فروش تراکم و چیزی به نام شارژ شهری نداریم/ تخصیص ۴۵۰ میلیارد تومان به موضوع آسیب‌های اجتماعی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس طرح جامع فعلی، فروش تراکم را به گونه‌ای که در گذشته وجود داشت، نداریم.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با اشاره به اینکه شهرداری تهران تاکنون اقدامات مناسبی را انجام داده، گفت: میزان بودجه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان مصوب و به فرمانداری ارسال شد؛ این بودجه از سه منبع حاصل می‌شود؛ یکی از آنها منابع درآمدی شهر تهران است که حدود  ۳۸هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود، مثلا مالیات بر ارزش افزوده ۷۷۶۰ میلیارد تومان است که این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود، عوارض ساختمانی و مالیات ۲۲ هزار میلیارد تومان است که بخش عمده درآمدهای شهرداری از این منبع است که این منبع را در بودجه امسال از سال گذشته نیز کمتر دیده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال گذشته محقق شده است، افزود:  ۵۷ هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی شهرداری بود که ما آن را به ۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم تا واقعی‌تر شود؛ حدود ۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای متفرقه مانند جریمه کسر پارکینگ، ۸ هزار میلیارد تومان فروش اموال و ۴ هزار میلیارد تسهیلات و واگذاری است.  

وی ادامه داد: بر اساس طرح جامع فعلی فروش تراکم به صورتی که در گذشته وجود داشت، نداریم، بلکه در هر نقطه‌ای از  شهر، حد طبقاتی در طرح جامع پیش‌بینی شده که به صورت اتوماتیک به آن قطعه آن میزان تراکم را  می‌دهند و بیشتر از آن تخلف است، بنابراین فروش تراکم نداریم و منظور از عوارض ساختمانی در واقع عوارض نوسازی است. 

به گفته چمران، بر اساس قوانین شهرسازی اگر در یک کوچه‌ای ۶۰ درصد آن شکل گرفته باشد، شهرداری بنا به شرایطی می‌تواند اجازه دهد بقیه املاک نیز به همان صورت ساخته شوند. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بخش حمل و نقل و ترافیک بودجه‌ای بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان دارد که از سال گذشته بیشتر شده است، اضافه کرد: مثلا برای بخش اتوبوس یک رقم ۴ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی کردیم و سهم مترو  ۶ هزار میلیارد تومان است که بخشی برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو در نظر گرفته شده است و برای سایر خطوط ۶۲۴ میلیارد تومان اختصاص داده شده است؛ ۳ هزار میلیارد تومان هم برای تبصره‌هاست، همچنین اورهال مترو ۷۸۲ میلیارد تومان و  ۲۱۰۰ میلیارد تومان مابه التفاوت بلیت مترو است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بلیت مترو یک سوم سهم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم نیز سهم مردم است و درواقع از مردم کمتر از یک سوم می‌گیریم و امیدواریم در بودجه دولت پیش‌بینی شود؛ علاوه بر این ۵۰۰ میلیارد تومان برای هوشمندسازی شهر در نظر گرفته شده است. 

چمران عنوان کرد: برای رفت و روب شهری حدود ۲ هزار میلیارد تومان و ۲۱۰۰ میلیارد هم برای ایجاد و نگهداری فضای سبز در نظر گرفته شده است؛ جرایم قطع درختان صرفا برای ایجاد فضای سبز در نظر گرفته می‌شود؛ در حوزه آتش نشانی ۵۷۰ میلیارد تومان برای تجهیزات و ۱۵۰۰ میلیارد تومان جبران هزینه‌های آتش‌نشانی داریم و  ۲۸۵۰ میلیارد تومان نیز برای ستاد بحران شهر تهران در نظر گرفته شده است. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه حقوق کارکنان حدود ۳۰ درصد بودجه را در برمی‌گیرد، افزود: هزینه برای بخش‌های عمرانی و خدمات شهری ۶۰ درصد در نظر گرفته شده و مابقی برای سایر هزینه‌هاست؛ همچنین در بخش فرهنگی و اجتماعی ۴۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و ۳۲ میلیارد تومان برای حوزه زنان از جمله توانمندی آنها اختصاص دادیم.

وی در ادامه گفت: ایده ساخت هتل‌ها در پارک‌های جذاب و بزرگ شهر که توسط شهردار تهران مطرح شد، با سرمایه‌گذاری و مشارکت می‌باشد و دست شهرداری در این مسأله باز است و پیشنهادهایی نیز برای مشارکت به شهرداری رسیده است. 

چمران یادآور شد: بخشی به نام شارژ شهری نداریم و دریافتی‌های ما بر اساس قانون است و حداکثر عوارض دریافتی ۲۵ درصد خواهد بود؛ عوارض نوسازی را هر کسی بابت تمام خدماتی که در شهر انجام می‌شود، می‌پردازد. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان بیان کرد: به نظرم ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه محقق می‌شود.  

انتهای پیام/

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
کد خبر: 18097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =