۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 17599

جای خالی سازمان ...

امیر پیمانی،کارشناس فرهنگی
جای خالی سازمان ...

آنچنان محکم بر زمین پای می‌کوبند که انگار دنیا را با آنها قسمت کرده‌اند. رقص پارچه‌های رنگی، پیچیده در ساز و نقاره‌ی محلی، به فضای سرد نمایشگاه، جان دوباره بخشیده بود و روز دوم نمایشگاه، به یمن حضور گروه‌های استان‌های دیگر، پر جنب‌وجوش و هیجان‌انگیز بود. اما تهران چه برای عرضه داشت؟

کلانشهر تهران، از ری تا شمیران و از دارآباد تا کن، مهد تمدنی هفت‌هزار ساله است که علی‌رغم داشتن ظرفیت‌های ناب گردشگری، هیچ‌گاه مقصد گردشگری نبوده است. منظور از مقصد گردشگری بودن جایی، این است که  گردشگر، به قصد دیدن آنجا، عزم سفر کند. شهر مهاجرپذیر و شلوغ تهران، همواره به واسطه‌ی تمرکز امکانات و خدمات اداری و دولتی، مورد توجه بوده و همین مقوله، باعث به محاق فراموشی رفتن جاذبه‌های گردشگری آن شده است.
رخ‌نمایی اسکلت ۷۰۰۰ ساله‌ی بانوی اهل ری، از میان حفره‌ی خط انتقال گاز شهری، بار دیگر موضوع تمدن کهن ساکن در این گوشه از ایرانشهر باستانی را مطرح و توجهات را به خود معطوف ساخت.
از دیگر سو، رواج بازسازی خانه‌های قدیمی و تبدیل آنها به بوتیک‌هتل‌، چهره‌ی دیگری از تهران را نمایان ساخت.
اما آیا داشته‌های تهران در حوزه‌ی گردشگری به همین موارد معدود، محدود می‌شود؟
در کنار تمام ظرفیت‌های تاریخی و محله‌های شناسنامه‌دار شهر تهران که هر کدام گنجینه‌ای آکنده از خرده‌فرهنگ‌های بومی است، شاخه‌های متنوعی از گردشگری، همچون گردشگری مهیج، گردشگری سلامت‌محور، گردشگری خانوادگی، گردشگری صنعتی، طبیعت‌گردی و گردشگری خرید، ظرفیت‌های مغفول کلانشهر تهران است که به زعم کارشناسان، به دلیل پایتخت بودن تهران، تحت‌الشعاع چندپارگی مدیریت و نبود متولی واحد، قرار گرفته و آورده‌های مالی این دارایی ارزشمند تهرانی‌ها، مستحصل نشده است.
با این توصیف، شهرداری تهران، در دوره‌ی جدید مدیریت خود، با اشراف به این نکته، با شعار «تهرانِ دیدنی» و شرکت در نمایشگاه گردشگری، تلاشی قابل ستایش در نمایش ظرفیت‌های گردشگری شهری از خود نشان داد.
پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته، با شعار گردشگری برای رشد فراگیر، فرصتی شد تا بر وجوه تاریک و روشن گردشگری شهری نور تابیده شود و نقاط قوت و قابل بهبود آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
حضور سه قطب گردشگرپذیر شهر تهران -دریاچه شهدای خلیج‌فارس، اراضی عباس‌آباد و برج میلاد- در کنار سایر متولیان امر گردشگری شهرداری تهران، به صورت متمرکز در قالب غرفه‌ی شهرداری تهران، نوید آغاز اقداماتی است که در لوای شعار تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام، ضمن معرفی شهر تهران به عنوان یک مقصد گردشگری دیدنی، قصد دارد در مسیر تحقق درآمد پایدار برای شهر تهران قدم بردارد.
تعامل با الگوهای موفق حوزه‌ی گردشگری شهری ایران و جهان و نیز ارتباط مؤثر با UNWTO، راهی مناسب برای تبیین مناسب‌ترین الگوی ایجاد پیوستگی سازمانی بین بازیگران فعال در حوزه گردشگری شهریست.
خلاصه آنکه یکپارچه شدن مدیریت گردشگری در کلانشهرها، تنها راه نجات صنعت گردشگری شهری است و تهران نیز از این مهم، مستثنا نیست.
«تهرانِ دیدنی» تنها تلنگری است برای آغاز حرکتی بزرگ به نفع شهر تهران.

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 17599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =