۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 18295

شهروند برای شهروند

مرتضی بیک‌بیاتی، کارشناس شهری
شهروند برای شهروند

شعار «شهروند برای شهروند» قدیمی‌ترین شعار فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند است، اما در دوره قبل مدیریت شهری سیاست‌هایی حاکم شد که شهروند از این شعار و رسالت‌های آن دور و دورتر شد؛ اما در حال حاضر مجموعه شهروند به همت و تلاش مدیریت شهری در دوره جدید، دوباره به حال و هوا و شور و اشتیاق سابق خود برگشته است. به طوری که در اقدامی بجا و بهنگام، در بزنگاهی که روز به روز شرایط را بر پیکره و هویت این شرکت سخت‌تر می‌کرد.تلاش‌ها و پیگیری‌های مدیرعامل شرکت شهروند مجموعه این فروشگاه‌ها همانند ۵ سال پیش به آغوش معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست بازگشت.  

داستان از این قرار بود که به دلیل طرح توسعه فروشگاه‌های شهروند در شهرستان‌ها و نیز عملی شدن این توسعه، فروشگاه‌های شهروند زیرمجموعه معاونت مالی و اقتصاد شهری وقت شهرداری رفت و به نوعی واگذاری‌اش به بانک شهر مطرح شد اما سپس مغایر بودن این اقدام با اساسنامه بانک شهر و به دنبال آن مخالفت جدی بانک مرکزی و در ادامه به خاطر اجباری شدن خصوصی‌سازی و رفتن سهام این شرکت در بازار سرمایه‌، عملاً و ناخواسته به نوعی شهروند از رسالت ها و مسئولیت های ذاتی و اصلی خود دور شد. با بررسی در ابعاد و جوانب این انتقال مدیریتی به معاونت مالی و اقتصاد شهری درمی‌ یابیم که این امر موجب شده بود تا هرگاه مدیریت شهری پیشین با بستانکاران خود مواجه شود، این شرکت و برند باسابقه و خوشنام آن را به اصطلاح سپر بلا کند و همین اتفاق آسیب‌ها و خلل‌های جدی به مثلث منابع انسانی خدوم، تامین کنندگان محصولات و در نتیجه شهروندان یا همان مشتریان شهروند وارد سازد.

از آنجایی که در بنگاه‌های اقتصادی و خصوصاً بازار خرده فروشی مساله سوددهی علت اصلی و غایی نزد تمامی کارگزاران و عوامل آن است، اغلب مدیران وقت سود دهی شرکت شهروند را در گرو واگذاری آن می دیدند و به همین خاطر شهروند به سمت بنگاهی زیان ده سوق داده می شد. از سوی دیگر این مشکل در بازه زمانی رخ داد که در سطح شهر با رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای مواجهیم و کم رنگ شدن ارائه کیفیت خدمات رسانی سابق نظیر تخفیف های مختلف شامل جشنواره ها و فروش فوق العاده و مناسبتی، طبعاً شهروند را دچار افت فروش کرد. گذشته از این؛ بُعد روانی مسئله یعنی استرس از بی ثباتی و عدم امنیت شغلی و نداشتن انگیزه کافی بین عوامل اجرایی( کارکنان و تامین کنندگان) را منجر شد. در نتیجه مشتریان باسابقه شهروند به جای خرید از شهروند به فروشگاه های تازه تاسیس رو آوردند.

حالا با این تغییر و تحول مدیریتی و مصادف با فروش فوق العاده نوروزی این شرکت، شهروند با تکیه بر برندی خوشنام و باتجربه ربع قرن خدمات رسانی و تسهیلگری در امر فروش با کیفیت، مجدداً در ریل مسیر اصلی خدمات رسانی هرچه شایسته‌تر قرار گرفته و با تدابیر بازرگانی مناسب خدمات رسانی مطلوبی را به عموم شهروندان تهرانی و حومه ارائه خواهد داد. 

به واقع باید این اتفاق خجسته را به فال نیک گرفت و به امید تحقق شعار سال به نام تولیدها؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با خدمات رسانی ارزش آفرین و نیز با پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌های محقق و میسر شده از سوی مدیریت شهری ششم و رویکرد و راندمان شهردار تهران در توسعه فروشگاه‌های شهروند با هدف دسترسی به کالاهای با کیفیت در عین حال با قیمت تمام شده، گامی ارزشمند، موثر و متمایز برداشته شود.

در همین راستا و همسو با اهداف شهردار تهران داودقربانیان؛ مدیرعامل شرکت شهروند طرح توسعه و گسترش مجموعه‌های فروشگاهی شهروند در قالب فرانچایز و هایپری را در دستور کار خود قرار داده است و در نظر دارد با رایزنی و پیگیری‌های لازم از طریق شهرداری‌های سراسر کشور به منظور اختصاص فضا و تخصیص اعتبارات لازم، چشم اندازِ افق نوین و روشن این اقدام موثر را ترسیم کند. به امید آنکه این شرکت و همه مجموعه‌های شهرداری تهران در نیل به اهداف به قله‌ها و مقاصد عالی خود کامیاب و موفق شوند.

انتهای پیام/

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 18295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =