لزوم اجرای قانون حریم رودخانه در راستای احقاق حقوق شهروندان

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم اجرای قانون حریم رودخانه بیان کرد: مطابق قانون، حریم رودخانه باید آزاد شود، اما با درنظر گرفتن حقوق حقه مالکین حقیقی فرحزاد و پرداخت ما به ازای آن، انتظار داریم سازمان آب و فاضلاب که متولی امر است و دادستانی در صدور احکام قضایی، حقوق شهروندان و منافع مردم را رعایت کنند. 

به گزارش خبرنگار شهر، سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران سه شنبه- ۲۸ دی ۱۴۰۰- در چهل و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به طرح ساماندهی حریم رودخانه فرحزاد گفت: متاسفانه در فرآیند ساماندهی روددره فرحزاد شاهد بی‌توجهی به منافع شهروندان هستیم. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این ساماندهی نباید به شکلی انجام شود که حق و حقوق تاریخی ساکنان با یک حکم نادیده گرفته شود. ساکنان این محله از دیرباز و قبل از تصویب قانون حریم رودخانه، در حریم رودخانه صاحب ملک بوده‌اند و اکنون نباید بدون درنظر گرفتن حق و حقوق این افراد و پرداخت مبلغی املاک آن‌ها را تصاحب کرد. 

علوی با اشاره به لزوم اجرای قانون حریم رودخانه بیان کرد: مطابق قانون، حریم رودخانه باید آزاد شود، اما با درنظر گرفتن حقوق حقه مالکین حقیقی فرحزاد و پرداخت ما به ازای آن، انتظار داریم سازمان آب و فاضلاب که متولی امر است و دادستانی در صدور احکام قضایی حقوق شهروندان و منافع مردم را رعایت کنند. 

او به ماجرای عجیب تملک چندباره برخی املاک در فرحزاد اشاره کرد و افزود: طبق اطلاعاتی که رسیده است املاکی که در دوره‌های گذشته توسط شهرداری تملک شده، بار دیگر به قصد سودجویی به تصرف افرادسودجو درآمده تا با زد و بند ملک را دوباره به شهرداری بفروشند. 

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: درخواست دارم تا سریعاً به این موضوع رسیدگی و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شوند. 

علوی همچنین در مورد ساخت‌وساز و بلندمرتبه سازی در جوار باغ گیاه‌شناسی در تذکری عنوان کرد: باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به وسعت ۱۴۵ هکتار در اراضی چیتگر قرار دارد و به علت نوع کاربری و طراحی با شماره ثبت ۳۶۵ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است. 

او ادامه داد: اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که حریم میراثی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به عنوان یک فضای ثبت شده، با ساخت‌وساز و بلندمرتبه سازی مورد تعرض قرار گرفته و باید هرچه سریعتر متولیان میراث در این مورد اقدام مؤثری را  لحاظ کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در حال حاضر یکی از شرکت‌های تعاونی مسکن درصدد بلندمرتبه سازی و تغییرکاربری اراضی موصوف می باشد. 

علوی افزود: با توجه به اهمیت فضاهای باغ ملی گیاه‌شناسی به عنوان ذخایر ملی کشور و ارزش آن در سطح ملی و بین‌المللی در تهران و همچنین تاثیر در فضای زیست‌محیطی تهران باید تجدیدنظر در این ساخت‌وسازها به نفع مردم و گردشگری شهر تهران صورت گیرد. 

انتهای پیام/

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 16899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =