عرضه مگا پروژه ها از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم یا شرکت در بورس/راهکار تحقق بودجه

شهردار تهران در حاشیه چهل و یکمین جلسه شورا و پس از ارائه بودجه۱۴۰۱ شهرداری در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از ابزارهای نوین مالی، مولدسازی دارایی ها، استفاده از سهم ۴درصدی مالیات برارزش افزوده و باز شدن گره ساخت و ساز در شهر مواردی است که بودجه۱۴۰۱ شهرداری را عملیاتی می کند.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز -سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰- در حاشیه جلسه ارایه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شورای شهر تهران، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نخستین بودجه‌ای بود که در دوره اخیر تقدیم شورای شهر تهران شد، گفت: شهر تهران را دارای نیازهایی می‌بینیم که بسیار زیاد است و تشنگی خدمت در آن مشاهده می‌شود.

او ادامه داد: این نیازها هم ناظر به تقویت زیرساخت‌های شهری و هم ناظر به حوزه‌های نرم افزاری و آنچه که تحت عنوان روح و کالبد شهر از آن یاد می‌شود، است. 

شهردار تهران یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ را دو سطحی بودن آن عنوان کرد و افزود: سطح نخست آن تعهدی است که شهرداری نسبت به شورای شهر و پروژه‌هایی که در بودجه تنظیم شده و اعتباری که هست، دارد و این سطح نسبت به اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰، ۵۱ درصد رشد دارد؛ یعنی از ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته زاکانی؛ انجام بخشی از پروژه‌های شهرداری در تهران ضروری است، اما یا امکان درآمدی شهرداری برای انجام این پروژه‌ها وجود ندارد و یا صلاح نیست که شهرداری وارد این عرصه شود و آن از طریق مشارکت با شهروندان انجام خواهد شد.

عرضه مگا پروژه ها از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم یا شرکت در بورس

او با بیان اینکه در خرداد ۱۴۰۱ قرار است هفته‌ای به نام هفته سرمایه‌گذاری تهران داشته باشیم، توضیح داد: قرار است پروژه‌های بزرگی که هر کدام به هزاران میلیارد تا ۱۰هاهزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، چه از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم از سوی سرمایه‌گذاران و چه به صورت شرکت پروژه در بورس عرضه شود.

شهردار تهران با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای نوین مالی، گفت: امیدواریم سال آینده سال بسیار پررونقی برای شهر تهران باشد و از طریق گشایش‌های جدی که در حوزه شهرسازی و در حوزه مشارکت برای شهر تهران خواهیم داشت، آمادگی پاسخگویی به نیازهای شهر و شهروندان را داشته باشیم .

زاکانی ادامه داد: از لایحه بودجه سال آینده، بیش از ۱۲۰هزار میلیارد تومان آن بابت تملک دارایی است و باید بابت دیون و بدهی داده شود. هم اکنون بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان شهر بدهکار است و از این میزان ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌هاست.

شهردار تهران با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پازپرداخت بدهی‌های شهرداری در دستور کار قرار داده ایم، افزود:هم اکنون به دنبال این هستیم که با تامین اعتباری که برای ۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می توان انجام داد، در توافقات بعدی که از طریق تبصره‌ها و مجوزهایی که از شورای شهر گرفته می‌شود، امکانی فراهم شود که همه شهر را یکپارچه در مسیر آبادی و آبادانی مشاهده کنیم.

نباید زندگی مردم را داخل یک مجموعه محبوس کنیم و ب‌گوییم تلاش کنید

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان تحقق بودجه سال آینده باتوجه به اصلاحیه‌ای که شهرداری برای کاهش بودجه امسال ارایه کرد، توضیح داد: یکی از اشکالات ما این است که نمی‌گذاریم مردم کار کنند در حالی اگر زمینه فراهم شود مردم به خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری بسیار خوب کارمی‌کنند. علت اصلاحیه بودجه هم این بود که قواعدی را در شهر تهران برای خود دست و پا کردیم که این قواعد مانع کار مردم است ما زندگی مردم را داخل یک مجموعه محبوس کردیم و می‌گوییم تلاش کنید.

ابزارهای نوین مالی، مولدسازی، مالیات برارزش افزوده و باز شدن گره ساخت و ساز؛ راهکار تحقق بودجه

زاکانی گفت: به چند دلیل قائلیم که ۵۶ هزار میلیارد تومان محقق می‌شود، نخست اینکه حتی باتوجه به افزایش تورم، ایجاد زمینه‌ای که در مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، درآمد پایداری را ایجاد می‌کند و سال آینده که این مالیات افزایش پیدا کند درآمد خوبی برای شهرداری ایجاد خواهد کرد. 

به گفته شهردار تهران؛ نکته بعدی این است که سیاست‌ها و لوایحی به شورای شهر تهران ارایه می‌کنیم که امکان ساخت و ساز و رونق در این حوزه را افراهم کند. نکته سوم استفاده از ابزارهای نوین مالی است که برای شهرداری امکانی را ایجاد می‌کند که کار را رونق دهیم و با مشارکت  مردم آورده‌های آنان را در خدمت شهر و رشد و تعالی شهر قرار دهیم.  چهارم مولدسازی دارایی‌ها است که در گذشته انجام نشده و حالا در حال انجام است.

او املاک شهرداری تهران را شبیه کارکرد نفت برای دولت خواند که می تواند هم مفید باشد هم مفسده زا و مضر و گفت: قرار است همه املاک شهرداری شناسایی و ثبت شود و ناظر به مولدسازی آن بخشی که می‌توان مولدسازی کرد باید طرح و ایده بگذاریم و مولدسازی کنیم. بنابراین اینکه در گذشته رخ نداده به این دلیل که بوده زیرساخت‌ها وجود نداشت و اراده‌ای نبوده و در گذشته قفل‌هایی بر شهر زده بودند که عملا شهر را دچار مشکل کرده بودند.

زاکانی با بیان اینکه به دنبال تحول به خصوص در حوزه شهرسازی هستیم، افزود: چندین سرفصل مد نظر قرار داده شده که تامین شود و به این اعتبارات هم قانع نیستیم و به شدت دنبال کارهای مشارکتی هستیم.

او همچنین میزان تحقق بودجه امسال را ۳۲ تا ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

شناسایی، دسته بندی و نعیین تکلیف ساختمان های ناایمن

شهردار پایتخت درباره تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن و گودهای پرخطر هم گفت: تلاش جدی در این زمینه آغاز شده و مجموعه مسئولیت‌های مرتبط با شهرداری را دنبال کرده ایم. درواقع قرار است ناظر به شناسایی این ساختمان‌ها کار جدی داشته باشیم و آنها را دسته‌بندی کنیم.

او ادامه داد: آن دسته که حاد هستند تعیین تکلیف شوند و آنهایی که شرایط بهتری دارند، برای بهبود آنها تلاش شود. در شورای عالی نیز خدمت رئیس جمهوری گزارش شد و رئیس جمهورهم تایید جدیشان معطوف به این بود که حتما تعیین تکلیف شوند و این جزو پروژه های کاری است که در سال ۱۴۰۱ باید انجام شود.

استفاده از ظرفیت بورس در جهت عرضه املاک و شرکت ها

شهردار تهران درباره کیف پول شهروندی و همنیطور ورود شهرداری تهران به بورس توضیح داد: بورس مسکن به تازگی راه اندازی شده است، اما بورس روز به روز در حال رونق است و شهرداری باید از ظرفیت بورس هم در جهت عرضه املاک در بورس و چه عرضه شرکت ها در آن استفاده کند.

ارزش گذاری و رتبه بندی شرکت‌های شهرداری در سال اینده

او ادامه داد: یکی از اقدامات ما ارزیابی، ارزش گذاری و رتبه بندی شرکت‌های شهرداری است و کاری است که سال آینده انجام خواهیم داد. این است که شهرداری و شرکت‌هایش را رتبه بندی کنیم تا مشخص شود که کدام شرکت در چه جایگاهی قرار دارد، حتی شرکت‌های زیان‌ده را هم به سمتی می بریم که سودده شوند.

استفاده از بورس برای خرید کالا و خریدهای آتی برای کاهش هزینه ها

وی افزود: برای خرید کالا و خریدهای آتی هم قرار است از بورس استفاده کنیم که تقریبا ۳۷ درصد قیمت خریدهای ما را کاهش می‌دهد، متاسفانه شهرداری گران اداره می شود و نیاز دارد تا ابزارهای نوین مالی استفاده شود.

مقدمات ارائه کیف پول شهروندی ۳ماه است آغاز شده است

زاکانی با اشاره به کیف پول شهروندی هم گفت: سه کار برای سال آینده در حال انجام است و امیدواریم تا عید فراهم شود، مقدمات کیف پول هم سه ماه است که آغاز شده است. کیف پول شهروندی  یعنی شهروندان اعتبار داشته باشد و هر شهروند بتواند تا سقف یک عددی که سقف بهینه آن حدود ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، از ظرفیت‌های دورنی شهرداری استفاده کند.

شهردار تهران ارایه کیف پول شهروندی را در جهت کرامت و خدمت به مردم عنوان کرد و افزود: ما شهرداری هستیم و ولی نعمت ما مردم هستند. درباره سازو کار مالی کیف پول هم بانک ضمانت می‌کند با بانک در حال مراوده هستیم. بخش دیگر این طرح اما، ناظر به شناخت و اطلاعات دقیق شهر، شهروند و خانواده است، چرا که ما محدودیت‌هایی برای ارایه این خدمت داریم، اما اگر بتوانیم جامعه هدف را شناسایی کنیم، می‌توان ظرفیت ارایه خدمت را چند ۱۰ برابر و چند صد برابر کرد. قرار است مقدار حداقلی را توزیع میان کسانی که نیازمند این خدمت هستند ارایه شود، البته این فقط نیاز پولی نیست و نیاز خدمتی و تعامل و ارتباط هم است.

به گفته او؛ سومین بخش کیف پول شهروندی هم پرداخت است، یعنی با یکپارچه سازی درگاه‌های پرداخت قرار است شهروندان با موبایل خود همه پرداخت‌ها را انجام دهند.

انتهای پیام/

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 16931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =