طراحی اتوبوس ویژه دانش‌آموزان از سال آینده/ مخازن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز تا پایان سال تعویض می‌شود

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از برنامه‌ریزی برای راه اندازی «خط ۱۰۰» اتوبوس گردشگری در شهر تهران و همچنین طراحی اتوبوس ویژه دانش‌آموزان در سال آینده خبر داد و تاکید کرد: در گام نخست می‌توان از اتوبوس‌های فعلی داخلی استفاده کرد.

بهرام نکاحی در گفت‌وگو با شهر، درباره وضعیت جایگزینی ۸۰۰ مخزن CNG تاریخ انقضاء گذشته اتوبوس‌های گازسوز توضیح داد: تأکیدات شهردار تهران منجر به انعقاد قراردادی با دو خودروساز داخلی شد تا نسبت به تعویض کپسول اتوبوس‌های گازسوز اقدام شود. چالشی در تأمین مخازن CNG وجود داشت که با انعقاد قرارداد، این دو شرکت خودروساز داخلی توان خود را بر تأمین و جایگزینی کپسول‌ها گذاشتند؛ در حال حاضر فرآیند تغییر مخازن CNG درحال انجام است و امیدواریم که بنابر دستور شهردار تهران به هدف تعویض مخازن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز تا پایان امسال برسیم.

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال دیگر به شهر خواهیم بود، گفت: البته درحال حاضر با تعویض مخازن، چالش CNG اتوبوس‌ها حل می‌شود ولی فاصله بسیاری تا شرایط مطلوب وجود دارد. 

نکاحی با بیان اینکه امیدواریم که سال آینده در حوزه نوسازی ناوگان و ورود اتوبوس‌های جدید اقدامات موثری انجام شود، افزود: خوشبختانه نگاه دولت و پیگیری‌های وزارت کشور حکایت از خبرهای امیدوارکننده ای درباره نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سطح کشور به ویژه پایتخت در سال ۱۴۰۱دارد.

نخستین مأموریت ما کاهش عمر میانگین ناوگان است

وی درباره اولویت‌های اتوبوسرانی در سال آینده توضیح داد: نخستین اولویت ما تأمین اتوبوس، کاهش عمر میانگین ناوگان و همچنین تأمین کسری نیازهای حوزه مأموریتی اتوبوسرانی است. همزمان با این مأموریت اصلی، ارتقای کیفیت خدمات و تنوع خدمات در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت؛ البته این موضوع نیازمند مطالعه و تدوین طرح‌های مربوطه است.

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به دستور اخیر شهردار تهران در مورد برنامه ریزی برای راه اندازی اتوبوس گردشگری گفت: بخشی از سفرهای درون شهری که در راستای تفرج و گردشگری است ذیل حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد که سراسر دنیا در این‌باره تجربیات مختلفی دارند. برای مثال در بسیاری از کشورها خطی تحت عنوان «خط ۱۰۰» وجود دارد که این خط نقاط گردشگری شهر را به یکدیگر متصل می‌کند و افرادی که تمایل به بازدید از مکان‌های گردشگری شهر را دارند می‌توانند از اتوبوس‌های گردشگری «خط ۱۰۰» استفاده کنند.

ارائه خدمات متنوع به اقشار مختلف جامعه در حوزه اتوبوسرانی

نکاحی با تأکید براینکه برای افزایش سهم جابه‌جایی مسافر در شهر باید به نیازهای مختلفی پاسخ داده شود، عنوان کرد: یعنی اقشار مختلف به فراخور سلایق حضورشان بتوانند از ظرفیت‌های حمل و نقل جمعی و اتوبوسرانی استفاده کنند. نباید نگاه شرکت واحد اتوبوسرانی صرفاً نگاه جابه‌جایی مسافر به صورت خاص و یکنواخت باشد؛ بلکه خدمات متنوعی باید در اولویت بندی قرار گیرند تا همزمان با توسعه ناوگان و رشد خدمات، این بخش هم فعال شود.

وی درباره روند تأمین اتوبوس‌های گردشگری توضیح داد: بنا نداریم که در گام نخست مُد سفر یا ناوگان تغییر پیدا کند. اجرای این طرح نیاز به اتوبوس‌های خاص گردشگری ندارد و می‌توان از اتوبوس‌های فعلی داخلی استفاده کرد اما در گام‌های بعدی باید به سمت طراحی اتوبوس‌ها به فراخور جامعه هدف حرکت کرد.

جای اتوبوس‌ مدرسه در پایتخت خالی است

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه از در دستورکار قراردادن طراحی اتوبوس‌های ویژه دانش آموزان خبر داد و افزود: هرچند در این دو سال سرویس مدارس تعطیل بودند اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته اتوبوس‌های مدرسه تحت عنوان «school bus» مطرح هستند و حمل و نقل دانش آموزان توسط این اتوبوس‌های ویژه انجام می‌شود.

نکاحی در پایان گفت: جای خالی این اتوبوس‌ها در شهر تهران به‌شدت احساس می‌شود؛ درحال حاضر خودروهای سواری کار جابجایی دانش آموزان را انجام می دهند که همین امر باعث ایجاد اختلالات ترافیکی در زمان‌های اوج سفر می‌شود. این مورد هم جزو اولویت‌های سال آینده است تا با کمک دیگر دستگاه‌ها به سمت اجرای این طرح حرکت کنیم.

انتهای پیام/

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 18162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =