از مطالبه مردمی برای جمع آوری دستفروشان مترو تا اجرای طرح آزمایشی ساماندهی دربرخی ایستگاه ها

چندسالی پس از افتتاح نخستین ایستگاه‌های مترو تهران، دستفروشی در این شهر زیر زمینی آغاز شد؛ دستفروشانی که با افزایش خطوط و ایستگاه‌ها، روز به روز بر تعدادشان افزوده شد و مشکلاتی متعدد برای مسافران به‌وجود آوردند و حالا مسوولان شهری در تلاشند تا هم شرایط برای دستفروشان بهتر شود هم برای مسافران معترض به دستفروشی در مترو.

به گزارش خبرنگار شهر، شرایط اقتصادی، تورم، و مهاجرت‌ به تهران جزو دلایلی است که برخی از مردم برای امرار معاش به دستفروشی روی آورده‌اند؛ اما وجود مسافرانی که هر چند دقیقه با ورود هر قطار تغییر می‌کنند و مخاطب جدیدی برای فروش دستفروشان به حساب می‌آیند را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل دستفروشی در شبکه مترو دانست.

فروش اجناس تقلبی و بی کیفیت، تکدی گری، اذیت و آزار مسافران در زمان‌های اوج سفر و ازدحام قطار، مشکلات امنیتی، سر و صدای بلند، دزدی و البته درگیری‌های فیزیکی میان مسافران و دستفروشان از جمله مشکلات و چالش‌های متعددی است که طی همه این سال‌ها به دنبال دستفروشی در مترو ایجاد شده است.

از طرفی هم بعضی از این دست‌فروشان متکدیانی هستند که گاهی کودکان را هم در مترو برای دستفروشی بکار می‌گیرند.

هرچند دست‌فروشی به تنهایی جرم نیست و خیلی از این افراد نان آور خانواده هستند، اما ایجاد مزاحمت در مترو باعث تأخیر در حرکت قطارها، به‌وجود آمدن بار ترافیکی و در نهایت شکایت شهروندان شده و وضع نابسامانی را پدید می‌آورد که مستلزم برخوردی قانونی است. در بیشتر کشورهای پیشرفته، دستفروشان ساماندهی شده‌اند و در مکان‌های مشخصی که امنیت دیگر شهروندان را تهدید نکند و باعث آزار و اذیت دیگران نشود، استقرار یافته‌اند.

مرز میان تخلف و جرم را می توان اینچنین تعیین کرد که اگر دستفروشی بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران باشد، تخلف است و زمانی که مزاحمتی برای مردم ایجاد کند، جرم محقق می‌شود. به تعبیر دیگر، اگر دستفروشان مزاحمت ایجاد کنند، جرم مرتکب شده‌اند و اگر هم‌زمان با این کار به نقض حریم خصوصی افراد و یا ایجاد سدمعبر در واگن‌های قطار، سکو و ایستگاه‌ها بپردازند جرم دیگری مرتکب شده اند.

بارها طرح‌های مختلفی برای جمع آوری و ساماندهی دستفروشان در مجموعه خطوط مترو اجرا شده اما هیچ وقت نتیجه اثربخشی برای کاهش تعداد دستفروشان و حل مشکلات آن‌ها به همراه نداشته است.

به گفته مسئولان مترو، بخش بسیاری از دستفروشان از مشکلات مالی و معیشتی رنج نمی‌برند چرا که به علت فروش زیاد و درآمد بالا به دستفروشی در مترو روی آورده‌اند هر ایستگاه و خط مترو در تصرف یک گروه دستفروش است، همچنین به گفته دستفروشان این کار یک شغل پردرآمد برایشان محسوب می‌شود که هیچ جای دیگر نمی‌توانند روزانه به این میزان درآمد و مشتری داشته باشند. البته نمی توان منکر آنهایی شد که واقعا دارای مشکلات معیشتی هستند.

همزمان با آغاز فعالیت دوره اخیر مدیریت شهری، طرحی برای ساماندهی دستفروشان در ایام پایانی سال در تعدادی ایستگاه درحال اجراست که در صورت موفقیت به دیگر ایستگاه و خطوط مترو نیز تسری خواهد یافت.

در همین رابطه؛ مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در گفت‌وگو با شهر، درباره حضور غیرقانونی و ساماندهی دستفروشان گفت: بروز و ظهور دستفروشان و تردد متکدیان؛ همانطور که در شهر اتفاق می‌افتد در شهر زیرزمینی مترو هم رخ می‌دهد، به طوری که با حضور آن‌ها آرامش روانی شهروندان در این شهر بزرگ زیرزمینی با این حجم از تردد خدشه دار می شود. بنابراین ما رفع این معضل را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

حامد مقدم با بیان اینکه شهروندان در پیام‌ها و تماس‌های تلفنی از مترو می‌خواهند تا موضوع دستفروشان را ساماندهی کند، افزود: هرچند به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توان به یکباره به جمع کردن این افراد اقدام کرد اما می‌توان این دستفروشان را در مکان‌های مشخص شده ساماندهی کرد. در همین راستا طرح‌ آزمایشی در دست اقدام است تا در صورت موفقیت آمیز بودن در تمام ایستگاه‌ها اجرا شود.

وی با بیان اینکه این افراد تمایل زیادی به فعالیت در داخل واگن‌ها دارند، گفت: در حالی که دستفروشان شلوغی مترو را یکی از دلایل انتخاب آن برای فعالیت می دانند، اما در زمان شلوغی ایستگاه‌ها وجود این دستفروشان باعث ایجاد مزاحمت برای مسافران می‌شود.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تأکید بر اینکه برای کاهش حضور این افراد در ایستگاه‌ها و قطارها نیازمند همراهی جدی سازمان‌های متولی و همچنین همیاری مسافران هستیم، گفت: اقدامات این شرکت به تنهایی نمی‌تواند مانع از حضور و فعالیت متکدیان و دستفروشان باشد.

انتهای پیام/

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 17788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =