لزوم رفع تعارض‌ها در پهنه صنعتی فتح

بیش از ۲۰ درصد از بافت پهنه صنعتی فتح متعلق به نهادهای حکومتی است که دغدغه‌های مدیریت شهری را درک نمی‌کنند و مداخله در امور آنها یکی از مشکلات شهرداری در این منطقه است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ وبینار تخصصی «بازآفرینی محدوده های صنعتی شهری، بایدها و نبایدها» با حضور محمد جواد خسروی، شهردار منطقه ۹، سید محمد فیاض، سرپرست اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق، سعید ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان، کورش آصف وزیری و زهرا آزاد، مجریان پروژه بررسی و اراده راهکارهای بازآفرینی پایدار پهنه فعالیتی صنعتی محور فتح (مناطق ۹ و ۱۸) و به مدیریت مریم ابهری، مدیر مطالعات کاربردی مناطق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به صورت برخط برگزار شد.

در آغاز این نشست محمد جواد خسروی، شهردار منطقه ۹ گفت: مطابق آمار بیش از ۲۰ درصد از بافت پهنه صنعتی فتح، متعلق به نهادهای حکومتی است که دغدغه های مدیریت شهری را درک نمی کنند و مداخله در امور آنها یکی از مشکلات شهرداری در این منطقه است.

او در مورد مطالعات پژوهشی انجام شده و کاربست های استخراج شده گفت: کاربست ها و ایده ها باید امکان اجرا داشته باشد و آنچه اکنون در کمیسیون ماده ۵ موضوع بحث است تغییر پهنه است.

خسروی گفت: آیا می توان کاملا این پهنه را به مسکونی تغییر داد؛ که البته در پهنه جنوبی این پتانسیل وجود داشته و این تغییر کاربری صورت گرفته است. در حال حاضر هم برای ایجاد تغییر در دیگر نقاط مالکان منطقه باید برای سرمایه گذاری ترغیب شوند.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه کارخانه های استراتژیک خدمات رسان در این پهنه فعال هستند؛ یکی از موضوعات مطرح شده این بود که بخشی از این پهنه را با توافق مالکان صنعتی به بخش مسکونی و مجتمع سازی تبدیل کنند.

خسروی ادامه داد: تغییر پهنه صنعتی به مسکونی برای حل مشکلاتی که منطقه ۹ و ۱۸ با آن درگیر هستند، حائز اهمیت است و رضایت شهرندان جلب می شود. علاوه بر این، گره های ترافیکی در غرب منطقه و بحث های زیست محیطی که در این پهنه مغفول مانده هم مرتفع خواهد شد.

او با توجه به فقر سرانه ها در منطقه ۹ اظهار داشت: این منطقه در تخصیص سرانه ها فقیر است و با حضور سرمایه گذاران می توان به رشد این سرانه ها امیدوار شد.

در ادامه این نشست سید محمد فیاض، سرپرست اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق گفت: بازآفرینی شهری اهمیت ویژه ای در پهنه های صنعتی در باز زنده سازی پایدار این مناطق دارد.

فیاض ادامه داد: اقداماتی برای رفع مشکلات این پهنه و افزایش اهمیت بزرگراه فتح انجام شده است که می توان به ایجاد دسترسی بزرگراه شهید بروجردی در ۴۵ متری کن اشاره کرد که با توسعه و بسط این بزرگراه، دسترسی مستقیم به بزرگراه فتح ایجاد می شود و این موضوع  تاثیر مطلوبی بر ایجاد دسترسی به بزرگراه تهران - ساوه دارد.

او ادامه داد: اقدام دیگر احداث شاخه غربی بزرگراه یادگام امام است که باعث ایجاد دسترسی شریان های دیگر به میدان فتح می شود.

کوروش آصف وزیری، مجری پروژه در این نشست گفت: محدوده پهنه فتح مجموعه ای از مصائب شهری است که با گسترش شهر به سمت غرب و جنوب غربی؛ مشکلاتی در مجاورت شهر و هم مرزی دو محدوده مسکونی و صنعتی به وجود آورده است، تداخل دو طیف کاربری مسکونی و صنعتی، ایجاد آلودگی های محیطی، شکل گیری مکان های بی دفاع شهری در بخش صنعتی و کسب و کارها، نبود سرزندگی و ایجاد شب مردگی، وجود تعارضات گوناگون در محدوده مسکونی، عدم سودآوری و تراکم در منطقه ۹ باعث کند شدن روند سرمایه گذاری و عدم سودآوری؛ باعث عدم توسعه در منطقه ۹ شده است.

او با ارائه بیانیه چشم انداز گفت: چشم انداز این پهنه با توجه به ویژگی های خاص این منطقه به عنوان نخستین قطب صنعتی دانش بنیان و پهنه صنعتی هوشمند کشور، یکی از دروازه های ورود به شهر تهران با ترافیکی روان و ایمن شامل مرکز تجاری و اداری مرتبط با فعالیت ها و مراکز انبارداری وابسته در فضایی ایمن و سرزنده در روز و شب مدنظر است.

زهرا آزاد نیز در تشریح پروژه مطالعاتی «بازآفرینی محدوده های صنعتی شهری، بایدها و نبایدها» گفت: در گام اول با توجه به مطالعاتی که در زمینه باز آفرینی های شهری انجام شده نیاز به تدوین یک چارچوب نظری داشتیم. اکثر مطالعات انجام شده در پهنه های صنعتی بر انتقال صنایع مزاحم متمرکز شده بود، بنابراین ما به یک نقشه راه نیاز داشتیم که مبتنی بر پهنه های صنعتی باشد که در بافت شهرها فعال هستند.

او در ادامه با اشاره به روند بازآفرینی در دهه های مختلف میلادی در دنیا افزود: در آغاز بازآفرینی بر بحث های کالبدی تاکید داشته و دیدگاه های بالا به پایین مورد توجه بوده است، چنانچه در دهه ۵۰ بازسازی در دهه ۶۰ باززنده سازی و در دهه ۷۰ نوسازی و در دهه۸۰ و ۹۰ توسعه و بازآفرینی مدنظر مدیران شهری بوده است، تاکید بر ابعاد اجتماعی - فرهنگی و مشارکت اجتماعات محلی بر گروه هایی که ذی نفع و ذی نفوذ هستند در روند تغییر پهنه اهمیت داشته است.

سمیرا ناصر نصیر، مدیر آموزش و پژوهش شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران در این نشست گفت: اجرای موثر این طرح ها نیازمند هماهنگی های مابین ارگان های مانند وزارت صنعت، اتاق اصناف، محیط زیست و استانداری تهران است و شهرداری تهران به تنهایی نمی تواند در اجرای صحیح تغییر کاربری پهنه ها موفق باشد.

او افزود: ناگفته نماند که کلیه جوانب و ابعاد در این پروژه ها باید مورد توجه قرار بگیرد تا برای شهروندان ایجاد نارضایتی نکند.

ایزدی، مدرس دانشگاه و ناظر پروژه با تائید انطباق کاربست ها با اهداف بهره برداران گفت: با توجه به نقش "ستاد بازآفرینی" در این گونه پروژه های مطالعاتی که با ایجاد همگرایی سازمانی باعث اجرای صحیح دستاوردهای مطالعاتی می شود، فضایی برای ایجاد تصمیم گیری مشارکتی فراهم می نماید، چرا که شهرداری به تنهایی نمی تواند این تغییرات را ایجاد کند.

انتهای پیام

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 18356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =