واریز باقی مانده اوراق مشارکت ۹۱۰ میلیارد تومانی تا پایان هفته آینده

شهر: بیش از ۱۰ روز گذشته، با ارائه وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی به بانک آینده، ۱۴/۸ میلیارد تومان از اوراق مشارکت ۹۱۰ میلیارد تومانی به حساب شهرداری تهران واریز شد که باقی مانده این اوراق مشارکت در صورت ارائه ضمانت نامه بین بانکی به این بانک، تا پایان هفته آتی به حساب شهرداری واریز می‌شود.

به گزارش شهر، دوشنبه (۹ خرداد ماه) نشست خبری علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با موضوع «آزادسازی ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و تشریح اقدامات سال ۱۳۹۹» برگزار شد.

علی امام در ابتدای نشست ضمن اشاره به فعالیت هزاران نفر در خط ۶ مترو تهران برای تکمیل آن، بیان کرد: سال گذشته پنج ایستگاه از خط ۶ مترو تهران به مسیر ۱۰ کیلومتر وارد مدار بهره برداری شد. در خط ۷ مترو، هشت و ‌نیم کیلومتر وارد مدار بهره برداری و درنهایت سه ایستگاه از خط ۷ وارد مدار شد. شش ماهه دوم ۱۳۹۸، سه ایستگاه مترو افتتاح شد و این درحالی بود که براساس برنامه‌ها می‌بایست در شش ماه دوم سال، به طور متوسط ماهیانه یک ایستگاه وارد مدار بهره برداری شود. سال گذشته هشت ایستگاه افتتاح شد که اگر منابع مالی به دست مترو می‌رسید، ظرفیت افتتاح ۱۲ ایستگاه هم وجود داشت.

او با بیان اینکه امسال الویت نخست، تکمیل خطوط نیمه تمام جزو برنامه اصلی شرکت مترو است، افزود: درحال حاضر ۶۴کیلومتر از خطوط افتتاحی مترو، غیرتکمیل شده هستند. اگر به نرخ امروز حساب شود، حدود ۵۴هزار میلیارد تومان سرمایه شهر زیرخاک خوابیده و باید این سرمایه سنگین تکمیل و به شهروندان تقدیم شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با تأکید براینکه الویت افتتاح ایستگاه‌ها در خطوط ۶ و ۷ متمرکز خواهد بود، گفت: امسال در خط ۶، شش ایستگاه به طول هفت کیلومتر مسیر و خط ۷، پنج ایستگاه و یک ایستگاه (اقدسیه) در خط ۳، افتتاح خواهد شد. درضمن تا پایان تیرماه امسال، دو رام قطار باقی مانده از ۷۲ دستگاه واگن وارد مدار بهره برداری خواهد شد. همچنین سه پست برق (پست شرقی خط ۷، پست شمالی خط ۶ و پست قلعه مرغی) در سال ۱۳۹۹ افتتاح خواهد شد. انتظار می‌رود که دو پست قلعه مرغی و پست شرقی خط ۷ در ماه‌های آتی افتتاح شود. این دو پست برای تکمیل شبکه برقی خطوط مترو، وارد شبکه مدار بهره برداری خواهند شد.

امام درباره اوراق مشارکت سال ۱۳۹۷ و وضعیت فعلی اوراق مشارکت ۹۱۰ میلیارد تومانی، توضیح داد:  این اوراق مشارکت به مبلغ هزار ‌و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که بانک آینده ۹۱۰ میلیارد تومان و ۳۹۰ میلیارد تومان بانک صنعت و معدن باید به شهرداری می‌پرداختند. بانک صنعت و معدن در اواخر تیرماه ۱۳۹۸ این اوراق را منتشر و فروخت و پول را به حساب شهرداری تهران واریز کرد. ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده به علت تغییر مدیریت و نپذیرفتن وثیقه به دست مترو نرسید. سازمان املاک شهرداری تهران بیش از یک‌صد ملک به بانک آینده معرفی کرد اما مورد توافق آن‌ها واقع نشد. درنهایت در دو هفته گذشته با کمک بانک مرکزی ۲۰ میلیارد تومان وثیقه در اختیار بانک آینده قرار گرفت و ۱۴/۸ میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شد. هفته گذشته از بانک مرکزی مجوزی دریافت شد تا ضمانت نامه بین بانکی در وجه بانک آینده صادر کند و جایگزین وثیقه ملکی شود تا این بانک، پول باقی مانده را آزاد کند. امید است که تا پایان هفته آتی، ضمانت نامه به بانک آینده ارائه شود و اگر مشکل خاصی به وجود نیاید، پول به حساب شهرداری تهران واریز خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ اوراق مشارکت ۱۳۹۸ نیز باید تا پایان تیرماه امسال فروخته شود که یکهزار میلیارد تومان سهم مترو تهران است که در خوشبینانه ترین حالت؛ ۶ ماهه دوم سال به حساب شهرداری واریز خواهد شد.
امام ضمن اشاره به بودجه دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت مترو در ردیف بودجه‌های شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹، گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان این بودجه غیر نقد و دو هزار میلیارد تومان آن نقد است. البته با محدودیت منابع مالی شهرداری تهران و شیوع ویروس کرونا و همچنین تجربه سال‌های گذشته، امیدوار به تحقق این بودجه نباید بود. با پیگیری‌های انجام شده، شرکت مترو امیدوار است که ۵۰ درصد این بودجه را دریافت کند. مجتمع‌های ایستگاهی نیز باید ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد که به حساب مترو واریز کند. با تحقق تمامی این درآمدها و منابع ذکر شده، می‌توان اقدامات ذکر شده از جمله افتتاح ۱۲ ایستگاه و سه پست برق را امسال انجام داد.

آمادگی مترو تهران برای ساخت خط جدید ۱۰ مترو
او در ادامه با اشاره به گفته محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه از ابتدای دوره مدیریت شهری جدید تاکنون یک کیلومتر مسیر مترو هم احداث نشده، بیان کرد: در ابتدای مدیریت شهری جدید، تأکید شورا و شهرداری بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو است. توقع شورای شهر تهران از افتتاح خط جدیدتری، به جا است اما باید درنظر داشت که طرح جامع مصوب ریلی شهر تهران تا سالیان سال وجود نداشت و در بهمن ماه سال گذشته این طرح تصویب شد. 
امام در ادامه افزود: طبق بررسی‌ و مطالعات انجام شده، اگر قرار بر آغاز خط جدیدی از مترو باشد، خط ۱۰ به طول ۴۲ کیلومتر شروع خواهد شد. این خط با قیمت‌های سال گذشته به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که با توجه به قیمت ارز و افزایش هزینه‌ها، امسال این رقم بیشتر هم شده است. در سال‌های اخیر، منابع مالی شهرداری تهران و دولت کاهش چشمگیری داشته که شرکت مترو باید به دنبال سرمایه گذاری‌های جدید تری باشد. طبق مطالعات و مقدمات اجرایی انجام شده، شرکت مترو آمادگی ساخت خط ۱۰ مترو تهران را دارد. این خط از قنات کوثر آغاز و به ایستگاه وردآورد ختم خواهد شد.

به گفته امام؛ الویت شرکت مترو برای افتتاح ایستگاه و انجام دیگر فعالیت‌ها براساس مصوبات بالادستی یعنی طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران و شورای اسلامی شهر تهران است. برای افتتاح ایستگاه‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل نمی‌شود.
او با بیان اینکه طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران باید ۴ خط مترو تا سال ۱۴۲۰ ساخته شود، گفت: هر خط بسته به طول و تجهیزات خط، ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان به نرخ امروز هزینه دارد.

تعهد دولت به مترو
امام با بیان اینکه دولت از چند جنبه در مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به مترو کمک کند، یادآور شد: دولت موظف است که تا ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه مترو را به صورت ریالی پرداخت. این سهم مترو سالیانه کم‌تر و کم‌تر می‌شود. اگر سهم پرداختی دولت سال ۱۳۹۲ برابر با ۲۰۰ میلیارد تومان بوده سال ۱۳۹۸ به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است که اگر با رسیدگی به خط پرند محاسبه شود در مجموع سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان دولت به شرکت مترو پرداخت کرده است.
او در ادامه افزود: جنبه دیگر، سهم ۵۰ درصدی دولت در اوراق مشارکت است که باید آن را تأمین کند. ۵۰ درصد سهم دولت به شهر تهران است که در سامانه‌های ریلی در اسفند ۱۳۸۵ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. تاکنون ۱۵ درصد این سهم محقق شده است. طبق قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی مصوب سال ۱۳۸۶، دولت می‌بایست سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی درون شهری بپردازد که این قانون تاکنون اجرایی نشده است. اگر بدهی‌های دولت محاسبه شود، یک رقم بسیار بزرگ رویت می‌شود.


۲۴ هزار میلیارد تومان بدهی‌های سی ساله مترو
امام درباره بدهی‌های مترو توضیح داد: بدهی‌های ۳۰ ساله مترو تهران به سیستم‌های بانکی با سود ماهیانه  و جریمه‌ها تا پایان سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان است. اگر تعهدات قانونی دولت احصاء شود بیشتر از ۲۴ هزار میلیارد تومان بدهی مترو خواهد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره یارانه سوخت، گفت: شرکت مترو سال‌ها پیگیر یارانه صرفه جویی از سوخت بود که امسال محقق شد که ۱۶۵ میلیارد تومان وزارت نفت به شرکت مترو پرداخت کرد که این مبلغ مربوط به صورت حساب تابستان ۱۳۹۸ بود و شش ماهه دوم سال گذشته پرداخت نشده است.
امام درباره شایعات استعفا و تغییر مدیریتی او، گفت: شایعات نادرستی در سال پایانی مدیریت شهری در فضای مجازی منتشر می‌شود. استعفا بنده یا جایگزین فرد دیگری در سمت مدیرعاملی شرکت مترو صحت ندارد.
او در ادامه درباره تکمیل خط پرند، توضیح داد: مترو پرند جزو پروژه‌هایی است که در سال‌های گذشته جزو مسئولیت‌های شهرداری تهران قرار گرفته است. طول مترو پرند ۵۰ کیلومتر است که در سال‌های گذشته ۳۱ کیلومتر از آن افتتاح شده است. ۱۹ کیلومتر باقی مانده ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با ارائه منابع مالی توسط دولت ادامه مترو انجام خواهد شد. هزینه تکمیل صد در صدی خط پرند برابر با هزار میلیارد تومان است که در صورت دریافت بودجه‌های دولتی کار به صورت فاز بندی انجام خواهد شد. قرار نیست برای تکمیل مترو پرند از منابع شهرداری تهران هزینه شود.

امام با بیان اینکه شرکت مترو تهران از ابتدای امسال حدود ۸۰ میلیارد تومان منابع مالی نقد دریافت کرده است، گفت: اگر باقی مانده اوراق مشارکت ۹۱۰ میلیارد تومانی تا پایان هفته آینده به حساب شهرداری واریز شود، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
او درباره زمان افتتاح ایستگاه‌ها، توضیح داد: امسال ۶ ایستگاه از خط ۶ مترو تا پایان بهمن ماه افتتاح خواهد شد. این ایستگاه‌ها شامل تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام (ره)، ستاری و اشرفی اصفهانی است. در خط ۷ مترو تهران ایستگاه‌های برج میلاد، ورودی نواب در این خط، شهید محلاتی، قیام و آهنگ افتتاح خواهد شد. امید است که ایستگاه برج میلاد تا پایان شهریور ماه افتتاح شود. همچنین ایستگاه اقدسیه در خط ۳ تا پایان آبان ماه به بهره برداری خواهد رسید.

تحقق ۴۲ درصد از بودجه مترو در سال گذشته
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه سال گذشته از بودجه مترو در شهرداری تهران، ۴۲ درصد از هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان محقق شد، یادآور شد: تمامی برنامه‌های شرکت مترو در سال گذشته به علت کمبود منابع مالی و عدم واریز اوراق مشارکت محقق نشد.
امام در پاسخ به این پرسش که شرکت مترو در این چند ماه چه میزان سود به حساب خریداران اوراق مشارکت ۹۱۰ میلیارد تومانی واریز کرده، گفت: سود واریزی شرکت مترو تا پایان اسفند ۱۳۹۸ برابر با ۷۵ میلیارد تومان بوده است. درضمن سود سه ماه نخست امسال هنوز به حساب خریداران اوراق واریز نشده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره پایانه خط ۳، گفت: پایانه خط ۳ جزو الویت‌های شرکت مترو است. سال گذشته مناقصه رسمی برگزار و برنده انتخاب شد. امید است که فاز اول این پروژه یعنی بخشی از پارکینگ‌ها تا پایان امسال وارد مدار بهره برداری شود که البته اطمینان صد در صدی نسبت به این موضوع وجود ندارد.
امام با اشاره به مصوبه ۱۳۹۵ هیئت دولت، گفت: دولت از سال ۱۳۹۵ تا تا سه سال آینده یعنی ۱۳۹۸ می‌بایست دو هزار دستگاه واگن وارد کشور می‌کرد. هزار دستگاه این تعداد متعلق به شهر تهران است که به علت فرآیند اداری طولانی داخل کشور، سرنوشت ۶۳۰ واگن در فروردین ماه امسال مشخص شد. امید است که شهرداری تهران هر چه سریع‌تر با چینی‌ها به توافق برسد تا این قطارها وارد مدار بهره برداری شود.

امام درباره وجود گرد و غبار و نبود تهویه مناسب در تعدادی از ایستگاه‌های مترو گفت: هیچ خطی از مترو به صورت کامل افتتاح نشده است و به همین علت همیشه در ایستگاه‌های مختلف فعالیت در کارگاه‌ها انجام می‌شود. ممکن است در ساعاتی که دستگاه‌های تهویه خراب شده باشند گرد و خاک در ایستگاه‌ها افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با بیان اینکه برای داخلی سازی یک قطار باید بیش از ۵۰ درصد قطعاتف تولید داخل باشند، گفت: درحال حاضر فقط ۳۰ درصد قطارها داخلی هستند و ۷۰ درصد باقی تولید کشور چین. اگر شرکتی ایجاد شود که امکان تولید صد در صدی قطار ملی را داشته باشد، اقدام شایسته‌ای است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 1824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =