نرخ بهای بلیت موزه‌های شهرداری پایتخت تعیین شد

در جریان چهل و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، "اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه قیمت‌گذاری بهای بلیت و سیاستگذاری مدیریت موزه‌های تحت مالکیت شهرداری تهران" مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نرخ بهای بلیت موزه‌های شهرداری تهران تعیین شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در جریان چهل و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، "اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه قیمت‌گذاری بهای بلیت و سیاستگذاری مدیریت موزه‌های تحت مالکیت شهرداری تهران" مورد بررسی قرار گرفت.

محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره گفت: در یکی از این موارد قرار شد که این بلیت‌ها برای ایثارگران و کارکنان شهرداری و دارندگان کارت منزلت نیم بها و یا متناسب با وضعیت رایگان اقدام شود؛ همچنین عدم اعلام مبلغ بلیت بازدید از موزه‌ها برای گردشگران خارجی از دیگر ایرادات بود که با برداشتن کلمه «خارجی» آن را اصلاح کردیم. در بحث افزایش غیرمتعارف قیمت بلیت بازدید موزه‌ها نسبت به سنوات گذشته نیز باید در صحن پیشنهاد دهیم تا اعداد را اصلاح کنیم. 

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم در این رابطه عنوان کرد: با توجه به صحبت کمیسیون تطبیق، از سال ۹۷ تا الان هیچ افزایش قیمتی درباره بلیت موزه‌ها نداشته‌ایم، به همین دلیل برای سال ۱۴۰۱ این قیمت‌ها در نظر گرفته شد، البته قیمتها باید برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی متفاوت باشد. 

جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران نیز بیان کرد: شفافیت نداشتن مصوبات یک آفت است، چرا که افراد می توانند متناسب با سلیقه عمل کنند، بنابراین باید صراحت در تصمیم داشته باشیم و شورا نباید اختیار خودش را برای تعیین نرخ  به کارگروه دیگری بدهد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: هیات تطبیق ایراد گرفته که نباید اعتباری که قانون به شورا داده به شورای راهبردی واگذار کنید؛ همچنین قیمت‌ها باید رشد منطقی و متناسب با تورم داشته باشند؛ باید معلوم کنیم که چه کسانی قرار است از ۵۰ درصد تخفیف استفاده کنند و چه کسانی رایگان می‌توانند استقاده کنند.

نرجس سلیمانی نیز پیشنهاد داد که بازدید تا سقف هزار نفر با تشخیص مدیر موزه رایگان شود.

مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: اگر شورای راهبردی را حذف کنیم، به نظرم فرمانداری ایرادی نمی‌گیرد و مشکل حل می‌شود.

حبیب کاشانی هم با پرداختن به ابعاد مختلف این موضوع اظهار کرد: کجا اختیار قیمت‌گذاری را به شهرداری داده‌ایم؟ یک مورد هم وجود ندارد و این اختیار به ما تفویض شده است.

در ادامه محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: موارد رایگان و نیم بها باید مشخص شود و راهش این است که موزه‌های مدنظر رایگان را در مصوبه بیاوریم؛ هیات تطبیق به عدم شفافیت افراد مشمول تخفیف ایراد گرفته است که در تبصره یکم آن را اصلاح کردیم که شهرداری مجاز است با مشخص کردن مشمولان ایراد را برطرف کند و عدم اعلام مبلغ بازدید موزه‌ها برای گردشگران خارجی هم اصلاح شد.

وی افزود: ایراد سومی که فرمانداری گرفته افزایش غیرمتعارف بلیت موزه‌ها نسبت به سنوات گذشته بوده و برای اینکه برای بار دوم به شورای حل اختلاف نرود، باید اعداد را اصلاح کنیم. نهایتا دو اشکال اول حل می‌شود و درباره قیمت هم صحن بحث کند و این نکته مدنظر قرار گیرد که از سال ۹۷ هیچ افزایش قیمتی درباره موزه‌ها و خانه موزه‌ها نداشته‌ایم.

تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران دو پیشنهاد ارائه کرد و گفت: دو پیشنهادم این است؛ اول اینکه برای مخاطبین اصلی در شهرداری، ایثارگران و افراد تحت حمایت بهزیستی و معلولان به ماخذ بهای ۱۰درصد جدول پیشنهادی قرار دهیم و دوم اینکه مبلغ ۵۰درصد باشد و مواردی که شهرداری صلاح بداند که دارای تخفیف باشد می‌توان از محل ماده ۱۷ استفاده کرد.

امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: بازدیدهای گروهی به یک سوم بها و جانبازان و ایثارگران ۵۰ درصد تخفیف و خبرنگاران و افراد دارای کارت منزلت رایگان و برخی خانه موزه‌ها با پیشنهاد شهرداری و تصویب کمیسیون بودجه به صورت رایگان باشد؛ پیشنهاد می‌دهم بهای موزه‌ها ۲۰ هزار تومان، باغ موزه‌ها ۱۵ هزار تومان و خانه موزه‌ها ۵ هزار تومان تعیین شود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آرا پیشنهاد امانی را به تصویب رساندند.

به گزارش شهر جلسه شورا امروز با حضور ۱۴ نفر از ۲۱ نفر عضو شورای شهر تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 17605

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =