ارائه و فروش املاک شهرداری تهران در بازار بورس کالا، اصلی ترین مأموریت ما در این مقطع از زمان است

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در نشستی با حضور معاونان مالی مناطق، مهمترین ماموریت شهرداری در زمینه مولدسازی دارایی‌ها در این مقطع از زمان را شناسایی املاک شهرداری برای ارائه به بازار بورس کالا عنوان کرد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی معاونت مالی و اقتصاد شهری، ابوالفضل فلاح ضمن اشاره به مشکلات عدیده ای که فروش املاک شهرداری از طریق مزایده به وجود می آورد، تصریح کرد: از آنجایی که این روش زمانبر بوده و هزینه گزافی را به دنبال داشته، برآن شده ایم تا مسیر فروش املاک شهرداری از طریق بازار سرمایه و بورس کالا را در پیش بگیریم و با توجه به استقبالی که بازار بورس از این موضوع به عمل آورد، مقدمات را فراهم و کد بورسی شهرداری را اخذ کردیم.

او افزود: در آغاز کار، دو ملک را انتخاب کردیم و پس از آنکه امیدنامه شهرداری تایید شود، در آینده نزدیک شرایط این دو ملک در سامانه بورس قرار می گیرد و متقاضان تا ۱۰ روز پس از آن، فرصت بازدید و برآورد قیمت ملک را دارند و پس از بازشدن نماد در سامانه بورس، حراجی با قیمت پایه کارشناسی شده آغاز می شود و به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته خواهد شد. چنانچه در روز اول، ملک به فروش نرسد، تا هفت روز فرصت برای ارائه مجدد ملک وجود دارد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در ادامه ضمن اشاره به مزایای بسیار این طرح نسبت به فروش املاک در مزایده بیان کرد: مکانیزم فروش املاک در بازار بورس کالا بسیار دقیق تر، سریع تر و شفاف تر از مکانیزم مزایده املاک است و از آنجایی که در این روش، نهادهای نظارتی سه قوه حضور دارند، از ورود فساد نیز جلوگیری به عمل می آید.

او همچنین گفت: برای بسیاری از مردم سوال است که چرا شهرداری باید املاک خود را بفروشد، لذا در راستای تنویر افکار عمومی باید عرض کنم که شهرداری ها یکسری املاک را از طریق مشارکت و یا در پاسخ به مطالبات خود به دست می آورند و برای آنکه این املاک را به نقد تبدیل کرده تا در اجرای پروژه های شهری به کار ببندد، اقدام به فروش آنها خواهند کرد.

فلاح در ادامه از بخشنامه شهردار تهران مبنی بر شناسایی و ثبت کلیه املاک شهرداری در سامانه املاک سخن گفت و افزود: از آنجایی که تنها املاکی که مالک آنها شهرداری است و دارای سند قطعی هستند می توانند در بازار بورس کالا ارائه شوند لذا شناسایی و ثبت این املاک همت والای مناطق را می طلبد.

او همچنین تاکید کرد: پیمانکاران شهرداری هم می توانند در راستای تادیه بدهی های خود و وصول مطالبتشان اقدام به خرید املاک شهرداری در بازار بورس کالا کنند و از این طریق در کوتاهترین زمان ممکن و طی یک پروسه ۱۵ روزه و با قیمتی متعادل، ملک مورد نظر خود را خرید کنند؛ لذا مناطق می بایست با تبلیغات گسترده در سطح شهرداری، پیمانکاران را تشویق به اخذ کد بورسی و شرکت در معاملات املاک در بازار بورس کالا کنند.

معاون شهردار تهران در ادامه با تاکید بر تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام شهرداری، گفت: برخی از این پروژه ها که با مشکلات عدیده ای از جمله طرح دعوی در مراجع قضایی روبرو شده اند باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند حتی اگر لازم باشد که یک تیم حقوقی خبره را برای حل و فصل آنها به کار بگیرید.

او بر لزوم بازگشت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی به مسیر اصلی خود تاکید کرد و توضیح داد: این سازمان باید در بحث بودجه ای و تامین منابع تمامی پروژه های شهرداری تهران اعم از عمرانی، حمل و نقل و ... ورود پیدا کند و این موضوع تقویت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مناطق را می طلبد. لذا کارگروه تامین مالی با ۵ کمیته ذیل آن اعم از بورسی، بانکی، تسهیلات خارجی و سرمایه گذاری خارجی، کارهای پشتیبانی و کارشناسی آن را انجام می دهد.

فلاح همچنین از برگزاری یک همایش بین المللی سرمایه گذاری در خرداد ماه سال آینده خبر داد و تصریح کرد: تا آن زمان فرصت داریم تا با یک کار کارشناسی و مطالعات دانشگاهی، تمامی پروژه هایی که قابلیت سرمایه گذاری در شهرداری را دارند اعم از پروژه های منطقه ای، حمل و نقلی، خرد و کلان و ... به علاوه تمامی مزایا، مشوق ها و همه جوانب آن را یافته و به زبانهای مختلف ترجمه کرده تا در روز همایش در اختیار سرمایه گذاران جهت مشارکت آنها قرار دهیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خاتمه بر لزوم بازنگری و اصلاح ساختار و جایگاه معاونت مالی مناطق تاکید کرد.

گفتنی است؛ تمامی مدیران کل حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری ضمن ارائه گزارش عملکرد ادارات کل و مناطق، کارهای باقیمانده در این دوماهه پایانی سال را یادآوری کردند.

انتهای پیام/

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
کد خبر: 17257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =