احداث غرفه‌های تحویل پسماند در مترو/ ساخت ۱۰ اتاق مادر و کودک در سال ۱۴۰۱

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از اجرای طرح‌هایی جدید به منظور بهره‌وری بیشتر از ظرفیت‌های موجود شبکه مترو تهران نظیر تأمین نیازهای خدماتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهروندان در ایستگاه‌ها خبر داد.

محمد نقیب در گفت‌وگو با شهر، درباره راهکارهای چگونگی بهره‌وری بیشتر از ظرفیت‌های موجود شبکه مترو تهران، توضیح داد: یکی از راهکارهای مهم این است که مسافر از ایستگاه مترو خارج نشود، یعنی تمام سرانه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مسافر در داخل شبکه مترو رفع شود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه درباره دو توافق‌نامه با سازمان پسماند و میادین میوه و تره بار، گفت: در همین راستا با سازمان پسماند تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است تا مسافران امکان تحویل پسماند در ایستگاه‌ها را داشته باشند و از آن‌طرف تسهیلاتی نظیر بلیت رایگان مترو دریافت کنند، البته این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده است؛ همچنین تفاهم‌نامه دیگری با سازمان میادین میوه و تربار مننعقد شده است تا در ایستگاه‌های پر جمعیت، غرفه میوه و تره بار ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تأمین نیازهای شهروندان در شبکه مترو باعث می‌شود تا مسافر از شمال شهر به جنوب شهر نرود یا مسافت طولانی را در خیابان‌ها با خودرو طی نکند، افزود: البته باید این نکته را هم درنظر گرفت که هیچ‌گاه نمی‌توان بازار تهران را به مجموعه مترو منتقل کرد اما می‌توان با یک‌سری امکانات، نیازهای فوری شهروندان را در ایستگاه‌ها تأمین کرد.

نقیب ضمن تأکید بر هوشمندسازی شبکه مترو عنوان کرد: باید طرح شهر هوشمند اجرا شود تا در آینده به عنوان پایه و اساس بسیاری از فعالیت‌های مترو بشمار رود؛ برای مثال اگر فردی نیاز به بیمه خودرو دارد، می‌تواند هنگام استفاده از مترو، خودروی خود را در ایستگاه مترو نزدیک محل کار یا خانه بیمه کند؛ تمامی این موارد امکاناتی هستند که متروهای سراسر جهان برای شهروندان فراهم می‌کنند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در ادامه تأکید کرد: مترو تهران هم استارت این کار را زده است تا در این دوره مدیریتی جدید با انعقاد تفاهم‌نامه‌های کاربردی، نیازهای مسافران و شهروندان را در داخل مترو برطرف کند و رفع نیازهای شهروندان باید در اولویت هرکاری قرار گیرد.

وی درباره اتاق‌های مادر و کودک بیان کرد: درحال حاضر ۱۰ اتاق مادر و کودک در خطوط مترو تهران وجود دارد که در دوره‌های پیشین ساخته و تجهیز شدند. اینکه چرا این اتاق‌ها در دوره قبلی تعطیل شد را باید از دوستانی پرسید که این اقدام را انجام دادند و نیاز مردم در اولویت کاری‌شان نبود. البته مدیران قبلی علت تعطیلی را شیوع کرونا و کاهش استقبال از این اتاق‌ها می‌دانند اما باید اعلام کنم که ماجرای این تعطیلی‌ها پیش از دوران کرونا آغاز شد.

نقیب با بیان اینکه باید اولویت ما حل مشکلات شهروندان باشد، عنوان کرد: چیزی که می‌تواند مشکل مسافر را حل کند باید در اولویت کاری مدیران قرار گیرد. اتاق مادر و کودک حل مشکل مادری است که حین استفاده از مترو نیاز فوری به رسیدگی به فرزند خود را دارد و باید در همان‌جا مشکل را حل کند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ضمن اعلام افزایش ۱۰ اتاق مادر و کودک به ۲۱ اتاق در دوره مدیریتی جدید گفت: مدت زمان اجرای این طرح بستگی به میزان اعتبار و منابع مالی دارد که در اختیار ما قرار می‌دهند اما تلاش می‌شود که ۱۰ اتاق مادر و کودک در سال ۱۴۰۱ افتتاح شود.

وی در ادامه توضیح داد: مترو تهران متشکل از ۷ خط مترو است و میانگین هر خط باید ۳ اتاق مادر و کودک داشته باشد؛ ابتدای خط، انتهای خط و میانه خط باید هر کدام یک اتاق داشته باشند تا مادری که همراه فرزند خود از مترو استفاده می‌کند، امکان دسترسی راحت به اتاق مادر و کودک را داشته باشد.

انتهای پیام/

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 18071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =