سهم ۲ برابری استان‌ها نسبت به تهران در جشنواره تجسمی فجر

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در این دوره تعداد آثار ۴۰ درصد رشد کرده است اما چون نگاه کیفی داریم، تعداد آثاری که به نمایشگاه راه یافته، حدود ۵۰ درصد سال گذشته است.

به گزارش شهر، نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور سیدعباس میرهاشمی دبیرکل و امیر راد، دبیر هنری جشنواره پیش از ظهر امروز- ۱۲ بهمن، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. این جشنواره از روز جمعه ۱۵ بهمن در مجموعه صبا افتتاح می‌شود.

میرهاشمی ابتدای این نشست گفت: جشنواره می‌تواند تلاش‌هایی انجام دهد که پایه‌های پژوهشی داشته باشد و هر چه باعث شناساندن هنرهای تجسمی به جامعه شویم، سلیقه جامعه ارتقا می‌یابد و موجب می‌شود هر چیزی را به عنوان هنر نپذیرد.

وی پیرامون تفاوت‌های این دوره با ۱۳ دوره پیشین جشنواره ادامه داد: سعی کردیم فراز و فرودهای ادوار پیشین را بررسی و موضوعات جدید را شناسایی کنیم و سعی کردیم جشنواره را به جایگاه خودش برسانیم.  

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: دبیرخانه از مهرماه آغاز به کار کرد و ۱۰ رشته هنری را در نظر گرفتیم که بیشترین درصد رشد مشارکت در رشته‌های کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی بود.  

وی افزود: سعی کردیم بخش مقالات را فعال کنیم. تجسم هنر هم بخشی برای تمرکززدایی از پایتخت است. همچنین در بخش ویژه ایثار و فداکاری که موضوعاتی همچون کرونا و فداکاری کادر درمان را مدنظر دارد، ۷۳۳ اثر از ۴۶۳ هنرمند دریافت کردیم. در این بخش، دعوت از هنرمندان هم داشته‌ایم.  

میرهاشمی با ارائه آماری از شرکت‌کنندگان در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اظهار داشت: ۴۳۴۵ هنرمند ۱۰ هزار و ۸۶۲ اثر به دبیرخانه ارسال کردند که نقاشی، عکاسی و گرافیک در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. کمترین استقبال از سرامیک با ۱۲۵ اثر از ۶۷ هنرمند بود. تعداد شرکت‌کنندگان آقا ۱۷۸۵ نفر و تعداد شرکت کنندگان خانم ۲۵۶۰ نفر بوده است.

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: ۳۹۹ اثر در بخش طوبای زرین به نمایشگاه راه یافته‌اند و ۷۰ اثر از ۶۹ هنرمند در بخش ایثار و فداکاری.

وی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان از استان تهران، ۱۴۷۳ نفر و از سایر استان‌ها ۲۸۷۲ نفر است.  

میرهاشمی گفت: یکی از خلأهای جشنواره این است که واحد بهره‌برداری نداریم. خیلی از آثار حاضر در جشنواره قابلیت تکثیر و فروش دارد و در حوزه حجم می‌دانیم که قابلیت دارد آن اثر در معماری شهری ما دخیل باشد. به همین دلیل با شهرداری مذاکره کرده‌ایم تا آثار پس از پایان جشنواره به خانه برنگردند. اگر این اتفاق بیفتد، آن وقت می‌توانیم بگوییم که موفق بوده‌ایم. یعنی جشنواره از حالت پروژه به پروسه (فرآیند) تبدیل شود.

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره واکنش حسن روح‌الامین به حاضر نبودنش در جشنواره گفت: اثر ایشان در بخش ایثار و فداکاری و خارج از مسابقه است و اثر ایشان از گنجینه انجمن انقلاب به امانت گرفته شده‌است.  

امتناع برخی هنرمندان مدعو از حضور در جشنواره تجسمی فجر

امیر راد، دبیر هنری جشنواره هم در این نشست اظهار داشت: امسال یک بخش کیوریتوریال تحت عنوان «کاتب» به کیوریتوری جمشید حقیقت شناس داریم و آن را قرار داده‌ایم که در دوره‌های بعدی بتوانیم نوع نگاهمان را به این شیوه داشته باشیم.

وی افزود: همچنین در بخش نظامی گنجوی، تمرکز روی هنرهای جدید است. همچنین ۱۵ مقاله به ۱۴ هنرمند سفارش داده شده است که موضوعات «اقتصاد هنر، زنان در هنر و بازارهای هنری» اهم آن‌هاست.

دبیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: بزرگداشت کفشچیان مقدم و کامبیز درمبخش را در جشنواره امسال داریم.

وی پیرامون حضور برخی چهره‌های ثابت و همیشگی در جشنواره مدعی شد: با افراد زیادی تماس گرفتیم اما از حضور در جشنواره به دلایل مختلف از جمله حضور نداشتن در تهران، تفاوت سلیقه و... امتناع کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 17472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =