از «واگن‌های مخصوص بانوان و کودکان با طراحی جدید» رونمایی شد/ اضافه شدن ۱۰ اتاق «مادر و کودک» در مترو

شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به‌منظور جلوگیری از ورود برخی از آقایان به واگن بانوان، از واگن مخصوص بانوان و کودکان با فضای بصری متفاوت رونمایی کرد. 

به گزارش خبرنگار شهر، چهارشنبه -۶ بهمن ۱۴۰۰- مراسم رونمایی از «واگن مخصوص بانوان و کودکان با طراحی جدید» با حضور فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان ‌خانواده نماینده مجلس شورای اسلامی، سمیه رفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی، مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران و مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد.

طی این مراسم، شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به‌منظور جلوگیری از ورود برخی از آقایان به واگن بانوان و همچنین دست‌فروشان و متکدیان مرد، از واگن مخصوص بانوان و کودکان با فضای بصری متفاوت، رونمایی کرد. 

مهدی شایسته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در آغاز این مراسم، بیان کرد: بانوان شهر تهران به مترو اعتماد دارند و عبور مرورشان از طریق شبکه مترو انجام می شود. قصد داریم که در دوره جدید تغییر رویکردی در این حوزه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه اتاق مادر و کودک در گذشته وجود داشته اما به تعطیلی کشانده شده است، افزود: درحال حاضر ۱۲ اتاق کودک و مادر در شبکه مترو وجود دارد. قصد داریم که ۱۰ اتاق کودک و مادر دیگر با کاربری آماده برای مادران به ایستگاه‌های مترو اضافه کنیم.

شایسته اصل درباره طراحی جدید واگن ویژه بانوان، توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متروی ۸ کشور پیشرفته، دارای واگن ویژه بانوان هستند. واگن‌های ویژه بانوان در مترو تهران هم وجود دارند اما تلاش می‌شود که این موضوع به نهایت خودش برسد. 

او در ادامه اضافه کرد: البته بخشی از این اتفاقات هم به مسئولیت مترو برمی‌گردد. باید کمک شود تا ناوگان خلوت‌تر باشد و آقایان امکان استفاده از ناوگان در زمان اوج سفر را داشته باشند. امید است وعده‌هایی که امروز در برابر نمایندگان مجلس و شهروندان داده شد، محقق شوند.

* زنان در هنگام رفت و آمد باید آرامش را در محیط شهر تجربه کنند

در ادامه مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه تلاش شد تا با وجود همه چالش‌های وضع موجود، هدایایی به بانوان شهر تهران تقدیم شود، گفت: دیدن نیازهای ویژه و اقتضائات آحاد مختلف و خاص شهروندان یکی از اصول و نشانه‌های تعالی حکمرانی شهری است. اگر یک برنامه ریزی تمام شکل برای انسان‌ها در شهر انجام شود با یک شهر بی روح مدرن و خشک مواجه خواهیم شد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: زمانی‌که نیاز تک تک افراد در مقاطعی از زندگی برای ما مهم شود و به آن رسمیت ببخشیم و تدبیری برای آن اندیشیده شود، به سمت حکمرانی مردمی‌تر و شهری که دوستدار تمامی انسان‌ها و آحاد خانواده است، نزدیک می‌شویم. 

اردبیلی با بیان اینکه باید به اقتضائات خاص بانوان به عنوان نیمی از جمعیت شهری توجه شود، گفت: زنان در هنگام رفت و آمد باید آرامش را در محیط شهر تجربه کنند. این موضوع نشان دهنده دریافت آرامش از فضای شهری و مهم شمردن نیازهای شهروندان توسط مدیریت شهری است. 

او در ادامه عنوان کرد: توجه به نیازهای خاص افراد، شهروندان را از اقتضائات خشک مدرن دور می‌کند. تصور می‌کنم که با اجرای طرح ویژه بانوان، سعی می‌شود که خودمان را دوباره متواضعانه به سمت مردم پایین بیاوریم و با تک تک آن‌ها گفت‌وگو کنیم. همچنین در خلال گفت‌وگو و اجرای این طرح متوجه می‌شویم که چه اقتضائات تکمیلی باید درنظر گرفته شود و طرح دارای چه ایراداتی است. 

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بیان کرد: امید است که در سال آینده برای طراحی دائمی واگن‌ها، آن چیزی‌که شهروندان با ما مطرح می‌کنند، درنظر گرفته شود. ما مشتاق این هستیم که تک تک زنان و دختران ایده‌های خودشان را برای تکمیل واگن بانوان با ما درمیان بگذارند.

* سمیه رفیعی: توجه مدیریت شهری جدید به موضوع زنان و کودکان قابل تقدیر است

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: هرچیزی که درصدی از آرامش و آسایش زنان کشور را تأمین کند، مورد حمایت بنده و همه همکارانم در مجلس است. درحال حاضر واگن ویژه بانوان بگونه‌ای طراحی شده که درصد خطاها کاهش می‌یابد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طراحی، احساس امنیت زنان در مسیر تردد زنان را تأمین می‌کند، افزود: تعداد اتاق‌های مادر و کودک ۱۲ اتاق در تمامی خطوط مترو تهران بود. البته مدتی هم این اتاق‌ها تعطیل شدند اما درحال حاضر با قوت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رفیعی در ادامه گفت: قرار است که با برنامه ریزی‌های انجام شده، تعداد اتاق‌های مادر و کودک در ایستگاه‌های مترو افزایش یابد. این امر نشان از دغدغه مندی مدیریت شهری به موضوع زنان و کودکان و همچنین توجه ویژه به ارکان خانواده است.

او در پایان تأکید کرد که باید این جریان و پاسخ به نیاز و مطالبه زنان شهر ادامه داشته باشد.
 

رییس فراکسیون زنان ‌و خانواده مجلس شورای اسلامی: مراکز کوثر در شهر تهران افزایش پیدا کند

فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان ‌و خانواده مجلس شورای اسلامی در ادامه، این مراسم را به عنوان نخستین اقدام اجرایی مدیریت شهری از مطالبه زنان درنظر گرفت و افزود: امیدوارم که در ادامه شاهد اقدامات موثر دیگری از سمت مدیریت شهری باشیم. شهرداری به مثابه یک نهاد خدماتی دیده می‌شود اما برای اینکه شهروند مطالباتش را نسبت به شهرداری به منحصه ظهور ببیند باید شهرداری در قالب یک نهاد اجتماعی قرار گیرد.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنان یکی از مسائل اجتماعی هستند، توضیح داد: زنان و حس امنیتی که باید در شهر، رفت و آمد، سفرهای درون شهری، مبلمان شهری و … داشته باشند، جزو اقداماتی است که امروز شاهد آن هستیم. امید است که با توسعه اقداماتی از این جنس احساس امنیت توسط زنان درک و لمس شود و به راحتی در شهر تردد کنند.

قاسم‌پور با تأکید براینکه شهر باید دوستدار مادر و کودک باشد، افزود: احیاء و توسعه مراکزی نظیر اتاق مادر و کودک باعث می‌شود که اهداف شهر دوستدار مادر و کودک دنبال شود.

او درباره زنان دستفروش، گفت: مطالبه می‌شود که با توسعه مراکز کوثر در شهر تهران، بخشی از زنان دستفروش مترو در مراکز کوثر اجناس و دستاوردهای خود را به فروش برسانند تا امرار معاش کنند.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: امید است که در مدیریت شهری جدید تهران، در کنار خدمات عمرانی، خدمات اجتماعی هم مورد توجه قرار گیرد تا با توسعه خدمات اجتماعی، احساس آرامش در شهر تهران بیشتر شود.

انتهای پیام/

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 17253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =