت بیمارستان شریعتی را خواهد داشت، در حال انجام است.

بازدید از سایت (شهرک) مروارید شهر

شهردار پایتخت و همراهان در ادامه به سایت (شهرک) مروارید شهر رفتند. در این سایت ۷۰ هکتاری پکیج تعاونی مسکن چند نهاد و ارگان مختلف در ۶۰ بلوک طراحی شده و مشکل تامین سرانه های خدماتی دارد.
 «معابر و  شبکه جمع آوری آب های سطحی این شهرک ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما اعتباری که برای آن پرداخت شده بسیار اندک است و باعث کندی در روند اجرا شده است.در سایت مروارید شهر ۱۰ هزار واحد در حال شکل گیری است و  در آینده بیش از ۳۰ هزار نفر در این سایت سکونت خواهند داشت. از ۱۰ بلوک ۱۹۸ واحدی بهره برداری شده و هزار واحد نیز در حال حاضر  در آن سکونت دارند. ۳۱ بلوک در مرحله اسکلت بندی و ۷ بلوک در مرحله نازک کاری است. در بحث وضعیت معابر نیز معابر نیز هزار متر طول معبر پیرامونی آن اجرا شده و ۹ هزار متر طول آن باقیمانده است و پیشرفت فیزیکی و ریالی ۵ درصدی داشته است». اینها بخشی از توضیحاتی است که در این بازدید مطرح شد.

 بررسی چالش های وضعیت شبکه جمع آوری و تصفیه خانه های فاضلاب منطقه۲۲
زاکانی در بازدید بعدی خود از چالش های شبکه جمع آوری و تصفیه خانه های فاضلاب منطقه ۲۲ آگاهی یافت.
عدم پیشرفت و توسعه زیرساخت شبکه جمع آوری انتقال و تصفیه خانه های فاضلاب شهری همزمان و متناسب با افزایش جمعیت و ساخت و سازهای منطقه از یک سو و  استفاده از سیستم های غیراستاندارد و نامناسب دفع فاضلاب خصوصی مجتمع‌ها از سوی دیگر باعث ایجاد مشکلاتی در این منطقه شده است. بازبینی دفع و تصفیه فاضلاب مجتمع های در حال ساخت و جلوگیری از اضافه شدن سیستم فاضلاب این مجموعه ها به سیستم فعلی از مواردی است که در این بازدید توسط کارشناس طرح پیشنهاد شد.  
شهردار تهران نیز پس‌ از بررسی آخرین وضعیت فاضلاب و تصفیه خانه های آن در منطقه ۲۲ که مشکلات آن به  چند بخش دسته بندی شد، بر مشخص و تفکیک شدن  سهم دستگاه های مختلف و همچنین سهم شهرداری برای حل این مشکل تاکید و برای مذاکره با نهادهای مختلف در هیات دولت برای رفع هر چه سریع تر مشکلات اعلام آمادگی کرد.
در این بازدید  زاکانی همچنین  درخواست ها و درد دل های چند تن از همشهریان را شنید.

بازدید از تقاطع غیرهمسطح کاج- شهید همدانی
شهردار تهران پس از بررسی وضعیت تصفیه فاضلاب و مشکلات آن از پروژه تقاطع غیر همسطح کاج- شهید همدانی بازدید کرد. دراین پروژه تنها روگذر شهید همدانی احداث شده و نیمه کاره مانده است که با برآورد ۱۷ میلیارد تومانی تا کنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

احداث زیرگذر تقاطع بلوار کوهک با بزرگراه شهید همدانی
به گفته شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران این پروژه  از جمله پروژه هایی است که احداث آن می تواند مسافت و مسیر سفر برای شهروندان منطقه را بسیار کاهش دهد. اگر همه رمپ و لوپ ها و پروژه های اصلاح هندسی و تقاطعی منطقه ۲۲ انجام شود مسیر سفر و دسترسی شهروندان منطقه از ۱۹ کیلومتر به ۸.۵ کیلومتر کاهش پیدا می کند.
این پروژه تا کنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مشکل معارضین آن در حال مرتفع شدن است. طبق پیش بینی ها می توان خرداد سال ۱۴۰۱ را برای افتتاح آن متصور دانست.

* بازدید از دستاوردهای نخبگان منطقه ۲۲

زاکانی در ادامه راهی محل نشست با نخبگان منطقه ۲۲ شد و پیش از این نشست از برخی از دستاوردهای نخبگان منطقه ۲۲ از جمله پهپادهای کشاورزی که برای سم پاشی و بذر پاشی به کار می رود و سایر سازه های فضایی کامپوزیت دیدن کرد.

بازدید از تجهیزات گروه های دوام برای مواقع بحرانی نیز از دیگر برنامه های شهردار تهران پیش از نشست با نخبگان بود.

شهردار تهران سپس در جمع نخبگان منطقه ۲۲ حاضر شد و پیشنهادات و ایده‌های آنها در حوزه‌های مختلف را شنید.

* شهردار منطقه ۲۲: به دنبال تحول ملموس و خدمت‌رسانی بی منت هستیم
در ابتدای این نشست وحید رضا محمدی شهردار منطقه ۲۲ گفت: امیدواریم درحوزه مشارکت مردمی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های الگوی نوین حکمرانی در شهر تهران و در راستای تحقق الگوی تهران کلانشهر جهان اسلام گام برداریم.
شهردار منطقه ۲۲ افزود: با این رویکرد می توان بر تثبیت نقش مدیرت شهری مردم محور به عنوان  یک تصویر مردمی از مدیرت شهری در این دوره امیدوار بود. 
محمدی بیان کرد: در همین دوره کوتاه با حضور در مساجد و دیدار با مردم و خانواده شهدا، علما، روحانیون و نخبگان بر آن هستیم تا با هدایت شهردار تهران شاهد تحول ملموس با خدمت‌رسانی بی منت به شهروندان باشیم.


در ادامه این نشست جمعی از نخبگان منطقه ۲۲ به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

* چالش‌های منطقه ۲۲
اصغر قدیمی دبیر شورایاری منطقه ۲۲ گفت: منطقه ۲۲ به عنوان ریه تنفسی شهر تهران از درون با چالش‌های زیادی مواجه است و برج‌های آن موجب آلودگی هوا شده است. اولین مشکل منطقه فاضلاب است و از سال ۹۶ هنوز حفاری فاضلاب‌های آن تمام نشده است. 
عضو شورایاری منطقه ۲۲ افزود: تقویت زیر ساخت‌های منطقه، اتمام پست برق منطقه، پارکینگ طبقاتی دریاچه، احیای پارک چیتگر و جلوگیری از قطع درختان در آن، عملیاتی شدن ایستگاه خط مترو، راکد شدن آب دریاچه و تبدیل آن به مرداب، کمبود اتوبوس و مشکل در حمل و نقل عمومی و کمبود مدارس از جمله نیازها و مشکلات منطقه ۲۲ است.

* تهران آینده در منطقه ۲۲ خواهد بود

در ادامه حجت الاسلام نصیری امام جماعت یکی از محلات منطقه بیان کرد: تهران آینده در منطقه ۲۲ خواهد بود و تهران از سمت شرق دیگر امکان توسعه ندارد. منطقه ۲۲ منطقه‌ای بکر است که اگر الان‌ نگاه نو و نوینی بر آن وجود داشته باشد می‌تواند نماد تهران آینده و الگویی برای سایر شهرها شود. 

* رئیس دانشگاه علامه طباطبایی : فاصله جدی ما با جهان در مباحث نرم افزاری است
معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز عنوان کرد: حرکت نظام در مسیر خود مایه برکات فراوانی بوده که یکی از آنها این است که در هر سال و در هر نقطه‌ای از این کشور با جمعی از نخبگان و افراد صاحب نظر مواجه می‌شوید که این افراد ظرفیتی برای نظام هستند. 
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: از نظر سخت افزاری فاصله چندانی با دیگر کشورهای دنیا نداریم و فاصله جدی ما در مباحث نرم افزاری و مسائل فرهنگی است که باید نسبت به آن اندیشه کنیم. 


معتمدی با بیان اینکه گاهی اوقات رفتارهای ما نمایشی و بدلی است و عمق لازم را ندارد، افزود: در دوره ۴۰ ساله انقلاب، مدیران ما انگیزه ها و نیات خوبی برای کمک به مردم داشتند اما چون تصمیمات مبتنی بر دانش و پشتوانه علمی نبود نه تنها کمک نکرده بلکه امروز مورد نقد قرار می‌گیرد. مثلا حفر چاه‌های عمیق برای کمک به کشاورزی امروز باعث مشکلاتی در بحث آب شده‌است.  
معتمدی اضافه کرد: امروز اگر با مشکل جمعیت مواجه هستیم، بخشی از آن مربوط به افت زاد و ولد است و بخش دیگری از آن مشکل سالمندی جمعیت است. مثلا اگر چند سال پیش نسبت به دهه شصت و نرخ رشد جمعیت پیش بینی‌های لازم را انجام می‌دادیم، امروز شرایط بهتری داشتیم. جمعیت سالمندی در نقاطی مانند اکباتان و بلوار کشاورز بالای ۲۲ درصد است که پیامدهایی دارد، از جمله اینکه مبلمان متناسب با خود را می‌طلبد. همچنین در مسائل فرهنگی که باید متناسب با شرایط فرهنگی خودمان نسبت به آن عمل کنیم. ما با همه پتانسیل دانشگاه علامه در خدمت شهرداری برای هر گونه کمکی هستیم. 

عضو هیات علمی دانشگاه: شهرداری و مدیریت شهری نسبت به آن عقب بماند

هادی آجیلی عضو هیات علمی دانشگاه در این نشست گفت: در مفاهیم لیبرال-سرمایه‌داری، فقط جنبه اقتصادی مطرح نیست، بلکه الزامات شهری و حتی سبک زندگی را در بر می‌گیرد. شهری که بر مبنای نظام لیبرال-سرمایه داری شکل بگیرد، در راستای مصرف‌گرایی و اصالت سود و اصالت رفاه حرکت می‌کند. در حالی که مسجد، بازار، زورخانه و حمام مجموعه‌های تشکیل دهنده شهرهای تاریخی ما هستند و در معماری گذشته‌ ما گنبدها معنای اتصال عرش و فرش را می‌دادند. بنابراین "مکان" خنثی نیست و تولید معنا می‌کند و به نوع سبک زندگی مردم معنا می‌دهد. 
آجیلی افزود: تاکتیک "پنجره‌های شکسته" در مدیریت شهری در نیویورک مطرح شد. در نیویورک عده‌ای از افراد مست و شرور پنجره‌های قطارهای نیویورک را می‌شکستند و شهردار نیویورک مجددا بلافاصله شیشه‌های نو را جایگزین می‌کرد و این تاکتیک نشان داد که جایی که همیشه نو و تمیز است کسی آنجا را تخریب نمی‌کند. باید این مسأله را به سایر عرصه‌های شهر تعمیم داد چرا که کارآمدی کل سیستم را تقویت می‌کند.
وی اضافه کرد: ظرف سال‌های آینده امکانات تکنولوژیکی مثل حوزه‌های هوش مصنوعی و سایر حوزه‌ها و ترکیب جدیدی از تکنولوژی‌هایی را می بینیم که در اختیار عموم قرار می‌گیرد و اگر شهرداری و مدیریت شهری نسبت به آن عقب بماند، جامعه و نسل بعدی هر چیزی را که ببیند به عنوان ناکارآمدی تلقی می‌کند. 

* دبیر کارگروه پهپاد و ریزپروازهای کشور: منطقه ۲۲ قطب صنایع هوایی شهر است
در ادامه، سعیدی، دبیر کارگروه پهپاد و ریزپروازهای کشور افزود: منطقه ۲۲ قطب صنایع هوایی شهر است که در کل کشور تاثیرگذار خواهد بود. دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح است که چندین باند برای سایت‌های مختلف پروازی در نظر گرفته شود اما یا مجموعه‌های نظامی آنها را تصرف کردند و یا کابری آنها تغییر پیدا کرد. در منطقه ۲۲ شهرداری چند زمین در این‌باره به سازمان هواپیمایی پیشنهاد داده شده و نیاز به تعامل میان سازمانی وجود دارد و این گره به دست شهردار تهران قابل باز شدن است. 
سعیدی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم که در فناوری بوستان‌ها از خدمات پهپادهای کشاورزی بیشتر استفاده شود. همچنین یگان پهپاد در آتش نشانی استفاده می‌شود و آموزش پهپاد به آتش نشانان انجام شده و توسعه این مسأله نیاز به هماهنگی بیشتر با قرارگاه ثارالله دارد. 

*  استاد دانشگاه شریف:تهران باید سازمان مدیریت آب‌های سطحی شهر داشته باشد
عرب استاد دانشگاه شریف با بیان اینکه مدیرانی که کارهایی در دراز مدت انجام می‌دهند، ماندگارتر هستند، گفت: مسأله آب، جنبه‌ای پیدا کرده که بخشی از آن مربوط به تغییر اقلیم است و باعث خشکسالی‌های طولانی‌تر و سیلاب‌هایی با پیک بالاتر شده است. تهران دارای شبکه جمع آوری آب‌های سطحی با ۵۳۰ کیلومتر شبکه اصلی و ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فرعی است. مناطق ۲۱ و ۲۲ در این شبکه دچار مشکل هستند. تهران باید سازمانی به نام‌ سازمان مدیریت آب‌های سطحی شهر داشته باشد. 


وی افزود: از بین رفتن رود دره‌ها در اثر ساخت وسازها یکی از معضلات است. بسیاری از اتوبان‌ها و بزرگراه‌های ما در گذشته رودخانه بودند و این مسأله در آینده ما را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین سیستم هشدار سیل نداریم و  شهر نسبت به آب نفوذناپذیر است و باید نفوذپذیر شود.
عرب بیان کرد: نشست زمین با توجه به نفوذ ناپذیری آن خطری است که زیرساخت‌های ما را با معضل مواجه می‌کند. متناسب نبودن کشت و کار با آب موجود از دیگر مشکلات است. چمنی که در تهران استفاده می‌شود نامناسب است و چمن‌هایی وجود دارد که ۱۰ روز یکبار آب می‌خواهد و می‌تواند جایگزین شود. آلودگی منابع ساکن مانند ساختمان‌ها و کارخانجات نیز باید در محاسبه آلودگی در نظر گرفته شود. همچنین طرح جامع تهران باید به روز و  پایگاه‌های مدیریت بحران شهر باید بازتعریف شوند و ارتباط با استانهای معین شکل بگیرد و مانورهای مشترک با آنها انجام شود.

* مشکلات عدم روشنایی و فضای سبز شهرک یاس

اسلامی همسر شهید مدافع حرم هادی زاهد در ادامه این نشست گفت: شهرک یاس مشکلاتی دارد. روبروی آن فضای سبزی وجود دارد که روشنایی ندارد و این شهرک زمین بازی مخصوص کودکان ندارد و کمبود اتوبوس برای مترو چیتگر از دیگر مشکلاتی است که در منطقه وجود دارد. 
در ادامه ناصر شفق از کارگردانان صداوسیما گفت: منطقه ۲۲ تازه تاسیس است و جذابیت‌های زیادی در آن مستتر است. بسیاری از امکانات از جمله ورزشگاه آزادی، ایران مال و چیتگر به صورت اختصاصی در این منطقه مستقر است که ظرفیت این وجود دارد تا به عنوان منطقه‌ای نمونه و فاخر شناخته شود و گردشگری در آن رونق بیشتری پیدا کند. قطب جمعیتی که در منطقه به وجود آمده نیاز به آموزش دارند و کمبود مدرسه در آن به شدت احساس می شود. 
آسیه هداوند خانی قهرمان رشته‌های ورزشی جوجیتسو و جودو و زبان شناس گفت: تقاضا داریم شهرداری با دانشگاه‌ها و مدارس برای آموزش‌های رشته‌های ورزشی همکاری کند. استعدادیابی و آموزش لازم برای کشف آنها و انتخاب رشته‌ها توسط افراد از ضروریاتی است که باید به آن  توجه شود. 

* شهردار مدرسه: باید به نوجوانان اعتماد شود
مینا جلیل نژاد شهردار مدرسه و مشاور نوجوان مدیر کل آموزش و پرورش منطقه گفت: طرح شهردار مدرسه فقط برای حل مشکلات مدرسه نبود بلکه تمرین مسئولیت پذیری بود. اگر به ما نوجوانان توجه شود دستاوردهایی در شهر ایجاد می‌کنیم که می‌تواند زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار دهد. 

* مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان بسیار مهم است
همتی از جانبازان سرافراز کشور گفت: مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان بسیار مهم است.  مناسب سازی فقط موزائیک‌های برجسته و یا رمپ برای ویلچری‌ها نیست، بلکه معلولانی داریم که باید برای آنها همه جوانب را در نظر بگیریم از جمله سوار شدن به اتوبوس و ورود به پیاده روها و کوچه‌های باریک. 
وی افزود: در بحث پارک‌های تفریحی، فقط اسمی از  پارک‌های مختص جانبازان وجود دارد و در آن امکانات  و تجهیزاتی برای استفاده جانبازان وجود ندارد. همچنین در بوستان‌ها و  دیگر نقاط مناسب سازی برای کودکان نیز وجود ندارد. اصلاح قوانین درباره جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در شهر،  حیوانات موذی و مشکل آب منطقه از دیگر موضوعات و مشکلات منطقه است. 


در ادامه معطر، استاد دانشگاه شریف پیشنهاد کرد: شهرداری از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های صنعتی استفاده کند. همچنین در بحث پسماندهای جامد، شهرداری‌ها می‌تواند غرفه‌هایی را برای جمع آوری باتری های لیتیومی ایجاد کند، چرا که پسماند الکترونیک هم خطرناک است و هم محیط زیست را آلوده می‌کنند. شهرداری می‌تواند آنها را جمع آوری کند و  از آنها برای تبدیل به ساخت مواد اولیه باتری‌های لیتیومی استفاده کرد. چرا که مواد اولیه این باتری‌ها ارزبر است و از خارج وارد می شود و این کار نیازهای کشور برای مواد اولیه تولید این باتری‌ها را بر طرف می‌کند. 
کاوه رییس مرکز توانبخشی امید فردا گفت: ارتقای سلامت روان در این موسسه انجام می‌شود و موسسه ما می‌تواند با آموزش از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند. 
پناهی فرزند شهید رمضان پناهی در این نشست گفت: چرا باید آقازاده‌ها دولت سایه داشته باشند و در پست‌های مختلف در کشور به کار گرفته شوند؟ بحران اصلی ما آلودگی هوا و برج‌های سر به فلک کشیده نیست بلکه سوء مدیریت است و دلیل آن مافیای زر و زور و قدرت و سیاست است. 
احمدیان استاد دانشگاه شریف گفت: هوای آلوده تهران با تصمیمات فعلی دولت به جایی نخواهد رسید. راه حل مساله حرکت به سوی استفاده از امکانات و خودروهای برقی است. برقی کردن خودروها و تولید این خودروها از طریق ایران خودرو و دیگر شرکت‌ها عملی نمی‌شود و باید از طریق مجتمعی از خودروسازی و دانشگاه و نهادهایی مانند شهرداری عملیاتی شود. 
وی افزود: باید تغییر تفکر درباره آلودگی هوا اتفاق بیفتد. پیاده‌روها متعلق به صاحبان خانه‌ها و مغازه‌ها و موتور سیکلت‌ها است و باید به این موضوع رسیدگی شود. کارگروه‌هایی تشکیل گردد تا مردم در آن شرکت کنند و مردم مشکلاتشان را از طریق این کارگروه‌ها ارائه و مطرح کنند.

* زاکانی:  آزادی، عدالت، معنویت و پیشرفت ۴ پیام انقلاب بود

علیرضا زاکانی همچنین در نشست نخبگان منطقه ۲۲ با گرامیداشت یوم الله نهم دی، روز بصیرت گفت: پیام انقلاب ۴ مفهوم آزادی، عدالت، معنویت و پیشرفت است که اگر محقق شود کشور به گلستان تبدیل می‌شود و ما نیز باید با حضور مردم، اهداف انقلاب را دنبال کنیم. حاصل کار باید امکان رشد و تعالی انسان‌ها و برخورداری جامعه از آسایش و آرامش را فراهم کند. چرا که چنین جامعه‌ای امکان ظهور و بروز استعدادها و ظرفیت‌ها و تشدید تحقق اهداف را فراهم می کند. 
شهردار تهران با بیان اینکه در کنار ویژگی‌ها و توانمندی‌ها عیوبی داریم که بدون اینکه پروایی از گفتن آنها داشته باشیم، باید آنها را با کمک هم حل کنیم، افزود: اگر در کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم جامعه را بسازیم، از یک مسئول به تنهایی اندکی کار برمی‌آید، اما اگر به توان و قدرت مردم گره بخورد، این قدرت و ظرفیت انتهایی نخواهد داشت. 
زاکانی بیان کرد: تهران سراسر قابلیت است، اگر با مردم به آن دیده شود و فکر و اندیشه پیشروی مطرح شده را یک اراده جمعی و اقدام مناسب همراه کنیم. 
وی عنوان کرد: تهران یک اکوسیستم و بخش‌های متصل به هم است و نگاه بخشی نسبت به موضوعات آن پاسخگوی نیازها نیست و باید جنبه‌های نرم افزاری و سخت افزاری را در کنار هم دنبال کنیم. 
شهردار تهران یادآور شد: کمتر از ۴ ماه است که توفیق خدمتگزاری در شهرداری داریم. میراثی که در دست ما است نقاط قوتی دارد که باید بپذیریم و بر آن بیفزاییم و نقایصی در آن وجود دارد که  باید حل کنیم و از اشتباهات عبرت بگیریم. در شهرداری تلاش کردیم چشم انداز درستی برای همه تهران ترسیم کنیم و در هر منطقه شرایطی را به اقتضای جغرافیا و ویژگی‌های آن منطقه در نظر بگیریم. 
زاکانی گفت: همچنین در هر محله شرایطی را فراهم کنیم که نخبگان آن محله برای آن تصمیم بگیرند و محله بر محور نخبگان ساخته شود. ظرفیت‌های مردم را بر مدار نخبگان به عنوان پیشران به حرکت در بیاوریم.
وی با اشاره به اینکه علم به ظرفیت‌های نخبگان کمتر مورد دقت قرار گرفته است، افزود: علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در جوانی و نوجوانی باید بر تجربه‌های انباشته شده آنان بعد از این دوران تکیه کنیم و با استفاده از مردم و ظرفیت‌های آنها پروژه‌های مختلف را به گونه‌ای انجام دهیم که گلوگاه‌های جدی را پشت سر بگذاریم. 
شهردار تهران ادامه داد: باید با فهم درست و انتخاب مطلوب، هویت علمی و فناوری پیدا کند چرا که دانشگاه‌های تهران محور علم و فناوری هستند. باید پارک‌های علم و فناوری را تشکیل دهیم. باید برای ایجاد این کارها لکه‌های چند ده هکتاری را مشخص و روسای دانشگاه‌ها را برای همکاری دعوت کنیم. 

* باید برای اجرای کلان پروژه‌ها و خرد پروژه‌ها مردم به میدان بیایند
زاکانی اضافه کرد: تهران همچنین باید از هویت ورزشی و نشاط برخوردار شود. باید سبک زندگی و شرایط ما هم سنخ با یک جامعه پیشرو شکل بگیرد که برای این کارها نیازمند مردم هستیم و باید برای اجرای کلان پروژه‌ها و خرد پروژه‌ها مردم را به میدان بیاوریم. 
وی یادآور شد: شهرداری در مواجهه با مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی امروز مسئولیت‌های خود را می‌پذیرد و باید درباره کودکان خیابانی، معتادان و تکدی گری مسئولیت داشته باشد. بر همین اساس با۱۰ تا ۱۵ دستگاه هر هفته جلسه داریم تا این مشکلات را حل کنیم و باید به مسائل بنیادی در این موضوعات توجه کنیم. همچنین شهرداری متولی موضوع هوای پاک در تهران شده و ۲۳ دستگاه در این باره مسئولیت دارند  که بنا شد شهرداری تهران محور باشد و بقیه بخش‌ها در آن کمک کنند. مباحثی مانند ذرات آلاینده و مباحث حمل و نقلی و غیر حمل و نقلی که در آلودگی موثرند مورد بررسی قرار گیرد. 

* باید بتوانیم تا ۴ سال دیگر خطوط مترو را تکمیل کنیم
شهردار تهران گفت: طبق برنامه تا سال ۱۴۲۰ باید مترو تهران تکمیل شود و انتقال ۱۰ میلیون نفر از طریق آن انجام شود اما با قابلیت‌هایی که داریم باید بتوانیم تا ۴ سال دیگر خطوط مترو را تکمیل کنیم، البته مشکل منابع وجود دارد و حل این مشکل راهی جز مشارکت مردم ندارد. باید با هوشمندسازی و فناوری تعداد سفرها را کم و حداقل جابجایی را داشته باشیم تا مشکل  هوا حل شود. 
زاکانی افزود: ۱۲ هزار کیلومتر پیاده راه داریم که مناسب سازی نشده است‌. برای سال آینده ۶۰۰ کیلومتر برای مناسب سازی در نظر گرفته‌ شده است و باید طی ۶ سال با ضریب فزاینده‌ای مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها و بعد از آن ابنیه را با توجه به افزایش سالمندان انجام دهیم تا با همین مناسب‌سازی سفرهای داخل محله نیز به صورت پیاده انجام شود. 

نقاط قوت و ضعف شهری منطقه ۲۲ 
وی ادامه داد: منطقه ۲۲ ساخته شده اما نسبت به سرانه‌های آن غفلت شده است. این مساله برای ما پیام سختی دارد که باید کارهای اضطراری را انجام دهیم. بحث فاضلاب و آبهای سطحی منطقه را در معرض آسیب قرار می‌دهد و برای ۲۵۰ هزارنفر از ساکنان منطقه گلوگاه‌هایی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه جمعیت فعلی با استقرار همه ساکنان در مجتمع‌ها ۲.۵ برابر و مشکلات بیشتر می شود. بنابراین باید امروز این اتفاق را رقم بزنیم و توجه به زیرساخت‌ها داشته باشیم و منطقه نیز بایداز ویژگی‌های ممتاز خود بهره بگیرد. باید بتوانیم به سرعت توسعه سرانه‌های هفت گانه را داشته باشیم، البته وضعیت منطقه در بحث فضای سبز مناسب است اما در بحث آموزشی و فرهنگی و سایر حوزه‌ها و زیر ساختهای فاضلاب و آب‌های سطحی باید توسعه پیدا کند.

منطقه ۲۲ می‌تواند الگوی سایر مناطق شود
شهردار تهران گفت: باید با اقداماتی که صورت می‌گیرد مقدمه حضور فعال مردم را برای تغییر و تحول فراهم کنیم. در کنار مردم سالاری دینی در بحث سیاسی،  اقتصاد و اجتماع و فرهنگ ما نیز باید مردم سالار باشد. امیدواریم شهر تهران الگو و منطقه ۲۲ نیز الگوی سایر مناطق در برخی از ابعاد و حوزه‌ها باشد.زاکانی در ادامه به جلسه شورای معاونین رفت تا موضوعات و مشکلات احصا شده توسط معاونین در حوزه های مختلف درباره منطقه ۲۲ بررسی و مصوبات آن استخراج شوند.
گفتنی است حضور در منزل خانواده های شهدا به دلیل برنامه های فشرده شهردار تهران به مناسبت یوم الله نهم دی در پویش این هفته انجام نمی شود و دو تن از خانواده شهدا با  حضور در نشست نخبگان نطرات و پیشنهادها و مشکلاتشان را مطرح کردند. 
گفتنی است به دلیل شیوع سویه جدید کرونا حضور در مسجد و دیدار مردمی شهردار تهران در این دوره از پویش قرار خدمت انجام نمی شود. 

انتهای پیام

۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
کد خبر: 16158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =