مردم از نگهبان محله استفاده کنند/ شرط فعالیت شبانه اصناف درتهران

حسین رحیمی گفت: توصیه ما نه فقط به مردم تهران بلکه کل کشور این است که در محلات از نگهبان محله استفاده کنند.

به گزارش شهر، حسین رحیمی رئیس پلیس تهران در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت امنیت تهران اظهار کرد: با یک نگاه برنامه‌ریزی شده و هدفمند در بخش‌های مختلف حرکت می‌کنیم، تمام بخش‌های مختلف برای ما اهمیت دارد اما در برخی از بخش‌ها توجه ویژه‌تری داریم که بر همان اساس طرح‌های مختلف پلیسی همچون طرح "رعد" را طراحی کردیم؛ در طرح رعد، هر کلانتری مکلف است حوزه استحفاظی کلانتری را از وجود هرگونه ناامنی پاکسازی کند.

رئیس پلیس تهران با اشاره به اجرای طرح "کاشف" توسط پلیس آگاهی تهران بزرگ، گفت: در این طرح با مجرمان سابقه‌دار، باندی و حرفه‌ای برخورد می‌شود، طرح "ظفر" نیز با رویکرد مقابله با مواد مخدر، خرده‌فروشان و معتادان متجاهر و طرح "اقتدار" نیز به منظور مقابله با اوباش به اجرا درمی‌آید.

رحیمی افزود: سلسله طرح‌های امنیت و انضباط اجتماعی به طور مستمر برای ارتقاء امنیت باثبات و پایدار اجرا می‌شود و با جدیت ادامه خواهد داشت.

او درباره این سؤال که چرا با وجود اجرای طرح‌های مختلف توسط پلیس، کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی در تهران زیاد مشاهده می‌شود، بیان کرد: بحث سرقت در تمام دنیا وجود دارد، از قدیم بوده و در آینده نیز خواهد بود، ما در تهران دو طرح ویژه رعد و کاشف را برای مقابله با سارقان، زورگیران و مالخران اجرا می‌شود و این طرح‌ها به صورت هفتگی به اجرا درمی‌آید.

رحیمی تصریح کرد: در کنار اجرای طرح‌های مذکور، تمام پرونده‌های سرقت را دنبال می‌کنیم و تمام سرقت‌ها برای ما مهم است، اما در بحث موبایل‌قاپی و کیف‌قاپی و سرقت منزل به دلیل تأثیر بیشتر روحی و روانی روی مالباخته، مقداری تمرکز و حساسیت بیشتری داریم البته خفت‌گیری، زورگیری و جرائم از این دست نیز در این مقوله قرار می‌گیرد و به همین منظور طرح جهادی مبارزه با سارقان را توسط دو پلیس پیشگیری و آگاهی آغاز کردیم و در این بخش تلاش ویژه می‌کنیم.

رئیس پلیس تهران از افرادی که موبایل آنها قاپیده می‌شود، خواست به سرعت با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند و متذکر شد: در این رابطه طرح‌های ویژه را شروع کرده، قرارگاه ویژه برای این موضوع گذاشتیم و ده‌ها تیم را برای این کار راه‌اندازی کردیم،  به طور مثال در هفته گذشته، دو شب تا صبح طرح ویژه مبارزه با سرقت شبانه را اجرا کردیم، یعنی جدای از مالی که از دست افراد می‌رود، فشار روحی و روانی برای ما به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

او ادامه داد: در بحث سرقت منزل نیز سه، تا چهار طرح ویژه برگزار کردیم و در یک ماه اخیر ده‌ها سارق منزل را بازداشت کردیم.

این مقام انتظامی درباره اظهار نظراتی مبنی بر اینکه اگر مردم نگران امنیت منازل خود هستند، نگهبانان محله به کار گیرند، متذکر شد: حتماً برای حفاظت از خودمان، مغازه و منزل خود باید هزینه کنیم، این اصلاً نافی آن نیست که چند نفر در یک محل، از نگهبان محله استفاده کنند البته نگهبان محله با هماهنگی کلانتری و شرکت‌های انتظام باید به کار گرفته شود، برخی از مواقع بدون بررسی صلاحیت از نگهبانان محله استفاده می‌کنند که برخی از این افراد (نگهبانان محله) مسئله‌دار می‌شود.

رحیمی با تأکید بر اینکه نگهبانان محله مورد حمایت و تقویت پلیس و کلانتری هستند، گفت: بالاخره اینگونه نیست که پلیس سر هر کوچه یا خانه بخواهد نفر بگذارد، در تمام دنیا از نگهبان محله استفاده می‌شود و پلیس از اقدامات آنها سرکشی می‌کند و اصلاً اینگونه نیست که پلیس کار را رها کند و فقط کار را به نگهبانان محله بسپارد.

رئیس پلیس تهران با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی صدها گشت انتظامی پیاده، خودرویی و موتوری در تهران، بیان کرد: به مردم توصیه می‌کنم نه در تهران بلکه در کل کشور از نگهبانان محله استفاده کنند.

او با اشاره به بازداشت متهمی که با پرتاب بلوک‌های سیمانی به سمت خودروها در دو بزرگراه یادگار امام و نواب، مرتکب دو فقره قتل شده و به تعدادی راننده، سرنشین و خودرو آسیب زده بود، متذکر شد: این متهم سرخورده اجتماعی است و به خاطر مشکلات خانوادگی و شخصی، انتقام مسائل شخصی را از مردم می‌گرفت که پیش از جنایت سوم بازداشت شد.

رئیس پلیس تهران درباره ترافیک تهران و این سؤال که آیا به طور مثال برای روان‌سازی ترافیک در خیابان ولی‌عصر (عج) امکان بازگشایی خط ویژه برای خودروهای شخصی نیز وجود خواهد داشت، تصریح کرد: ترافیک تهران تقریباً از ساعت صبح از ساعت هفت آغاز شده و تا ۹ ادامه دارد و در بعدازظهرها نیز تقریباً از ساعت ۱۵:۴۰ شروع شده و تا ۲۱ ادامه دارد، ما این ساعات را ساعات جهادی همکاران راهنمایی و رانندگی می‌نامیم.

رحیمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع نخبگان درباره ترافیک تهران، خاطرنشان کرد: بعد از سخنان ایشان، جمع زیادی از همکاران انتظامی را با توجه به کمبود نیرو در پلیس راهور، به همکاران راهنمایی و رانندگی تزریق کردیم که این کار آثار خوبی داشت، ما در حد بضاعت پلیس پای کار دادیم و اقداماتی انجام دادیم.

رئیس پلیس تهران متذکر شد: پلیس بضاعت و مأموریتی دارد و دستگاه‌های دیگر نیز درباره ترافیک مأموریت دارند، به طور مثال شهرداری تهران از دستگاه‌های کمک‌کننده است، پلیس فرمانده میدان و صحنه است، در میدان تلاش و جهاد می‌کند و قطعاً در صورت ایجاد بسترهای لازم برای پلیس، کار به شکل بهتری انجام می‌شود همکاران من فقط در یک شیفت از ساعت ۱۵ تا ۲۲ تلاش می‌کنند مردم راحت‌تر به خانه خود برسند.

او درباره برقراری امنیت در شب‌های تهران، طرح مطرح شده در زمان شهردار بودن محمدباقر قالیباف مبنی بر ۲۴ ساعته شدن تهران و فعالیت مغازه در شب‌ها و اینکه آیا این اتفاق روی خواهد داد، یادآور شد: اکنون تقریباً تهران شهر شب و روز است، تهران شهری نیست که بگوییم کلاً شب‌ها خاموش می‌شود، شب‌ها نیز ده‌ها گشت انتظامی تمام اتوبان‌ها و محورها را کنترل می‌کند و شاید حدود هشت تا نه فرمانده ما شب تا صبح نمی‌خوابند.

رئیس پلیس تهران درباره اینکه آیا امکان فعالیت اصناف در شب‌ها نیز وجود خواهد داشت، گفت: برای آغاز هر کاری باید بستر نظم، انضباط و امنیت پیش‌بینی شود و این موضوع میسر است به شرطی که سازمان پلیس برای شب نیز پیش‌بینی شده و در این رابطه باید توان نیرویی، ساختاری و خودرویی برای شب هم پیش‌بینی شود. 

رحیمی با اشاره به در پیش‌بودن روز مادر، گفت: به تمام مادران و پدران می‌گوییم که فرزندان شما امانت ما و دائم می‌گوییم سربازان، فرزندان ما هستند و به احترام مادران عزیز و به مناسب روز مادر، به تمام سربازان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ دو روز مرخصی تشویقی می‌دهیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 16879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =