اشتراک تجربیات کلان‌شهرها در راستای غلبه بر چالش‌های تغییرات آب‌ و هوایی

دومین کنفرانس بین المللی «آب، کلان‌شهرها و تغییرات جهانی» (EauMega۲۰۲۲) از ۲۱ تا ۲۴ دی ماه ۲۰۲۱ در مقر یونسکو در پاریس به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش شهر، حمیدرضا غلام‌زاده نطنزی، معاونت امور بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در دومین کنفرانس بین المللی «آب، کلان‌شهرها و تغییرات جهانی» حضور داشت و به بیان نقطه نظرات شهرداری تهران در این زمینه پرداخت. شایان ذکر است که در این رویداد شهرداران یا فرمانداران شهرهای پاریس، ریودوژانیرو، سئول، بوینس‌آیرس، بوگوتا، سائوپائولو، دهلی‌نو، بمبئی، کینشاسا، الگوس، جاکارتا، لیما، مانیل، نیتروی و سانتیاگو حضور داشتند.  

او در ابتدای سخنانش ضمن تشکر از مدیرکل یونسکو و شهرداران و نمایندگان کلان‌شهرهای مختلف جهان، خواستار اتحاد کلان‌شهرها در حوزه حل مشکلات اقلیم و آب شده و تاکید کرد: تسهیل گفت‌وگوها و پاسخ به چالش‌های کلان‌شهرهایی مانند تهران به عنوان الگویی موفق برای ارتقای همکاری‌ها در حوزه آب و اقلیم می‌تواند راه‌گشای مشکلات این حوزه باشد.

معاون امور بین‌الملل شهرداری تهران همچنین با تاکید بر مثمر ثمر بودن این نشست افزود: رویدادهایی از این دست، افق جدیدی را برای ارتقای بیشتر اتحاد کلان شهرها در حوزه آب و اقلیم در بالاترین سطح با توجه به تجربیات گسترده شرکت کنندگان و همچنین مشارکت در فعالیت‌های بین‌المللی باز می‌کند.

غلام‌زاده در ادامه سخنانش در نشست «آب، کلان‌شهرها و تغییرات جهانی» اعلام کرد : ۱۰۰ درصد جمعیت تهران به آب آشامیدنی سالم و حدود ۶۵ درصد شهروندان این شهر به سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب دسترسی ایمن دارند، البته باید توجه داشت که کلان‌شهر تهران مانند بسیاری از شهرهای جهان به طور مستمر در حال تجربه اثرات تغییرات اقلیمی از طریق بلایای مرتبط با آب از جمله کم‌آبی شدید و سیلاب‌های ناگهانی است و در نتیجه تجهیز سیستم‌های پایش و تامین آب، فاضلاب و باران‌های ناگهانی برای کلان‌شهر تهران حیاتی است.

او یکپارچه‌سازی و بهبود مدیریت آب را به‌عنوان ابزاری مؤثر برای غلبه بر این مشکلات حیاتی ضروری دانست و افزود: در این راستا کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با هدف تدوین طرح‌ها و سازوکارهای سازگاری با کم‌آبی تشکیل شده است. پایداری منابع آب و پاسخگویی مناسب به تقاضای فزاینده این منبع حیاتی به دلیل رشد جمعیت، برای ارتقای رفاه شهروندان، تخصیص و توزیع عادلانه و همچنین رعایت اخلاق آب از مهمترین اهداف این کارگروه است. 

غلام‌زاده ادامه داد: شهرداری تهران معتقد است که همکاری‌های بین‌المللی با یونسکو با هدف ارتقای صلح و امنیت جهانی از طریق همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی، می‌تواند نقش کلیدی در فراهم کردن بستر همکاری کلان‌شهرها ایفا کرده و زمینه‌ساز به اشتراک گذاشتن تجربیات و چالش‌ها، پیشنهاد راه‌حل‌ها و دستیابی به پشتیبانی فنی و مالی برای برنامه‌ها و پروژه‌ها در کلان‌شهرهای کشورهای در حال توسعه باشدکه آنها را قادر می‌سازد تا با موفقیت بر چالش‌های تغییرات آب‌وهوایی غلبه کنند. 

معاون امور بین‌الملل شهرداری تهران در پایان سخنان خود، بر حمایت همه جانبه تهران از ائتلاف کلان‌شهرها برای مبارزه با مشکلات آب و اقلیم در زمینه امنیت آب و اقتصاد تاکید کرده و به سدسازی‌های غیراصولی از سوی برخی کشورها اشاره کرد که می‌تواند زمینه‌ساز بروز بحران در کشورهای مجاور شود. برای نمونه کشور ترکیه با احداث سدهای متعدد روی رودخانه‌های مشترک با عراق موجب بروز خشکسالی در این کشور شده و خشک شدن دشت‌های عراق نیز به نوبه خود ایران را با پدیده گرد و غبار مواجه کرده است که حل مشکلاتی از این دست نیازمند تشریک مساعی در سطح بین‌المللی است.

انتهای پیام/

۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 16829

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =