بیانیه گام دوم انقلاب فراتر از یک توصیه است

بیانیه گام دوم انقلاب فراتر از یک توصیه و بیانیه است و لایحه‌ای است برای گذار جامعه‌ای که دچار رسوب‌زدگی شده است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ وبینار تخصصی «شهر و مدیریت شهری تهران در گام دوم انقلاب» با حضور پرویز سروری، نایب رییس و عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ حسین کاشانی پور، شهردار منطقه ۲۱ تهران؛ مجتبی حافظ ملکی، جانشین سازمان بسیج شهرداری تهران؛ مصطفی ملکوتیان، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ یدالله صادقی، مجری پروژه دلالتهای بیانیه گام دوم انقلاب در مدیریت شهری (شهرداری) تهران و روح الله فلاحی گیلان، مدیر مطالعات برنامه ریزی و سرمایه انسانی به عنوان دبیر نشست همزمان با ایام الله دهه فجر به صورت برخط برگزار شد.

پرویز سروری نایب رییس و عضو شورای اسلامی شهر تهران در این نشست برخط با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب فراتر از یک توصیه و بیانیه است، بلکه لایحه ای است برای گذار از جامعه ای که دچار رسوب زدگی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تمام نهضت های انقلابی باید به نظام تبدیل شوند تا کارکرد داشته باشند. نکته ای که حضرت امام (ره) به آن تاکید داشت این بود که نظام باید جوهره نهضتی داشته باشد و مقام معظم رهبری هم در بیاناتشان اشاره فرمودند که «اگر می خواهید انقلاب را قانونی کنید باید قانون را انقلابی کنید».

او با اعتقاد به اینکه مدیریت جهادی مقاومت و اقتصاد مقاومتی واژگانی است که باید به جوهره نظام تزریق شود گفت: نگاه دستگاه های نظارتی به مدیریت جهادی کاملا مقابل مدیریت ریسک است و این که مدیران از ریسک کردن و ایجاد تحول هراس دارند، از پیامدهای عدم حضور مدیران جوان و جهادی در عرصه های مدیریت شهری است. ریسک پذیری از ویژگی های مدیران جوان و خلاق است.

او ادامه داد: برای حل مشکلات شهروندان همواره باید به دنبال مدیریت خلاق و نوآور توسط مدیران جوان باشیم. جوانگرایی با هوشمندی، شفافیت، ابتکار و شجاعت عجین است و می تواند راهگشای مشکلات مدیریتی در شهر باشد.

حسین کاشانی پور، شهردار منطقه ۲۱ تهران با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند و راهگشای مسائل و چالش های مدیریت شهری است گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اصول بنیادی مدیریتی هدف نهایی است، مبنای فکری مدیران در مجموعه شهرداری باید مبتنی بر اصول تحولات سازنده در حوزه مدیریت شهری باشد.

شهردار منطقه ۲۱ تهران در ادامه با اشاره به طلوع خورشید ولایت عظمی در حوزه های مدیریتی تاکید کرد: اینکه مقام عظمی ولایت در تمام حوزه های مدیریتی و علمی کشور رهنمودهایی برای کارگزاران دارند باعث خوشحالی و افتخار مردم و مسئولین است.

او معتقد است شهر پیشرو شهری است که از رضایتمندی شهروندان برخوردار باشد. وقتی سرانه ها به صورت عادلانه در مناطق تقسیم شوند همانقدر که شهروندان شمال شهر رضایت دارند شهروندان مناطق کم برخوردار هم خشنود خواهند بود.

کاشانی پور با تاکید بر رضایتمندی شهروندان از اجرای شیوه نامه های مدیریتی بر مبنای گام دوم انقلاب افزود: در مسیر انجام وظایف محوله دو هدف کلی مدنظر است؛ اول اینکه تمام اقدامات به نحو احسن صورت پذیرد و دوم اینکه کام شهروندان در اثر اعمال مدیریت و خدمت رسانی به شیوه های نوین و مطلوب، شیرین شود و رضایتمندی حداکثری شهروندان ره آورد این تغییرات باشد.

شهردار منطقه ۲۱ تهران با اعتقاد به اینکه روزمره گی عامل شکست مدیریت شهری است ادامه داد: بنا به فرموده امام صادق(ع)؛ هرکس دو روزش، یکسان باشد زیان‌کار است. مدیران در مجموعه مدیریت شهری باید این فرموده ارزشمند را سرلوحه کارهایشان قرار دهند و در امر خدمت رسانی هر روز بهتر از دیروز عمل کنند. شهر آباد شهری است که شهروندان شاد و مطالبه گری داشته باشد.

مصطفی ملکوتیان، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به ارکان تحول در انقلاب اسلامی گفت: مدیریت جهادی – شهری و انقلابی ارکانی دارد و با برخورداری از نیروهای کارکشته و بسیج و امکانات مادی و پتانسیل های موجود کارگشا به اهداف خود دست می یابد.

او افزود: مدیریت جهادی می تواند یکی از انواع موفق مدیریت باشد، در صورتی که در راه رسیدن به آن، از نخبگان و دانش آموختگان، گروه های مردمی و نیروهای مساجد استفاده شود.

ملکوتیان با اشاره به ارکان هفت گانه عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب گفت: سازماندهی نیروهای بسیج و نخبه برای ارائه خدمات مردمی و استفاده از منابع مالی مردمی در اجرای طرح های مردمی و به کارگیری تجربیات شهرهای دیگر جهانی در حوزه ترافیک و آلودگی هوا و استفاده از روش های کاربردی و راه اندازی سامانه دریافت پیام های مردمی و لزوم پاسخگویی نهاد شهرداری و حذف دیوانسالاری های غیر ملزوم راهگشای مدیریت شهری در عملیاتی شدن گام دوم انقلاب است.

مجتبی حافظ ملکی، جانشین سازمان بسیج شهرداری تهران با تاکید بر مشارکت های مردمی و گروه‌های جهادی گفت: در شهری که ۷۰ هزار هکتار وسعت دارد و جمعیت آن ۱۰ میلیون نفر است، از فردیس کرج تا پردیس بومهن تنوع قومیتی دارد، در روز ۴ میلیون نفر در این شهر تردد دارند، اقدامات میان دستگاهی و اشتراکی برای مدیریت شهری ناممکن و سخت به نظر می آید.

حافظ ملکی با اشاره به حیات طیبه شهروندان با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری ادامه داد: ما در این شهر نیاز به گفتمان سازی داریم و می بایست زنجیره ارتباطات را به لایه های میانی جامعه توسعه دهیم و بدون وجود مردم در بطن امور نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

او افزود: ایجاد نگاه امیدوارانه از اهداف بیاینه گام دوم انقلاب است. همانطور که در تصویر سایت اطلاع رسانی رهبر انقلاب می بینید پرچم در دستان یک بانوی انقلابی حمل می شود و همراهانشان همه از جوانان هستند، نشان از اهمیت زنان و جوانان در نگاه رهبری دارد.

صادقی، مدیر اجرای طرح مطالعاتی «شهر و مدیریت شهری تهران در گام دوم انقلاب» در ادامه گفت: در روند مطالعات صورت گرفته تمام کلید واژه های مدیریت شهری توسط گروه مطالعاتی استخراج و با ارجاع به دیگر بیانات مقام معظم رهبری کلمه به کلمه و نکته به نکته بررسی شد.

او افزود: در ادامه مطالعات متوجه شدیم که در دل بیانیه گام دوم انقلاب نکات بسیاری وجود دارد که باید موشکافانه به آن نگاه کرد، اشارات غیرمستقیمی که با دلالت های فراوان ضرب در ماموریت ها شد و دستاوردهایی به همراه داشت.

صادقی تشریح کرد: احکام سیاستی در حوزه های مختلف مدیریتی استخراج شد و با ارائه شرح و بست برای اجرا در حوزه های مدیریتی آماده است و شرح و بست های به دست آمده با گفتگوهای تکمیلی مدیران شهری در حوزه های مختلف به  دستورالعمل های کاربردی تبدیل شده است. 

گفتنی است؛ در پایان این نشست مقرر شد نظرات به دست آمده در بانک اطلاعاتی از پیشنهادات ذخیره شود و با برنامه های راهبردی و سیر گذار نظر به عمل مدل نهایی اجرایی آن در اختیار مدیران قرار گیرد.

انتهای پیام

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 17688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =