بلاتکلیفی ۴ هزار میلیارد تومان در ۶ هزار پرونده کمیسیون ماده ۱۰۰

صارمی در چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: حدود ۶ هزار پرونده ماده ۱۰۰ وجود دارد که سابقا در کاربری غیر با پایش طرح تفصیلی بوده است و بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در این پرونده‌ها بلاتکلیف می‌باشد.

به گزارش خبرنگار شهر، حمیدرضا صارمی در صحن علنی چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بودجه ۱۴۰۱ شهرداری در حوزه شهرسازی براساس رفتار پروانه‌ها تنظیم شده است؛ وارد سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ نشده‌ایم که پروانه‌ها حدود ۳۰ هزار، ۳۳ هزار و ۲۶ هزار بود؛ تحلیل از سال‌هایی گرفته شده است که وقتی وزیر آن رفت، اعلام کرد که افتخار می‌کند یک واحد مسکن نساخته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه سیاست‌ دوره قبلی این بود که جمعیت پذیری در شهر تهران را کاهش دهند، افزود: کارگزارانی‌ها در گذشته می‌گفتند که تهران باید گران شود تا افراد فقیر نتوانند در آن زندگی کنند؛ بعدها این موضوع را عملیاتی کردند و با اعمال محدودیت‌ها از صدور پروانه جلوگیری ‌کردند.

وی با اعلام اینکه محدودیت‌های اعمال شده در صدور پروانه به نسبت کل کشور، تفاوت معناداری دارد، عنوان کرد: درآمدهای بخش شهرسازی از سال ۱۳۹۳ که صدور پروانه آن کاهش یافت، حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ سال‌ ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، تقریباً درآمد حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تا ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ با اتفاقی که در نحوه محاسبه پروانه و عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک شکل گرفت، آمار صدور پروانه در چهار هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه سال گذشته حدود ۸ هزار پروانه صادر شده بود، افزود: رفتار ۶ سال گذشته که ۱۰ هزار پروانه صادر شده بود، نشان می‌دهد اگر هیچکدام از لوایح تصویب نشود و فقط ۲۰ درصدی که وزارت کشور اجازه داده، افزایش یابد و تعداد صدور پروانه به ۸ هزار عدد برسد، شهرداری به ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد می‌رسد؛ البته درحال حاضر این عدد ۱۰ درصد اضافه‌تر از بودجه است.

به گفته صارمی؛ حدود ۶ هزار پرونده ماده ۱۰۰ وجود دارد که سابقا در کاربری غیر با پایش طرح تفصیلی بوده است و بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در این پرونده‌ها بلاتکلیف می‌باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام اینکه توافقی با بنیاد جانبازان برای ساخت‌وساز انجام شده است که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان می‌باشد، گفت: همچنین توافق دیگری با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سازمان بهسازی و نوسازی انجام شده است؛ اراده دولت بر کمک کردن است و شرایط به سمت جهش مسکن درحال پیشروی است؛ همچنین تمامی سیاست‌های مدنظر شورا در حوزه شهرسازی پیاده‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیته نما و مکانیک خاک در صدور پروانه، حدود ۴۰ درصد زمان را افزایش می‌داد، عنوان کرد: لایحه‌ای به شورا تقدیم شده است که صدور پروانه منوط به تأیید کمیته نما نباشد و این تأییدیه در پایان سقف اول باشد که با این اقدام ۴۰ درصد زمان صدور پروانه کاهش می‌یابد.

صارمی با تأکید بر اینکه طی ۴۲ سال گذشته، کنترل نقشه، نفس صدور پروانه را گرفته است، عنوان کرد: در گذشته کنترل نقشه فقط در شهرداری انجام می‌شد، اما درحال حاضر در شهرداری، دفتر خدمات الکترونیک و توسط مهندس طراح و معمار هم انجام می‌شود؛ حدود ۷۰ روز، کنترل نقشه زمان می‌برد؛ از هفته گذشته در ۵ منطقه به صورت پایلوت کنترل نقشه فقط توسط مهندس معمار انجام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه برای ۱۶ قشر در حوزه صدور پروانه مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است، توضیح داد: این اقشار شامل خانواده رزمندگان، ایثارگران، شهدا مدافع حرم، سلامت و آتش‌نشان، معلولان، زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های بیش از ۳ فرزند، کارکنان بازنشسته، رسمی، پیمانی، قردادی شهرداری که حداقل ۵ سال عضویت دارند، نخبگان علمی، شهروندان خوش‌حساب در ۵ سال گذشته، خیران ساخت مراکز درمانی، زنداییان آزاد شده جرائم غیرعمد با حداقل دو سال زندانی و ... هستند.

انتهای پیام/

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 17458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =