بهره‌گیری از فناوری کمپوستر خانگی، اقدامی زیست‌محیطی است

در حوزه مدیریت پسماند خشک که به جهت ارزش اقتصادی اولویت بیشتری دارد، نارسایی‌های قانونی و حقوقی بسیاری وجود داشته که تاکنون به مدیریت بهینه آن منتهی نشده است. از این رو پسماندهای تر می‌تواند در اولویت بعدی سازمان مدیریت پسماند قرار گیرند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، وبینار علمی - تخصصی «امکان سنجی استفاده از فناوری کمپوستر در فرآیند مدیریت پسماند شهر تهران» با حضور نادر مختارانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، سارا قبادی کارشناس و فعال محیط زیست، حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران، سعید مرادی کیا، کارشناس متخصص حوزه مدیریت پسماند، حمید عباسعلی زاده از بخش صنایع  تولیدی کمپوسترهای خانگی و صنعتی و فرهاد خسروانی، کارشناس پژوهشی مدیریت خدمات شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به ‌صورت برخط برگزار شد.

در ابتدای نشست، فرهاد خسروانی با تأکید بر اهمیت موضوع مدیریت پسماند شهری، در خصوص "طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران" که مصوب فروردین ماه سال جاری است و همچنین گزارش "امکان‌سنجی فنی، زیست ‌محیطی و اقتصادی استفاده از فناوری کمپوستر خانگی در فرآیند مدیریت پسماند شهر تهران" که هر دو توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تهیه شده پرداخته و استفاده از کمپوستر و تعریف این نشست را در راستای هدف کاهش تولید پسماند در مبداء توصیف کرد.

در ادامه حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران در این نشست گفت: در حوزه مدیریت پسماند خشک که به جهت ارزش اقتصادی اولویت بیشتری دارد، نارسایی‌های قانونی و حقوقی بسیاری وجود داشته که تاکنون به مدیریت بهینه آن منتهی نشده و پسماندهای تر می‌تواند در اولویت بعدی سازمان مدیریت پسماند قرار گیرند.

او افزود: به نظر می‌آید تا طرح تفکیک از مبدأ پسماندهای خشک به هدف نهایی نرسیده باشد، پرداختن به پسماندهای تر در اولویت نیست، هرچند پسماندهای تر مخاطرات زیست‌ محیطی بسیاری در پی دارند.

حیدریان در خصوص عدم تمایل شهروندان در خرید دستگاه کمپوستر برای منازل گفت: شهروندان با دو شرط اقدام به خرید این دستگاه می‌کنند؛ یک، عاشق محیط‌زیست باشند، دو، تمکن مالی کافی برای خرید دستگاه داشته باشند، که با توجه به قیمت و عدم الزام، اغلب شهروندان تمایلی جهت خرید و استفاده از دستگاه کمپوستر ندارند.  

او افزود: در خصوص تولید کمپوست از پسماند تر اقدامات خوبی برای پسماندهای فضای سبز انجام شده و برای انواع  پسماندهای آلی از جمله فضولات دامداری‌ها، لجن تصفیه خانه های فاضلاب و... مدیریت این پسماندها هنوز ناقص و با کیفیت پایین است.

سارا قبادی از پژوهشگران حوزه مدیریت پسماند و مجری تهیه گزارش، در اهمیت ساماندهی پسماندهای تر گفت: افزایش جمعیت هم‌زمان با تقاضای غذا منجر به افزایش پسماندهای تر شده است. ۶۰ درصد پسماندهای شهر تهران خانگی است  که ۷۰ درصد آن دفن می‌شود و میزان کمی برای تولید کمپوست استفاده می‌شود.

او با اشاره به نمونه‌های موفق جهانی در مدیریت پسماندهای تر ادامه داد: از نمونه‌های موفق جهانی فناوری کمپوستر، کشور چین است که در سال‌های گذشته این فناوری را به کار برده، شهر جیانگ سو چین بیش از ۱۰۰ واحد کمپوست‌سازی با بکارگیری فناوری کمپوست­ سازی سریع دارد و سیاست‌های دولت چین سهم مؤثری در توسعه این فناوری داشته است.

این پژوهشگر مدیریت پسماند با اشاره به نمونه‌های موفق اجرا شده در کشور گفت: در سال ۹۳ یک دستگاه کمپوستر با ظرفیت ۵ تا ۱۰ کیلو در شهرداری منطقه ۲۲ راه‌اندازی شد که کمپوست نهایی از نظر میکروبی و شیمیایی مطابق با استانداردها بوده؛ در برخی دبیرستان‌های دخترانه با هدف آموزش دانش‌آموزان و تولید کمپوست و کاهش آلودگی­ های زیست محیطی نیز اجرا شده است.

او با اشاره به موانع توسعه این فناوری اظهار داشت: در خصوص مشکلات این حوزه در توسعه فناوری کمپوستر به تأمین سرمایه مورد نیاز و مقاومت افراد در برابر تغییر رفتار، عدم هماهنگی اداری، عدم حمایت مالی و الزامات قانونی می‌توان اشاره کرد.

سارا قبادی بیان داشت: سرمایه گذاری در این حوزه ضمن پیشگیری از آسیب‌های محیط زیستی، سبب بهبود آگاهی اجتماعی و مسئولیت­ پذیری اجتماعی شهروندان می­ شود.

 او ایجاد مشوق‌های قانونی را یکی از دلایل روی آوردن شهروندان به این فناوری دانست و افزود: ایجاد واحدهای تولیدی کمپوست کوچک مقیاس با تسهیلات بانکی که توسط صندوق ملی محیط‌زیست ارائه می‌شود علاوه بر دستیابی به اهداف زیست‌محیطی می‌تواند در اشتغال‌زایی هم مؤثر باشد.

سعید مرادی‌کیا، کارشناس متخصص سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم با تأکید بر موانع توسعه فناوری کمپوستر و راهکارهای اقتصادی آن گفت: شهرداری‌ها هنوز در این حوزه احساس نیاز نکرده‌اند.

او ادامه داد: شهرداری‌ها باید میزان دفن پسماندهای تر را کاهش دهند. یکی از مهم‌ترین مزایای بهره گیری از این دستگاه،کاهش دفن پسماند و در وهله بعدی تولید کمپوست است.

مرادی‌کیا با ارائه راهکارهایی ادامه داد: برای مدیریت پسماندهای تر شهری باید از فرهنگ‌سازی در کاهش تولید آغاز کرد و با تغییر سیاست‌های تعیین عوارض پسماند بر اساس نوع و کیفیت پسماندهای تولید شده در این حوزه تحولاتی ایجاد کرد.

او معتقد است؛ راه‌اندازی این فناوری در مال های بزرگ و مراکز خرید پر تردد با رستوران‌های بزرگ پر مشتری، نخستین گام شهرداری‌ها در اجرای مدیریت پسماند تر می‌تواند باشد.

نادر مختارانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با تشریح روند تولید کمپوست استاندارد از پسماندهای تر خانگی گفت: فناوری کمپوسترها گزینه‌های بسیار خوبی برای تولید کمپوست هستند به‌شرط اینکه راه‌حلی برای موانع آن تبیین شود.

او با توجه به مدت زمان ماندن پسماندها در کمپوسترها گفت: زمان ماندن پسماند در داخل این کمپوسترها حدوداً ۲۴ تا ۴۸ ساعت اعلام شده در حالی که در این مدت نمی‌توان ترکیبات میکروارگانیزم را به ترکیبات قابل قبول و استانداری کمپوست تبدیل کرد.

مختارانی تشریح کرد: در خصوص فرایندهای بیولوژیکی، این میکروارگانیزم‌ها هستند که باید فرایند تولید کمپوست را تسهیل کنند و ما بدون مواد افزودنی نمی‌توانیم مدت زمان آن را از ۶ تا ۱۰ هفته کاهش بدهیم و ممکن است در ظاهر آنچه تولید شده مشابه کمپوست باشد، ولی ناپایدار و امکان رشد آلودگی و ایجاد بوی نامطبوع در آن وجود دارد.

حمید عباسعلی‌زاده تولیدکننده دستگاه کمپوستر گفت: ثابت کردن اینکه این  دستگاه در فرایند ۴۸ ساعته کمپوست تولید می‌کند کار سختی بود.

او با اشاره به موانعی که در تولید این دستگاه‌ها داشت گفت: مدت زمان تولید کمپوست از نقاط اختلاف تولید کمپوست در شیوه های سنتی و مدرن است. این فناوری با افزودنی‌های مجاز در مدت کوتاه می‌تواند کمپوست تولید کنند. البته محصول ۴۸ ساعته کمپوست خام بوده و نیاز به طی دوره بلوغ جهت استفاده دارد.

 عباسعلی‌زاده افزود: به خریدارن این فناوری پیشنهاداتی مبنی بر خرید کمپوست تولیدی و پسماندهای خشک را دادیم تا بخشی از سرمایه‌ای که بابت خرید صرف کرده بودند بازگردانده شود ولی پیمانکاران این حق را از ما سلب کرده و در پیشبرد اهداف زیست‌محیطی و توسعه استفاده از این فناوری موانعی ایجاد کرده اند.

در ادامه این نشست پرسش هایی از سوی شرکت‌کنندگان مطرح و توسط سخنرانان وبینار پاسخ داده شد. در پایان این نشست برخط مقرر شد در راستای ایجاد تعامل بیشتر فی مابین دانشگاهیان و صنایع تولیدکننده و تایید نهایی کمپوست تولید شده توسط این فناوری، هماهنگی‌هایی برای توزیع دستگاه ها به دانشکده های معتبر و مرتبط تهران و بررسی بازدهی انجام شود.

انتهای پیام

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 17442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =