تدوین سند بازسازی و بازتوانی کلانشهر تهران

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از برنامه ریزی جهت تدوین سند بازسازی و بازتوانی کلانشهر تهران خبر داد.

به گزارش شهر، نشست بررسی طرح پیشنهادی تدوین سند بازسازی و بازتوانی کلانشهر تهران به عنوان یکی از مراحل اصلی چرخه مدیریت بحران، در مرکز فرماندهی مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

در این جلسه که با حضور سرپرست سازمان، استادان دانشگاه، نمایندگان سازمان‌ها، معاونان و مدیران سازمان برگزار شد، ابعاد مختلف موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در این نشست با اشاره به این که برگزاری این جلسه بر اساس تکالیف ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران و شورای عالی مدیریت بحران کشور صورت گرفته، گفت: بر مبنای این تکالیف، تدوین برنامه‌های سه‌گانه پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و پاسخ، بازسازی و بازتوانی پس از بحران ضروری است و مجموع این اسناد هم به عنوان «طرح جامع مدیریت بحران کلانشهر تهران» نامگذاری شده است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت تدوین این اسناد، یادآور شد: ابعاد ملی این اسناد به سفارش سازمان مدیریت بحران کشور توسط پژوهشکده سوانح طبیعی تهیه و این سه برنامه ملی ابلاغ شده است.  در پایتخت نیز  سازمان مدیریت بحران شهر تهران به عنوان متولی قانونی مدیریت بحران تهران،مکلف به اجرای این اسناد شده است.

 نصیری ضمن اشاره به زمان‌بندی صورت گرفته برای تهیه اسناد یاد شده، گفت: طرح پیشنهادی مشخص می‌کند که ما از این سند چه توقعی داریم و بعد از یکسال چه چیزی باید برای شهر تهران آماده و در حوزه بازسازی و بازتوانی که چهارمین مرحله از چرخه چهار مرحله‌ای بحران است، چه سوالاتی در محدوده تهران پاسخ داده می‌شود.

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این نکته که موضوع بازسازی و بازتوانی که در مجموع به آن بازیابی می‌گوییم، دو مجموعه‌ای است که بر اساس آنها باید اقدامات بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم، افزود: موضوع دیگر، بازتوانی است. این موضوع هم بعد جسمی و روانی دارد و هم به مباحث  اجتماعی اشاره می‌کند. ما در بحث بازتوانی اجتماعی علاوه بر این که باید شغل و بازتوانی اقتصادی را مدنظر قرار دهیم  به گروه‌های آسیب‌پذیر هم توجه می‌کنیم.

بنابراین گزارش، تعیین نیازهای روانی اجتماعی شهروندان حین و پس از بحران، تعیین چالش‌های اجتماعی - اقتصادی حین و پس از بحران، تعیین راهبرد ارائه خدمات روانی اجتماعی در بلایا و بحران‌های شهر تهران، تعیین نقش و شرح وظایف دقیق سازمان‌ها و نهادهای مسئول در مدیریت بحران کلانشهر تهران در فاز بازسازی و بازتوانی روانی، جسمی، اقتصادی و اجتماعی  و ارتقای آمادگی یکپارچه نظام مدیریت بحران کلانشهر تهران برای بازسازی خسارت‌ها و بازتوانی جامعه پس از مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت در چارچوب قانون و ارتقای ظرفیت‌های سازمانی، عملیاتی و اجتماعی برای بازسازی اهداف اصلی طرح تدوین سند بازسازی و بازتوانی کلانشهر تهران به شمار می‌آید.

بر این اساس، برنامه بازسازی و بازتوانی کلانشهر تهران وظایف و اقدامات دستگاه‌های مسئول و نحوه هماهنگی بین سازمانی برای آمادگی مطلوب و اقدام موثر و به موقع در این زمینه را تبیین می‌کند.

در ادامه این نشست، کارشناسان و متخصصان و مدیران سازمان به بحث و بررسی ابعاد مختلف طرح پیشنهادی پرداختند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 18272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =