درخواست از دولت برای کنترل مهاجرت به تهران/ تشریح آخرین اقدامات برای شناسایی بوی نامطبوع

استاندار تهران از تهیه طرحی با عنوان طرح جامع مهاجرت و ارائه آن به دولت خبر داد.

به گزارش شهر، محسن منصوری استاندار تهران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به دلیل مهاجرت به جمعیت شهر تهران اضافه می‌شود، تمهید استانداری برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهر تهران چیست؟، گفت: در این زمینه در حال تهیه طرحی به عنوان طرح جامع مهاجرت هستیم.

وی ادامه داد: همانطور که پیش از این نیز گفته شده ما در سطح استان تهران بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر افزایش جمعیت داریم البته همه این افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت به استان تهران نیست. بخشی از این افزایش، افزایش جمعیت طبیعی در استان تهران و به دلیل زاد و ولدی است که صورت می‌گیرد. ما از این افزایش جمعیت که ناشی از افزایش جمعیت طبیعی در استان تهران است استقبال می‌کنیم چراکه سیاست کشور حرکت به سمت افزایش جمعیت است.

استاندار تهران تصریح کرد: اما در خصوص افزایش جمعیتی که در استان تهران به دلیل مهاجرت از استان‌های دیگر صورت می‌گیرد باید بگویم که این افزایش جمعیت طبیعتا مشکلات حاشیه‌نشینی و مسائل بعدی را برای استان تهران به همراه خواهد داشت.

منصوری با اشاره به طرح جامع مهاجرت گفت: ما در سطح دولت از عزیزان درخواست کردیم تا اجازه دهند ما طرحی را آماده کنیم تا بتوانیم براساس آن مهاجرت از مبداء را کنترل کنیم. چراکه ما نمی‌توانیم دور تهران را دیوار و حصار بکشیم تا کسی وارد تهران نشود و این اصلا امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانیم جلوی کسی که از مبداء حرکت می‌کند تا برای مهاجرت به تهران بیاید را بگیریم.

وی ادامه داد: باید از مبداء یا مهاجرت اصلا صورت نگیرد یا ساماندهی در این خصوص انجام شود و افرادی که قصد مهاجرت از شهرهای خودشان را دارند به جاهایی بروند که امکان دریافت خدمات بهتری برای آن‌ها وجود دارد. تهران مقصد مهاجرت است اگر افرادی به این جا بیایند ما باید به آنها خدمات بدهیم و وظیفه ما خدمت‌رسانی به آن‌ها است اما مهاجرت یا باید از مبداء کنترل شود و یا هدایت شود.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم توزیع متوازن سرانه‌های بهداشتی در استان تهران چه اقدامی قرار است برای رفع این مشکل صورت بگیرد، گفت: در مجموع سرانه‌های بهداشتی درمانی و آموزشی در استان‌ تهران از خیلی از استان‌های دیگر ضعیف تر است و این موضوع نیز به دلیل تراکم جمعیت در استان تهران است. یعنی به دلیل اینکه جمعیت زیادی در این استان وجود دارد سرانه ما پایین است.

منصوری با تاکید براینکه پایین‌بودن سرانه به معنی عدم دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی نیست، گفت: دسترسی به خدمات بهداشت و درمانی وجود دارد اما با استانداردها هنوز فاصله داریم. چند بیمارستان نیمه کاره در شهرستان‌های استان تهران داریم که چنانچه این بیمارستان‌ها تکمیل شود قطعا وضعیت بهداشت و درمان در استان تهران بهبود پیدا خواهد کرد و ارتقا قابل توجهی خواهد داشت.

وی با اشاره به این مراکز درمانی تصریح کرد: در پیشوا یک بیمارستان نیمه کاره با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که در تکمیل این بیمارستان در دستور کار است. همچنین بیمارستان مفتح در حال نوسازی است. در شهرستان ری بیمارستان فیروزآبادی در آینده نزدیک نیز به بهره‌برداری کامل خواهد رسید متاسفانه این بیمارستان افتتاح شده بود اما بعد از افتتاح به دلیل اینکه هنوز پروژه به طور کامل تکمیل نشده بود تعطیل شد و این اقدام بسیار نادرستی بود در حال حاضر نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران پیگیر رفع نواقص و اصلاح این مرکز درمانی است.

استاندار تهران ادامه داد: همچنین در شهریار یک بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی بزرگ داریم که ۹۰ درصد آن پیشرفت فیزیکی داشته است. در اسلامشهر نیز یک بیمارستان بزرگ در حال ساخت داریم که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین در همین ایام انشالله‌ بیمارستان ملارد را افتتاح خواهیم کرد. در آینده نزدیک نیز فاز اول یک کلینیک درمانی بزرگ در شهر تهران افتتاح خواهد شد.

منصوری خاطرنشان کرد: تصور ما این است که اگر این پروژه‌ها تکمیل شود بخشی از این مشکلات حوزه سلامت و کمبود سرانه‌ها برطرف خواهد شد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اقدامات استانداری تهران برای رفع بوی نامطبوع در تهران که در برخی از مواقع به مشام می‌رسد و گفته می‌شود ناشی از پساب فاضلاب جنوب و غرب تهران است، گفت: چند عامل برای انتشار این بو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به پساب فاضلاب جنوب و غرب تهران اشاره کرد که بخشی از آن در این منطقه رها می‌شود این فرونشست پساب فاضلاب می‌تواند از علل این بوی نامطبوع باشد. موضوع دیگر مجموعه آرادکوه است که وزش بادها باعث می‌شود بوی نامطبوع از این منطقه منتشر شود مسئله سوم که احتمال داده می‌شود می‌تواند منبع این بوی نامطبوع باشد که البته درصد آن هم بسیار کم است موضوع مجتمع‌های دامداری در این محدوده است که این موضوع نیز در حال پیگیری است تا این مشکل در آن محدوده حل و فصل شود.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: مسئله آرادکوه همانطور که می‌دانید در مساحتی حدود  هزار و ۲۰۰ هکتار محل دپو و دفن زباله‌های تهران است. زمانی که این محل برای دفن زباله در نظر گرفته شد جمعیت تهران بسیار کمتر از آن چیزی است که در حال حاضر در تهران جمعیت داریم. امروز روزانه بیش از ۵ هزار تا ۷ هزار تن زباله وارد آرادکوه می‌شود بنابراین کم کم این مجموعه باید از این محل منتقل شود. البته این موضوع نیازمند زیرساخت‌های لازم است و نمی‌توان تصمیم آنی در خصوص آن گرفت. جلساتی نیز در این زمینه با شهرداری تهران برگزار شده‌است و در حال پیگیری هستیم تا این مشکل در آن محدوده حل و فصل شود.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 17639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =