رصد ویژه سرعت در معابر تهران/ تشکیل پرونده قضایی برای رانندگان دارای سرعت سرسام آور

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از رصد ویژه سرعت غیرمجاز در معابر پایتخت خبر داد و اعلام کرد که رانندگانی که برای سومین بار با سرعت ۵۰ کیلومتر بیشتر از حد مجاز رانندگی کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش شهر به نقل از ایسنا، سید ابوالفضل موسوی پور جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با اشاره به فعالیت قرارگاه کنترل سرعت در پلیس راهور تهران بزرگ گفت: فعالیت این قرارگاه همچنان به منظور مدیریت سرعت و برخورد با تخلف حادثه‌ساز سرعت غیرمجاز ادامه دارد و ماموران پلیس به شکل محسوس و نامحسوس اقدام به رصد سرعت خودروها در طول شبانه‌روز می‌کنند.

موسوی پور با بیان اینکه قانون و مقررات سرعت را به سه بخش تقسیم کرده است، اظهار کرد: بخشی از سرعت ها تا ۳۰ کیلومتر بیش تر از حد مجاز است و بخش دیگری ۳۰ کیلومتر  تا ۵۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز و بخش سوم  نیز سرعت های بالاتر از ۵۰ کیلومتر بیشتر از سقف سرعت مجاز است و قرارگاه کنترل سرعت در پلیس راهور تهران بزرگ بخش سوم، یعنی سرعت های ۵۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز را به طور ویژه در دستورکار خود قرار داده است و البته به طور کلی نیز پلیس راهور هم از طریق دوربین‌های ثابت و سیار و هم از طریق حضور ماموران با هر نوع سرعت غیرمجاز نیز برخورد می‌کند.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، سرعت غیرمجاز را از عوامل اصلی در وقوع تصادف و موثر بر شدت تصادف و آسیب دیدگی اعلام کرد و گفت:‌در بسیاری از تصادفات منجر به فوت و آسیب دیدگی شدید، سرعت غیرمجاز خودرو نیز وجود داشته است. در واقع سرعت غیرمجاز سبب می‌شود تا شدت ضربه میان سرنشینان خودرو به یکدیگر، سرنشینان با بدنه خودرو و خودرو با اشیای بیرونی افزایش پیدا کند و همین موضوع نیز خسارات ناشی از تصادف را افزایش می‌دهد. در واقع سرعت‌های سرسام آور هم احتمال وقوع تصادفات را افزایش می‌دهد، هم شدت آسیب را در صورت تصادف بیشتر می‌کند و هم آرامش دیگر رانندگان را به خطر می‌اندازد.

او با بیان اینکه پلیس راهور برای رانندگان دارای سرعت بیشتر از ۵۰ کیلومتر از حدمجاز پیامک اخطار صادر می‌کند، اظهارکرد:‌ زمانی که دوربین‌های ثبت تخلفات پلیس، سرعت غیرمجازی را ثبت می‌کند، این اطلاعات وارد سامانه شده و در آنجا سرعت‌هایی که ۵۰ کیلومتر از حد مجاز بیشتر باشد مورد شناسایی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر سقف سرعت مجاز در بزرگراهی ۷۰ کیلومتر بر ساعت باشد و خودرویی با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت تردد کند، سرعت غیرمجاز این خودرو ۵۰ کیلومتر بیشتر از حد مجاز است و در سامانه شناسایی می‌شود.

موسوی‌پور ادامه داد:‌ در ادامه برای مالکان این خودروها پیامک اخطار و هشدار صادر می‌شود. این افراد برای بار اول و دوم باید در کلاس های آموزشی پلیس راهور شرکت کرده و توجیه شوند و علاوه بر آن جریمه و نمره منفی نیز همچون دیگر متخلفان شامل حالشان می‌شود؛ اما اگر برای سومین بار مرتکب چنین تخلفی شوند برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده و علاوه بر اعمال قانون، به اتهام اخلال در نظم عمومی به دادسرا معرفی می‌شوند.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، درباره زمان اجرای این طرح نیز اظهارکرد:‌ این طرح به طور شبانه‌روزی اجرا می‌شود و ماموران پلیس به شکل محسوس و نامحسوس و از طریق دوربین‌های ثابت و سیار این تخلف را رصد می‌کنند. مرکز هوشمند کنترل ترافیک پلیس راهور نیز در اجرای این طرح نقشی محوری بر عهده دارد.

او درباره اینکه تاکنون برای چند راننده پیامک اخطار صادر شده نیز خاطرنشان کرد:‌ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون برای بیش از ۳۵۰۰ راننده پیامک صادر شده است. درخواست ما از رانندگان این است که حتما با سرعت مطمئن و مجاز رانندگی کنند و با انجام چنین اقداماتی امنیت و ایمنی دیگر کاربران ترافیک را به خطر نیندازند. 

انتهای پیام/

۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 17280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =