در ساختار کلی قیمت‌گذاری نرخ حمل و نقل عمومی تغییر چندانی نسبت به گذشته نداشته‌ایم

شفیعی با بیان اینکه نسبت به گذشته تغییرات اساسی در ساختار کلی قیمت گذاری نرخ خدمات جابجایی نداشتیم ولی مواردی را در ملاحظات اجرایی مربوط به هر کدام از سیستم‌ها تغییر دادیم، افزود: در مورد مترو ۲۵ درصد افزایش را لحاظ کردیم و در مورد سامانه اتوبوسرانی نیز سقف افزایش ۲۵ درصد رعایت شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در چهل و هشتمین جلسه صحن شورا درباره لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ گفت: در خواست ما در این لایحه برای افزایش نرخ‌ها نسبت به سال گذشته در برخی مدها بیشتر از ارقامی بود که در لایحه به توافق رسیدیم، اما با توجه به سیاست کلی اعمال شده مبنی بر افزایش حداکثر ۲۵ درصد، این میزان افزایش را برای هر سه سیستم مترو، اتوبوس و تاکسی لحاظ کردیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نسبت به گذشته تغییرات اساسی در ساختار کلی قیمت گذاری نرخ خدمات جابجایی نداشتیم ولی مواردی را در ملاحظات اجرایی مربوط به هر کدام از سیستم‌ها تغییر دادیم، افزود: در مورد مترو ۲۵ درصد افزایش را لحاظ کردیم، یعنی نرخ بلیت تک سفره داخل شهری که در سال ۱۴۰۰ دو هزار تومان بود، برای سال ۱۴۰۱ به ۲۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند؛ بلیت تک سفره حومه که ۲۳۰۰ تومان بود به ۲۸۵۰ تومان، تک سفره خط هشتگرد از ۶ هزار به ۷۵۰۰ تومان و تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) از ۱۰ هزار تومان به ۱۲۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تخفیفاتی که در گذشته وجود داشته را در برخی موارد برای بحث شخصی سازی و با نام کردن کارت بلیت‌های مربوط به مترو توسعه دادیم، عنوان کرد: در این باره ۵ درصد تخفیف را برای کل سال در نظر گرفتیم در حالی که پیش از این، این تخفیف فقط برای بار اول اتفاق می‌افتاد؛ همچنین ۵ درصد تخفیف برای خرید بلیت از طریق غیرحضوری و با استفاده از اپلیکیشن‌ها لحاظ شده است. علاوه بر این تخفیفاتی که برای گروه‌های هدف قرار داده شده بود، همچنان به قوت خود باقی است، یعنی خانواده معظم شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد، جانبازان اعصاب و روان، معلولان شدید، کارت منزلت و کارت‌های مربوط به دانش آموزان و دانشجویان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی همچنان از تخفیفات ۵۰ درصدی برخوردار خواهند بود.

شفیعی با بیان این مطلب که در مورد سامانه اتوبوسرانی نیز سقف افزایش ۲۵ درصد رعایت شده هر چند نیاز به افزایش کرایه در این بخش بیشتر از این بود، اضافه کرد: متوسط افزایش با توجه به اعداد و ارقام در خطوط مختلف اتوبوسراتی متنوع است اما این مساله با رعایت متوسط ۲۵ درصد و تا سقف ۳۵ درصد انجام شد، یعنی هیچ خطی بیشتر از ۳۵ درصد اجازه افزایش را نخواهد داشت؛ بر همین اساس نرخ متوسط خطوط بی آر تی از حدود ۱۴۰۰ به ۱۷۵۰ تومان و برای خطوط فیدر اتوبوسرانی متوسط کرایه از ۱۸۰۰ به ۲۲۵۰ تومان می‌رسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بحث تقویت زمینه سازی مشارکت بخش خصوصی برای تامین ناوگان اتوبوسرانی ترجیحا به صورت اتوبوس پاک و برقی و یا اتوبوسهای با کارکرد کمتر از یک سال از موارد مهم در لایحه است.

وی با اشاره به اینکه در تاکسیرانی نیز سقف ۲۵ درصد را رعایت کردیم و البته با توجه به اینکه برخی از خطوط افزایش متغیری دارند این میزان را از ۱۰ تا حداکثر ۳۵ درصد در نظر گرفتیم، یادآور شد: از دیگر موارد مهم لایحه، بحث تقویت نظارت بخش خصوصی و حضور آنها در مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی است که به نحوی در سهم دهی به درآمدهای مختلف پیش بینی شده لحاظ شده و دیگر موضوع با اهمیت نیز بحث هوشمندسازی و تقویت استفاده از ابزارهای هوشمند در نظارت بر ناوگان تاکسیرانی است.

انتهای پیام/

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 18116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =