عدم اخذ معاینه فنی ۳۲ درصد از خودروها در مراجعه اول/ افزایش ساعت کار مراکز معاینه فنی پرازدحام از فردا

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره آمار مراجعه خودروها از ابتدای امسال، وضعیت مردودی و ارزیابی آلایندگی خودروهای سنگین در کنار جاده، توضیحاتی ارائه کرد.

حسین مقدم در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به مراجعه یک میلیون و ۴۸۷ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تا پایان بهمن به مراکز معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: این آمار در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. از آمار اعلامی، یک میلیون و ۱۱۸ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در ادامه اضافه کرد: در ۱۱ ماه گذشته تعداد نقص مربوط به آلایندگی ۱۷۰ هزار، همراستایی ۹۸ هزار، کمک فنر ۴۵ هزار، تست ترمز ۱۲۵ هزار و وضعیت ظاهری ۱۶۶ هزار در خودروها شناسایی شده است؛ همچنین به منظور اخذ معاینه فنی این ایرادات توسط مالکان رفع شده است.

به گفته وی؛ در مجموع ۳۲ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

صدور بیش از یک میلیون گواهی معاینه فنی از ابتدای امسال

مقدم با بیان اینکه در یازده ماهه امسال یک میلیون و ۶۰ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده است، عنوان کرد: از این تعداد، حدود ۱۹۹ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است؛ در مجموع حدود ۱۹ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره آمار پذیرش اینترنتی در ماه گذشته، توضیح داد: در بهمن ماه حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند؛ تقریباً شهروندان از ۵۳ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده‌اند. 

وی درباره فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران عنوان کرد: امسال ۴ هزار و ۸ دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که ۷۸ درصد دارای معاینه فنی و ۲۲ درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند؛ همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی تمامی خودروها، ۱۸ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند.

ابطال معاینه فنی ۲۷۱ دستگاه خودرو در طرح کنترل جاده‌ای

مقدم در ادامه بیان کرد: این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ۱۳۹۷ اجرا شده و از ابتدای سال تاکنون توسط پلیس برای هزار و ۱۲۹ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن جریمه صادر و معاینه فنی ۲۷۱ دستگاه خودرو ابطال شده است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با تأکید براینکه طبق قانون، گواهی معاینه فنی یک خودرو تا زمانی دارای اعتبار است که خودرو دارای نقص فنی که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور و یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود نباشد، افزود: خودرویی که پس از اخذ معاینه فنی نسبت به تغییر وضعیت ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد و یا لامپ‌های زنون و هدلایت اقدام می‌کند، توسط پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آن ابطال می‌شود. 

افزایش ساعت کاری مراکز پر ازدحام از فردا

وی درباره وضعیت مراجعات به مراکز گفت: در حال حاضر اکثر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند و مراجعان در کمترین زمان می‌توانند از خدمات مراکز استفاده کنند؛ با این وجود از فردا ۳ اسفند ۱۴۰۰، برای تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان ساعت کاری تعدادی از مراکز که دارای مراجعات بیشتری هستند، به مدت یک ساعت افزایش خواهد یافت.

مقدم ضمن اشاره به افزایش مراجعات در روزهای ابتدایی (فروردین) و پایانی سال، به شهروندان توصیه کرد که با توجه به باقی ماندن کمتر از یک ماه تا پایان سال خودروهای مشمول معاینه در سال آینده نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند و برای مدیریت زمان این مسئله را به روزهای پایانی امسال و یا ابتدای سال ۱۴۰۱ موکول نکنند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در پایان تأکید کرد: بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسائل نقلیه شخصی و دولتی ۴ سال و برای وسائل نقلیه عمومی ۱ سال تعیین شده است و از سال آینده خودروهای شخصی تولید داخل ۱۳۹۷ و ماقبل با لحاظ ماه تولید و اتمام دوره معافیت چهارساله مشمول معاینه فنی هستند. 

انتهای پیام/

۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 18157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =