استفاده از ابریشم مصری به عنوان آفت‌کش در منطقه ۱۷

برای اولین بار در جهان از گیاه ابریشم مصری به عنوان آفت‌کش در شهرداری منطقه ۱۷ استفاده شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، ابراهیم کوه نژاد معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه با اشاره به بهره برداری از گیاه ابریشم مصری برای اولین بار در جهان توسط شهرداری منطقه ۱۷، گفت: بخش آزمایشگاه گیاه پزشکی مرکز تام اداره فضای سبز، با هدف جایگزینی سموم شیمیایی، جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی و سلامت شهروندان در عرصه کنترل آفات درختان، اقدام به تولید آفت کش گیاهی از گیاه ابریشم مصری کرد.

او افزود: بر اساس مطالعات پژوهشی بخش آزمایشگاه گیاه‌پزشکی، این آفت کش گیاهی، آفاتی چون شته و شپشک را از بین می برد و حشرات مفیدی مثل کفشدوزک و زنبورهای پارازیتوئید در طبیعت زنده می مانند و به چرخه حیات خود علیه آفات ادامه می دهند.

کوه نژاد تصریح کرد: اداره فضای سبز این حرکت افتخارانگیز را با شعار از طبیعت برای طبیعت، با چاپ ۴ عنوان مقاله معتبر به زبان فارسی و انگلیسی در مجله گیاهپزشکی کاربردی و کنگره بین المللی کنترل بیولوژیک منتشر کرده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه اظهار کرد:در گذشته استفاده از سموم شیمیایی علاوه بر از بین بردن همه حشرات و جانوران مفید در فضای سبز، باعث تخریب اکوسیستم طبیعت می شد، اما با این رویکرد علمی جدید و معرفی کاربردی گیاه ابریشم مصری، حرکت بزرگی از سوی این مرکز صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که تاکنون در عرصه فرمولاسیون سازی، از گیاهان دارویی چون آویشن، رزماری، زیتون تلخ، خر زهره، و ... استفاده شده است، اما تا امروز از گیاه ابریشم مصری هیچ گونه بهره برداری برای تولید آفت کش در جهان انجام نگرفته است. اسانس یا عصاره گیاهان، به تنهایی قابلیت کنترل آفات را ندارد و این اسانس ها باید طی فرآیندهای آزمایشگاهی فرموله شوند تا قابلیت پایداری و سمیت را داشته باشند. لذا این فرمولاسیون به شیوه نوین و به صورت میکروکپسول با پایداری و قابلیت انبارداری به بهره برداری رسیده است.

انتهای پیام/

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 17932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =