به «کرونا» سفر نکنید

آمار ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن در حالی همچنان روندی افزایشی را طی می‌کند که ظاهرا دیگر خبری از بسیاری از محدودیت‌های ویژه کرونایی از جمله محدودیت در سفر نیست.

به گزارش شهر، نزدیک به دوسال از اعلام رسمی ورود کرونا به کشور گذشته و در حال حاضر برابر آنچه که وزارت بهداشت اعلام کرده در پیک ششم کرونا که با سویه امیکرون این ویروس اوج گرفته، ۲۴۷ شهر کشور به حالت قرمز کرونایی درآمده‌اند. همچنین ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند و البته وضعیت هیچ شهری آبی نیست. این درحالی است که حدود یک ماه پیش وضعیت نقشه کرونایی کشور کاملا برعکس بوده و هیچ رنگ قرمز و نارنجی در نقشه قابل مشاهده نبود.

تغییری که به نظر می‌رسد، قدرت سرایت بالای امیکرون و همچنین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، دو عامل مهم شیوع آن باشد. برخی از کارشناسان نیز بازگشایی مدارس، برگزاری مراسم‌های تجعمی نظیر جشنواره فیلم فجر و ... را از جمله دیگر دلایلی می‌دانند که منجر به تغییر رنگ نقشه کرونایی کشور از آبی به قرمز طی یک ماه اخیر شد.

واکسن نزده‌ها یا افرادی که تنها دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده بودند، نیز عامل دیگری بودند که بسیاری فعالان حوزه سلامت عمده مرگ و میرهای ناشی از کرونا را به آنان نسبت دادند؛ افرادی که بنا بود یکسری محدودیت های اجتماعی برای رفت و آمد و فعالیت آنان در فضاهای عمومی اتخاذ شود که البته تاکنون هیچ خبری از آن نست.

در پیک ششم اما بر خلاف دیگر پیک‌های کرونا، هیچ ممنوعیت یا محدودیتی برای سفر نیز اعمال نشد و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از مسئولان وزارت کشور، پلیس راهور و وزارت بهداشت نیز حاکی از آن است که گرچه دستور العملی در این خصوص تحت عنوان «دستورالعمل طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا» از سوی ستادملی مقابله با کرونا تدوین و در تاریخ ۱۵ آذرماه امسال برای اجرا ابلاغ شده اما تاکنون دست کم در مورد ممنوعیت تردد بین شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی اعمال نشده است.

بر اساس این دستورالعمل که متن کامل آن منتشر نشده است، «تردد صاحب پلاک خودروی شخصی که دو دز واکسن تزریق کرده باشد و در حالت بیماری نباشند بلامانع است و البته رانندگان متخلف در صورت عدم رعایت الزامات یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.»

مصوبه‌ای که البته ضمانت اجرای آن نیز دارای ابهام است و گرچه می‌توان آن را تا حدودی برای مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی قابل اجرا دانست، اما در مورد مسافران خودروهای شخصی چندانی اجرایی نخواهد بود. به ویژه آنکه معیار تشخیص صاحب پلاک خودروی سواری است و معلوم نیست که اگر فردی که واکسن زده و بیمار هم نیست، خودروی خود را در اختیار فردی واکسن نزده قرار دهد یا حتی دیگر مسافران آن مبتلا به کووید۱۹ باشند، نحوه تشخیص چگونه خواهد بود.

پیش از این و در طرح قبلی خروج خودورهای با پلاک بومی از شهرهای قرمز و نارنجی به ترتیب یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه داشت و همین مبلغ نیز برای ورود خودروهای غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی در نظر گرفته شده بود، که البته اجرای آن در دوره قبلی که رنگ قرمز و نارنجی از نقشه کرونایی کشور حذف شد، متوقف شد و بنا بود تا روش هوشمند جایگزین آن شود. روشی که هیچ جزئیاتی از نحوه اجرای آن اعمال نشده و هیچ مقام مسئولی در وزارت کشور، پلیس، ستادمقابله با کرونا و ... درباره آن توضیح نداده است.

ممنوعیت سفر برای واکسن نزده‌ها؛ آری

ممنوعیت سفر برای مبتلایان به امیکرون؛ شدنی نیست

در این شرایط ابوالفضل حکیم پور، پزشک و فعال حوزه سلامت به ایسنا می‌گوید:« بیش از هر چیز همان توصیه همیشگی که حالا دیگر تکراری هم شده در برابر سویه امیکرون کرونا موثر است، یعنی مردم باید حتما واکسن بزنند، اگر دز اول را زده‌اند در زمان مقرر دز دوم و اگر دز دوم را هم زده‌اند در زمان مقرر دز سوم واکسن خود را تزریق کنند. توصیه دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است و دیگری پرهیز از سفرهای غیرضروری چه در داخل شهر و چه در بین شهرهاست.»

او درباره اینکه آیا می‌توان ارائه برخی خدمات نظیر استفاده ازمترو یا ایجاد محدودیت در سفرهای برون شهری را برای افراد مبتلا به امیکرون ایجاد کرد نیز می‌گوید:« این موضوع منطقی به نظر نمی‌رسد، ممکن است فردی اصلا تست کرونا نداده باشد، اما مبتلا باشد، یا اصلا تست کرونای فردی کاذب باشد. اگر این اطمینان را در مردم ایجاد کنیم که برفرض در فضای مترو هیچ فرد مبتلا به کرونایی وجود ندارد، آن وقت میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا می‌کند و از آن طرف هم در واقع چنین اتفاقی رخ نداده و ممکن است فرد مبتلا نیز وارد مترو شود اما اطلاعاتش در جایی ثبت نشده باشد.»

به گفته وی، درباره اعمال محدودیت‌های تردد بین شهری و در واقع هرنوع محدودیتی لازم است حتما هزینه و فایده آن مورد بررسی قرار بگیرد و این موضوع مشخص شود که اجرای یک طرح چقدر در کنترل بیماری و روند ابتلا به آن موثر است.

این فعال حوزه سلامت می افزاید: «اما می‌توان این محدودیت‌ها را تا حدودی برای افراد واکسن نزده اجرا کرد. یعنی می‌توان مانع از سفر واکسن نزده‌ها شد یا برخی از خدمات به آنان ارائه نشود. این موضوع شدنی‌تر به نظر می رسد تا اینکه ما بگوییم می‌توان مانع از سفر افراد مبتلا به کرونا شد. البته باید این موضوع را نیز مدنظر قرار دهیم که حتی افراد واکسن زده نیز ممکن است به امیکرون مبتلا شوند یا ناقل باشند، اما دشواری بیماری و آسیب‌های ناشی از آن برای واکسن زده‌ها کمتر است. پس نباید تصور کنیم فردی که واکسن زده صددرصد از ابتلا به امیکرون در امان است.»

حکیم‌پور در عین حال از مردم نیز درخواستی را مطرح می‌کند و می‌گوید:« فرض بگیریم که هیچ محدودیتی نبود، اما آیا عقل حکم نمی‌کند که از خودمان و جامعه اطرافمان در برابر ابتلا به کرونا محافظت کنیم. پس لازم است مردم حتما از انجام سفرهای غیرضروری به خصوص در تعطیلات پیش رو پرهیز کنند. از دید و بازدیدها و دورهمی‌ها در روز پدر نیز خودداری کنند تا زودتر بتوان چرخه امیکرون را شکست.»

پیگیری‌ها از مسئولان وزارت کشور، نیروی انتظامی، ستادمقابله با کرونا، وزارت بهداشت و ... درباره شفافیت در نحوه اجرای «دستورالعمل طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا» همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که لازم است ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه با صراحت و البته سرعت عمل بیشتری نیز فعالیت کند. البته تا آن زمان بهترین کار برای مقابله با کرونا، مسئولیت پذیری اجتماعی فردی شهروندان در برابر این بیماری است و از این رو لازم است از انجام سفر و به خصوص سفرهای عیرضروری چه در داخل و چه در خارج از شهرها پرهیز کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 17970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =