برای رفع آسیب‌های اجتماعی بدون پشتوانه مردمی کاری پیش نمی‌رود

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ادبیات شهردار تهران در بازدید از گودها و مواجهه با افراد آسیب دیده این است که ما آمدیم نوکری شما و وظیفه خودمان را انجام دهیم، گفت: اعتیاد یک بحث هویتی است و ما نمی‌توانیم از طریق اخلال در هویت و تحقیر، این مشکل را حل کنیم.

به گزارش خبرنگار شهر، محمدامین توکلی‌زاده، در اولین رویداد ایده پردازی و شبکه سازی ساماندهی معتادان متجاهر شهر تهران- چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰- با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امام (ره) کار انقلاب را در مدلی طراحی کرد که ما هر مدل دیگری غیر از آن را برویم، به نتیجه نمی‌رسیم. بر مبنای تمام تئوری‌ها نباید انقلاب پیروز می‌شد، هیچ دلیل منطقی برای اینکه یک طلبه بتواند ژاندارم منطقه را با بزرگترین سازمان امنیتی و ارتش زمان خود شکست دهد وجود نداشت، اما معجزه امام(ره) این بود که توانست یک تفکر مردمی را حاکم کند. این ریل‌گذاری انجام شد و ما هر چیزی را در این چهل سال به مردم متصل کردیم موفق شد و هر جا از مردم دور افتادیم، به نتیجه نرسیدیم.

وی افزود: مدل اولیه‌ای که شهردار تهران در مدیریت جدید شهری طراحی کردند، مدل قرارگاهی بود که سه ضلع را در این مدل متصور شدیم، شهرداری با همه امکاناتش، نهادها و دستگاه‌ها و تشکیلات موظف و مردم که ضلع اصلی آن هستند که جلسه امروز نیز بر محور مردم شکل گرفته است.

توکلی‌زاده ادامه داد: در یک شهر ۱۰میلیونی با ۷۰هزار هکتار جغرافیا قرار داریم، هر چند مسائل اجتماعی و فرهنگی جغرافیابردار نیست. به طوری که حتی اگر همه امکانات و نهادها پای کار بیایند بدون گره خوردن با مردم نمی‌توانند کاری را در حوزه آسیب‌های اجتماعی پیش ببرند. این کارها مدل و الگو می‌خواهد که باید با کمک شما استخراج شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: عدد آسیب‌ها به نسبت ۱۰ میلیون جمعیت شهر، عدد بالایی نیست اما این ما هستیم که باید این شرایط را ایجاد کنیم تا مردم بتوانند این آسیب‌ها را جمع کنند؛ مردمی که کارهای بزرگتر از این را انجام دادند. امروز مساجد و خیریه‌های ما در این موضوع کجا قرار می‌گیرند؟ نتوانسته‌ایم با مردم تعامل کنیم تا آنها به این نتیجه برسند که ایجاد گرمخانه درمحله مانند دفاع مقدس و کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان است. هر چند در بعضی نقاط این تعامل انجام شده اما باید در ابعاد وسیع‌تر شکل بگیرد. در این موضوع عددها مهم نیست بلکه رویکردها مهم است، چرا که یک اقدام همگرا و الگوساز است که گره گشایی می‌کند. خواهش ما از شما عزیزان ایجاد این الگو است.

به گفته وی، در کشورها و نقاط مختلف الگوهایی وجود دارد اما ما باید الگوهای خودمان را از طریق تبدیل دانش، استخراج کنیم.

توکلی‌زاده اضافه کرد: با یک موضوع انسانی طرف هستیم و هر فردی که دچار این بلیه شد برای خودش راهکاری مجزا دارد، بنابراین  نمی‌توان در این موضوع کلیشه‌ای عمل کرد اما می‌توان یک راهکار کلی در نظر گرفت؛ هر چند باید آسیب‌شناسی انجام شود اما نیاز به الگو مهم‌تر از آن است؛ باید هدف‌گذاری درست داشته باشیم تا بتوانیم به سمت آن حرکت کنیم؛ سعی ما بر این بوده که به این کار و این آسیب نزدیک شویم تا ببینیم خود این افراد چه می‌گویند و روایت این افراد از هر تجربه نگاری برای ما مفیدتر خواهد بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: یک دنیا پشت اعتیاد است و این حوزه بزرگترین بیزینس دنیاست که هزینه‌های گزافی برای جذب مشتری در آن انجام می‌شود. کمپانی‌ها و باندهای پشت آن اجاره نمی‌دهند، موضوع به راحتی جمع شود، بنابراین باید اول فرد معتاد را از چنگ این پاتوق‌ها نجات داد.

وی با اشاره به اینکه باید قدردان همه افرادی که پیش از ما در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی زحمت کشیدند باشیم، گفت: امیدواریم با همتی که در سازمان رفاه شهرداری شکل گرفته و تشکیل این جلسات کارها را جلو ببریم. این قرارگاه سطح بحران را به سطحی برساند که بتوانیم مشکل را در یک مجموعه و کانون محلی حل کنیم اما برای این مهم باید این زخم را به آن نقطه رساند که البته ما الان هنوز در آن نقطه نیستیم.

توکلی‌زاده در پایان یادآور شد: اعتیاد یک بحث هویتی است و ما نمی‌توانیم از طریق اخلال در هویت و تحقیر، این مشکل را حل کنیم. ادبیات شهردار تهران در بازدید از گودها و مواجهه با افراد آسیب دیده این  است که ما آمدیم نوکری شما و وظیفه خودمان را انجام دهیم، بنابراین توقع و تمنای ما از شما این است که  به ما کمک کنید به آن الگوها با شاخصه‌ها و مولفه‌های مرتبط و مناسب برسیم تا در این مسیر به نتیجه مطلوب دست یابیم.

انتهای پیام/

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 17808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =