کتاب «دوچرخه تهران» منتشر شد

کتاب «دوچرخه تهران» به سفارش سازمان حمل و نقل و ترافیک و به قلم محمدنظرپور، با همکاری گروه‌های دوچرخه‌سوار مردمی و دوستداران محیط زیست در ۱۴۳ صفحه توسط انتشارات همشهری منتشر شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، این کتاب همزمان با معرفی مزایای دوچرخه‌سواری در شهر به عنوان یک مد حمل و نقلی، به برخی مشکلات پیش‌روی توسعه دوچرخه‌سواری در شهرهای خودرومحور پرداخته است. 

«دوچرخه تهران» که در ۱۲ بخش تدوین و تهیه شده، با تکیه بر تجارب مختلف ادوار گذشته در حوزه دوچرخه‌سواری شهر تهران، در تک‌تک صفحات، واژه‌ها و تصاویر و مفاهیم پیدا و پنهان فراوانی را در خصوص نفی سیطره خودرومحوری و توسعه دوچرخه‌سواری با امید به تغییر شهر به سمت شهر انسان‌محور جای داده است.

این کتاب را می‌توان روایت‌گر داستان دوچرخه دانست؛ از کودکی نسل‌های گذشته، که وسیله‌ای برای سرگرمی و بازی بود، تا امروز که به‌عنوان یک وسیله نقلیه برای نجات شهر و شهروندان است.

در بخشی از مقدمه کتاب دوچرخه تهران می‌خوانیم:

«در تدوین این کتاب سعی بر آن شده تا با آسیب‌شناسی عملکرد و تجارب گذشته و توجه به ابعاد سخت، نرم و سازمان‌افزاری، اقداماتی هماهنگ برای توسعه دوچرخه‌سواری در شهر انجام پذیرد... نباید فراموش کرد که توسعه دوچرخه‌سواری در هر شهری مستلزم تغییر سبک زندگی شهروندان و همچنین تغییر نگاه مدیران شهری از خودرومحوری به انسان‌محوری است و این تغییر به گذر زمان، صبوری و تلاش آگاهانه و مستمر مدیران شهری و شهروندان نیازمند است.»

انتهای پیام/

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 17478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =