۴ تصفیه خانه در غرب تهران ساخته می شود

شهر: تصفیه خانه های تهران بعد از اجرای تفاهمنامه تصفیه خانه «خرگوش دره» قرار است به تصفیه خانه های محلی تبدیل شوند که در این راستا چهار تصفیه خانه در غرب تهران ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری ومحیط زیست شهرداری تهران در مراسم رونمایی و امضای تفاهمنامه ساخت تصفیه خانه فاضلاب «خرگوش دره» منطقه ۲۲ مابین شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب تهران که صبح  شنبه، (۷ تیر) در ساختمان اصلی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: مسأله تصفیه خانه ها در تهران از سال ۱۳۹۰ به بعد پیگیری شده بود و شرکت آب و فاضلاب تهران تفاهمنامه ای درباره مشکلات  مابین با شهرداری داشت که همه موارد اجرایی شد و خیلی هم در کاهش هزینه ها موثر بود.

یزدانی ادامه داد: موضوع تصفیه خانه در شهرداری منطقه ۲۲ پیگیری و جلسات مرتبی در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر برگزار شد، در سایر کمیسیون ها هم جلساتی برگزار و در صحن شورای شهر تهران هم موضوع مطرح و نظر شورا هم جلب شد. اخیرا هم پیگیر سایر موضوعات هستیم که به زودی کار اجرایی اغاز شود.

او گفت که پیشرفت اجرای شبکه آب و فاضلاب در تهران بالای ۹۰ درصد بوده است و در منطقه ۲۲ به دلیل موضوع تصفیه با کندی در شبکه آب و فاضلاب همراه بودیم و  در حال حاضر ۵۰ درصد کار انجام شده است.  

آب تهران به هیچ وجه کرونا نداشته است 

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز گفت: شهردار منطقه ۲۲ خیلی کمک کرد که تفاهمنامه بین آبفا و شهرداری به سرانجام برسد. امروز مسایل حل نشده ای مابین شرکت آب و فاضلاب، شهرداری و شورای شهر تهران باقی نمانده است. قرار شد از این بعد در کمیته ای مشترک همه مسایل حل و فصل شود.

او با اشاره به اینکه شورای شهر  به عنوان یک ناظر نگران مسایل شهر بوده است ، بیان کرد: بحث های مربوط به پساب نیز در حال حل شدن است. بعد از آب و فاضلاب یک مساله مهم، آب های زیر زمینی شهر تهران است، درست است آب و فاضلاب مشکلاتی برای شهر تهران ایجاد می کند اما خود این مساله هم مشکل ساز است و  از ۸۵۰ میلیون متر مکعب برداشت آبی که انجام می شود ۴۰۰ میلیون متر مکعب از طریق چاه هاست که بعد از اجرای طرح آب و فاضلاب قابل برداشت نیست.

بختیاری ادامه داد: در طرح شهرداری به این نتیجه رسیدیم که برای آبیاری فضای سبز بخشی از آب زیر زمینی استفاده شود و مابقی از پساب. «خرگوش دره» نخستین پروژه ای است که بر اساس آن پساب منطقه ۲۲ طی تفاهمنامه ای در اختیار شهرداری قرار می گیرد. بر اساس این تفاهمنامه ۱۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار شهرداری قرار می گیرد که به مصرف فضای سبز برسد.  

تا ۵ سال آینده هر منطقه تصفیه خانه خودش را خواهد داشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: تفاهمنامه میان شهردای منطقه ۲۲ و شرکت فاضلاب، نخستین گام نگرانی های شورا را برطرف می کند و در گام دوم منطقه ۴ را پیگیری می کنیم. در تهران می خواهیم هر تصفیه خانه منطقه خود را پوشش دهد و می خواهیم در پنج سال آینده این پروژه کامل شود و ضمن استفاده از منابع زیرزمینی از پساب استفاده کنیم.

او افزود: شبکه آب و فاضلاب بالای ۹۰ درصد اجرایی شده و چون منطقه ۲۱ و ۲۲ بکر مانده ۷۰ درصد در این مناطق انجام نشده است. کل مسیر ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بوده است.  در بهمن ماه امسال تصفیه فیروز بهرام با دو هزار و ۴۰۰ میلیون تومان به بهرده برداری می رسد و حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان تهران را پوشش می دهد.

بختیاری گفت: تصفیه خانه خرگوش دره یکی از تصفیه خانه های چهارگانه غرب تهران است. بعد از اجرای این تصفیه خانه، تصفیه خانه تهران را از کلان به سمت محلی می بریم که در همان منطقه استفاده شود. در شهر تهران به هیچ وجه در آب آشامیدنی بحث ویروس کرونا نداشتیم حتی در فاضلاب خام هم تا این لحظه نشانی از ویروس کرونا نداشتیم. در بسیاری ار کشورهای پیشرفته اروپایی در فاضلاب کرونا داشتند.  سالی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان مراوداتی شهرداری و آب و فاضلاب تهران است.

شهرداری برای احداث تصفیه خانه خرگوش ۱۹۰ میلیارد هزینه می کند

همچنین علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ نیز درباره تصفیه خانه خرگوش دره و تفاهم شهرداری و سازمان آب و فاضلاب شهر تهران گفت: در دوره پنجم شورای شهر سه نوبت به موضوع فاضلاب شهری پرداخته شد و به منطقه ۲۲ ورود پیدا کرد که نشان دهنده اهمیت مساله است.  در سطح ملی هم نخستین بار در سند آسیب پذیری شهرهای کشور مطرح و مصوبه با امضای معاون اول رییس جمهور امضا شد که فاضلاب در اختیار شهرداری ها قرار بگیرد.

او با بیان اینکه منابع آبی هم باید به درستی مصرف شود، ادامه داد: فضای سبز یک ضرورت است و رویکرد دولت و کشور این است که از آب های پساب در این مورد استفاده شود. منطقه ۲۲، سه هزار هکتار فضای سبز دارد و سرانه فضای سبز در این منطقه ۱۴۴ متر است در حالی که متوسط تهران ۱۶ متر و در کشور ۱۲ متر است. 

نوذرپور گفت: ۱۵۰۰ متر از این فضای سبز، فضای سبز عمومی است که کارکرد اجتماعی دارد. در افق منطقه ۲۲ و طرح تفصیلی باید ۲۳۷ هکتار به این فضا اضافه شود که به این ترتیب منابع آبی گسترده ای نیاز دارد. اکنون ۲۲ میلیون مترمکعب آب مصرف می شود ولی نیاز ۳۴ میلیون مترمکعب است و در افق ۲۰ ساله به ۵۵ میلیون مترمکعب نیاز است و نمی توان انتظار داشته باشیم از آب آشامیدنی استفاده کنیم و به همین دلیل باید به سمت فاضلاب می رفتیم.

شهردار منطقه ۲۲ گفت: این تفاهمنامه یک دوره پیشبرد چهار ماهه دارد که باید برخی اقدامات انجام شود که شامل برخی مجوزها می شود و منطقه ۲۲ هم تکلیف مالکیت اراضی را مشخص می کند.
بعد از چهار ماه دوره قطعیت قرارداد آغاز می شود و بعد از چهار سال ساخت شبکه آغاز می شود، حدود ۳۶ ماه احداث شبکه خواهیم داشت و بعد از احداث تصفیه خانه،  ۲۵ سال اجازه خواهیم داشت سالی ۱۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده برای فضای سبز استفاده کنیم. این یکی از تصفیه خانه هاست و سه تصفیه خانه دیگر هم ساخته خواهد شد که به این ترتیب در غرب تهران  کل نیاز های آبی منطقه ۲۲  به دست خواهد آمد.

نوذرپور گفت: در این تفاهمنامه ۱۹۰ میلیارد آورده شهرداری و دو میلیارد هزینه شرکت آب و فاضلاب است که هزینه ساخت و ساز با شرکت آب و فاضلاب است و پروانه های ساختمانی به عنوان آورده شهرداری لحاظ شده است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 1716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =